Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xpress eller Pro?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-12 13:38

Hej

Är på gång att köpa en mac för att redigera film på och nu har jag några frågor om FC Pro vs FC Xpress.
Det är så att många av mina uppdragsgivare vill ha mitt färdiga resultat antingen som en OMF-fil (avids videoformat), eller som edl (CMX3600).
Fixar något av programmen att exportera till dessa format?
Om inte, går det att komma runt genom att köpa till nåt smart program?

Till sist, om jag enbart ska redigera DV, är det överhuvudtaget värt att betala de extra pengarna för studio 2, eller klarar jag mig med Xpress?

Vad kan Pro som inte Xpress kan (som jag bör tänka på innan köp)?

Sitter i dag med Avid Xpress Pro, men funderar som sagt att byta av olika anledningar.

Tacksam för alla svar...

Jo3

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-12 13:44

OMF är väl ett ljudformat? Avid jobbar väl med QT elle AVI när det gäller video?

Nå - FCP fixar OMF. Bara att exportera. FCE känner jag inte till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-12 14:05

OMF är både ljud o bild.
Anledningen att jag vill kunna exportera OMF bild är att vissa saker jag levererar är lågupplöst och ska batchas om i annan redigering, typ Avid Composer till HD. Behöver ha kvar all information från originalklippen för enkel hantering.

/ Jo3

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-12 15:15

Det ser ut som att man bara kan exportera ljudet som OMF - och detta för ProTools. Vill man exportera ljudet till Avid så måste man ha en plugg från Automatic Duck. OMF har dessutom en max 2GB/fil-begränsning.

Som jag förstår det så är det omöjligt att skyffla FCP-projekt och Avid-projekt fram och tillbaka. Det är ju förståeligt. Dessa två bjässar är ju i konstant blodigt slagsmål

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-12 15:20

I see

Är det samma problem med EDL (CMX3600)?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-16 17:33

De här länkarna kan vara gamla men du kan se en del skillnader: länk 1, länk 2, länk 3.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-10 00:01

jag har använt pinnacle på PC förr men har bytt upp mig till Imac & använder FCE till musikvideo redigering & de funkar jätte bra man kan göra så mycket & priset är helt ok jag betalade 1800kr för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-17 03:39

Antar att du är en van användare av Avid, varför fortsätter du inte använda det på macen? Att hålla på att konvertera mellan format kommer garanterat att ge dig huvudvärk. Btw FCP kan exportera till EDL.

Den stora skillnaden mellan dem är att FCP är en del i Final Cut Studio och innehåller allt dvs. Motion, Soundtrack, Color mm medans Express är ett allt i ett program (vad jag förstått det som, har aldrig använt Express). Express är tänkt för de som inte tycker att iMovie är tillräckligt men att FCP är för mycket, dvs mestadels för noviser/hemma användare.

1
Bevaka tråden