Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värme och fläktfart på Macbook Pro?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-11 19:01

Hallå!
Har nu haft min MacBook Pro i 1 vecka och fick tips av en kompis att installera Fan Control

Ofta när jag surfar/lirar jag ligger på 63 grader och 3000 varv på fläkten(detta gäller båda fläktarna).

Är detta normalt, eller vad ska datorn ligga på för värme och hur många varv är normalt?

det låter konstigt tycker jag, just nu ligger jag på 53 grader (cpu a i istat pro) och runt 2000 på båda fläktarna. Sen beror det kanske på vad man har för grejer i datorn, men det låter också konstigt, jag har 2,2 ghz 2 gb ram och 160 gb hdd. tycker du ska ringa apple och fråga...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-12 21:03

Jo jag spelare ju Wow på den samtidigt som jag surfar på internet och har igång Adium:P
Jag antar det inte är så ovanligt då?:)

Fast ibland så känns det som datorn kan "flippa" ut lite och gå upp i 5000 varv och bli 72 grader varm, för att sedan 10 sec senare gå ner till normal värme/rotation igen.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-12 23:51

Hm, jag har en Powerbook G4 15 alu 1,5 Ghz och det verkar som om mina fläktar aldrig kommer igång, har gjort så från början... Jag trodde datorn var tysst, jämfört med min gamla Dell Inspiron som lät vällllldigt mycket, men när jag började använda iStats så förstod jag att jag egentligen hör bara hårddiskens fläkt surra. Det är helt tysst annars, jag såg var fläktarna sitter på ifixit.com och _därifrån_ hörs aldrig något, inte ens när jag kör lite tyngre apps och schassit blir riktigt hett på undersidan fram. iStats visar bara "0" rpm hela tiden medans TMP varierar, dock aldrig upp till 72 grader som hos "Woodie"... PBn orkar faktiskt med rätt så mycket, och den har (nog) aldrig craschat på grund av temperaturen, några gånger i början när jag hade problem med minnen. Nu har din post, Ottotoorell, påmint mig om detta...

1
Bevaka tråden