Varför inte köpa och ladda ner program från Apple?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varför har inte Apple kommit längre med att erbjuda folk att köpa och ladda ner deras program via nätet? Som ett komplement till att köpa en fysiska kartong med programmet i. Idag är det väl i stort sett bara iWork '08 och Aperture man först kan ladda ner en demoversion av och sen köpa ett serienummer på Applestore?

Jag skulle hemskt gärna kunna köpa och ladda ner program. Kartongen behöver jag inte, inte manualen heller (av många frågor på detta forum läser ingen annan den heller) och snabb lina har jag. Dessutom borde det väl vara mer miljövänligt att inte transportera kartonger eller att behöva trycka manualer, kartonger osv.

Varför inte starta försäljning av mjukvara via iTunes Store t ex? Skulle hemskt gärna köpa nya Mac OS X Leopard på det sättet. För att förenkla för användarna skulle det kunna gå till så att direkt efter nerladdning blir man ombedd att sätta i en tom dvd och så bränns skivan och verifieras.

Som det är nu kommer man ju ändå kunna hitta t ex Leopard på en torrentsite nån timme efter (förmodligen före) att det finns i butik.

Jag tycker det är en bra idé! Jag var faktiskt inne på samma spår redan för fem år sedan när jag skrev om en önskning jag hade till Apple i Önskning nr 1: Installationssystem:

"En framtida utveckling vore förstås att integrera möjlighet till köp av programvara genom systemet. Vill du uppdatera Photoshop till version 7.5? Det kostar 200 dollar, var vänlig fyll i kontonummer, tack. Ja, eller nåt liknande, det här är mera lösa tankar om framtida utvecklingmöjligheter. Men redan nu borde ett centralt system för freeware, shareware och fria uppdateringar kunna skapas."

Vad som jag tror talar emot det händer snart är att Apple innerst inne tycker att deras program är bäst och helst ska man klara sig endast på Apple-program. Det är en lite hårddragen tes, men den är inte utan grund (och debatten kring iPhone har aktualiserat ämnet).

Håller med när det gäller vanliga applikationer men operativet? Det jag tänker på är att man då ska kunna vara säker på att folk kan bränna en startbar skiva - och det har vi väl sett problem med tidigare.

Ursprungligen av macwitty:

Håller med när det gäller vanliga applikationer men operativet? Det jag tänker på är att man då ska kunna vara säker på att folk kan bränna en startbar skiva - och det har vi väl sett problem med tidigare.

Det tänker mig jag att man löser genom att helautomatisera processer.

Man betalar- Laddar ner- Programmet ber en sätta i en skiva och allt bränns korrekt.

Men säg som när 10.4 Tiger kom. Då strulade leveransen så jag fick inte det på utsatt datum. Nån timme efter jag gett upp hoppet om leverans hade jag laddat ner som torrent och bränt det. Betalt var det sen tidigare, det enda som saknades var den fysiska skivan.

Tänk då istället att inte behöve bekymra sig över leveranstider utan ladda ner från Apple direkt samma dag det släpps.

Det kommer väl var det lider. De börjar säkert med program till iPhone nu/snart efter att ha doppat tårna i vattnet med iPod spel och dylikt i iTS.

1
Bevaka tråden