• Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-10 00:58

Hej på er,

jag har precis fått min iMac (aug 2007) och jag har sedan tidigare en MacBook (maj 2006). Tidigare har jag kört en stationär PC som jag haft i nätverket med macen. Det har fungerat klockrent att strömma allt från vanliga xvid-kodade avi-filer till x264-kodade mkv-filer. När jag köpte mig en iMac av nyaste modell förutsatte jag att det skulle funka minst lika bra. Tji fick jag, eller?

Min uppsättning är såhär: iMacen är kopplad till routern (Dlink DI-524) med en sladd, och Macbooken kör jag trådlöst till samma router. När jag har igång "filedelning" på min iMac och kopplar upp mig mot den från Macbooken så funkar allt utmärkt. Att kopiera filer går så snabbt som mitt nätverk klarar av osv.

Problemet uppstår när jag försöker starta en film som ligger på iMacens hårddisk från min Macbook. Filmen startar och var 3e sekund hoppar filmen till, och ljudet gör också ett uppehåll, även om det inte är lika länge. Vi pratar kanske 1/4 sekund för videon alltså.

Jag har varit i kontakt med Apple angående detta, och vad jag förstår så använder "fildelning" Apples protokoll AFP, och det är här det inte funkar som det ska, förklarar alldeles strax.... De på supporten har i alla fall inte kunnat hjälpa mig med det här, så jag nu vänder jag mig till er.

Sista grejen är denna: Använder jag mig av SMB-protokollet istället så fungerar det precis lika bra som det gjorde med min PC (eftersom det är det protokollet "windows-delning" använder). Macbooken spelar upp film från iMacens hårddisk (även extern sådan) utan några som helst problem.

Så, är det något jag kan göra för att lösa det här problemet? Någon som haft samma strul?

Tack på förhand!
MVH Herman