Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tabell i css eller på sidan - skillnad?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det någon skillnad mellan att skriva koden för tabellutseende på sidan där tabellen är eller ha det i länkat CSS tillsammans med övrigt som styr hur sidan ska visas? Fördelar/nackdelar med den ena eller andra sättet?

Jag vill inte dra igång diskussionen om tabellers vara eller icke vara - det ska vara en tabell och min fråga är om vilket som är bäst/lämpligast

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-10-15 11:00

Genom att lägga stilmallar i en separat fil minskar man mängden data som behöver laddas. Det blir alltså snabbare, och för den som betalar för datatrafik även billigare.

Tack!

Då ska det bli lite stilmallsjobb idag

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-15 13:43

Det beror på vad du menar med
"skriva koden för tabellutseende på sidan där tabellen är"
För den allmänna läsbarheten är det alltid bättre att separera layouten i css snarare än att baka in den i den aktuella tabellens taggar. Om css-en sedan skall vara inbakad i sidans huvud eller i en separat stilmallsfil beror kanske på om den aktuella koden återanvänds på andra sidor. Om så är fallet, är det bäst att ha den externt av den anledningen som hugin skriver.

Tack pichia

och ursäkta för min luddighet - jag tänkte på "baka in den i den aktuella tabellens taggar" Tänkte inte på att css både kunde vara "inbakad i sidans huvud" och "i separat stilmallsfil".

1
Bevaka tråden