Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Överför din information" problem Powerbook till iMac

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok så här är det.

Jag köpte igår en beggad iMac Core2duo 2,16 och har en gammal Powerbook G4 400, som jag har förstått det så kan man installera OSX och i sista skedet kopiera över inställningar, program och dylikt.

Jag kommer så långt att jag ska starta min Powerbook i Target läge, det gör jag, sen låser sig iMac:en. Den berömda badbollen kommer upp och försvinner inte, jag lät datorn vara på i en dryg timme innan jag gav upp. det enda som får badbollen att försvinna är att dra ur Firewire kabeln.

Är det någon som vet vart problemet kan ligga? Är det Powerbooken som inte vill bli utbytt eller kan det vara "The new kid in town" som jävlas eller rent av båda två.

Tacksam för hjälp, jag vill helst slippa installera alla program och göra om alla sköna inställningar jag fipplat med i några år.

Senast redigerat 2007-10-14 10:24

Ingen som har något tips? Förlåt om jag hetsar men jag får verkligen ingen rätsida på det själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-15 14:17

Jag hade ett liknande problem en gång. Det visade sig att hårddisken jag skulle flytta från hade fel i sig. Starta powrbook i targetläge och starta skivverktyg på iMac. Kontrollera och reparera behörigheter / skiva på Powerbooken.

Själv fick jag det aldrig att funka eftersom min hårddisk hade irreparabla fel. Så jag fick flytta det som gick manuellt.

Jag testade att göra som du sa men det verkar som om disken är knasig?!

När jag startar den i Target läge och kopplar in Firewire kabeln så dyker den upp som en HD på min iMac, men om jag bara vill testa att bläddra på disken så kommer badbollen upp.

Skivverktyg säger att det inte går att göra något för att disken inte kan avmountas från skrivbordet.

Skumma grejer.

Nu ställer jag mig själv och er som läser frågan, kan jag formatera min i Mac och sedan köra antingen "Carbon copy cloner" eller "Superduper" och få in allt som ligger på Powerbooken den vägen?

Senast redigerat 2007-10-16 11:12
Ursprungligen av mikemccool:

Nu ställer jag mig själv och er som läser frågan, kan jag formatera min i Mac och sedan köra antingen "Carbon copy cloner" eller "Superduper" och få in allt som ligger på Powerbooken den vägen?

Nej, du kan inte klona ett helt system från en G4-Mac till en Intel-Mac.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-16 12:52

Jag skulle ta en extern disk (låna/köpa) - FW t.ex. - och klona över allt till den från PB. Denna disk skulle jag sedan plugga in i Imac'en.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2007-10-16 13:53

Dock borde man kunna köra"flytt-assistenten" mot den disken, eller?

/N

ja, det ska funka.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-18 19:04
Ursprungligen av niclasc:

Dock borde man kunna köra"flytt-assistenten" mot den disken, eller?

/N

Jo, det var så jag menade - inte att du skulle klona in allt till nya datorn.
Anledningen att jag skulle göra på sättet jag tipsade är att det kanske vajsar med Target-tjoflängen...och så kan det vajsa med rättighets-fjonget...eller ...etc...
Om du lassar över rubbet till ny disk så kanske filerna och filsystemet på den ligger rätt och sunt och du kan importera från den. jag sätter en penga på att det kommer att funka finemang.

Perfekt! Nu får jag en anledning att köpa en extern hårddisk.

Frågan är vilken jag ska köpa.

Jag bestämde mig väldigt snabbt för denna:

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=102489&s=inkfrakt

Nu får vi hoppas att den hinner komma hem innan helgen så jag kan fixa trixa hela helgen.

Shit vad sabba dom är på datorbutiken.com! Jag har precis hämtat hårddisken och håller på att klona min Powerbook HD "as we speak".

  • Oregistrerad
  • 2007-10-20 22:34

Sitter nu på min iMac och har fixat över allt som låg på Powerbooken.

Det funkar fin fint.

1
Bevaka tråden