Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spritservetter till Macbook?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick hem min nya Macbook igår (min första mac dessutom) och fick tipset att använda spritservetter till att torka av den med. Detta skulle jag göra ofta då plasten har (enligt försäljaren) en tendens att suga upp en massa skit.

Så jag beslöt mig för att höra med er om detta låter som en god idé eller om det finns andra och bättre metoder?
Bör jag torka av den varenda gång jag använt den för att undvika nåt sånt här? --->

Det vore ju rätt gött om man kunde hålla den vit så länge det går.

Jag är ju själv jefligt pedant – men att torka av datorn v-a-r-j-e gång man använt den är väl att ta i? Ett faktum är emellertid att det fort blir smutsigt, speciellt om man är rökare eller snusare. För mig har det räckt med en mikrofibertrasa. Annars kör jag emellanåt med bomullspads, lätt fuktade med isopropylalkohol (finns på Apoteket) i kombination med tryckluft på burk för att rengöra under tangenter och liknande.

EDIT: Din idé med spritservetter är därmed inte fel - men använd dem med måtta, helst ska man väl inte använda något starkare än vatten (enligt instruktionsboken).

Mikrofibertrasa och tryckluft på burk lät onekligen bättre och skonsammare än spritservetter. Får kolla upp isopropylalkohol.
Skönt att veta att jag inte behöver vara superpedant med den. Men jag blev lite nojjig när jag såg bilder på fläckiga macbooks. Vissa har ju t.o.m fått byta skal på sina.

Tackar för tips.

Tja, skalet har ju sin charm – men det är väl ändå ägget man ska äta? Tolka budskapet själv!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-14 12:49

Jag har haft min dator i en månad nu, och min plats har inte blivit mörkare. Jag har en vit sådan och torkar av den antingen med trasa eller drar handen över plasten någon gång per dag.

Vart får man tag på spritservetter?
Har fått någon form av fettfläck som jag inte får bort, och tänkte att det kanske fungerar med en sådan? Vad tror ni ?

När jag får märken på min så använder jag mjukt suddgummi och suddar bort fläckarna.

Ursprungligen av bjelkeman:

När jag får märken på min så använder jag mjukt suddgummi och suddar bort fläckarna.

Det var det jag gjorde, men då fick jag en blank fläck istället. Ser ut som en fettfläck och det är den jag vill ha bort.

Har provat med microfiberduk utan resultat. Så vilka säljer spritservetter? Om det hjälper tror ni ?

Gå in på Misco (gamla Dabus) och kolla under kategorin Förbrukning/Rengöring.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Gå in på Misco (gamla Dabus) och kolla under kategorin Förbrukning/Rengöring.

Tackar Tackar :)!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-01-27 03:04
Ursprungligen av Marcus_R:

Det var det jag gjorde, men då fick jag en blank fläck istället. Ser ut som en fettfläck och det är den jag vill ha bort.

Har du otur så har ditt suddade polerat plasten blank och då blir det inte bättre hur du än gör. Jag misstänker att det är svårt att få till ursprunglig matt finish.

Ursprungligen av jahve:

Har du otur så har ditt suddade polerat plasten blank och då blir det inte bättre hur du än gör. Jag misstänker att det är svårt att få till ursprunglig matt finish.

Har jag otur kan det vara så som du säger, bara för man ville hålla sin MacBook ren :(.

Är hursomhelst bättre än att ha en svart bläckfläck, men jag ångrar att jag inte kollade upp mer innan jag gav mig på med suddet!:tveksam:

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-01-25 09:28
Ursprungligen av Airwolf:

Jag fick hem min nya Macbook igår (min första mac dessutom) och fick tipset att använda spritservetter till att torka av den med. Detta skulle jag göra ofta då plasten har (enligt försäljaren) en tendens att suga upp en massa skit.

Så jag beslöt mig för att höra med er om detta låter som en god idé eller om det finns andra och bättre metoder?
Bör jag torka av den varenda gång jag använt den för att undvika nåt sånt här? --->

Det vore ju rätt gött om man kunde hålla den vit så länge det går.

Var bara första generationen som blev sådär

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-01-25 18:46

Mikrofiberduk utan kemikalier rekommenderas varm, ev. LÄTT fuktad.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-01-25 20:09

Sprit löser inte plast - är alltså harmlöst. Det löser inte heller fett så bra, men det är effektivare än vatten så klart.
Alla medel som är baserade på petrokemi ska man dock passa sig för. Dom löser plast mer eller mindre. Med t.ex. aceton kan man lösa upp en hel iBook om man vill - till en god soppa.

1
Bevaka tråden