Hur mycket får jag för en iMac?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 22:27

Hur mycket kostar det att köpa en begagnad iMac 17" Widescreen egentligen? På ett ungefär. Är i behov av snabbt svar.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-06 22:47

Jag har inte sett någon begagnad säljas än...Kanske är den för ny? Men, den skulle nog gå på över 15.000 kan jag tänka mig.

• Oregistrerad
  • 2003-05-06 23:09

Är 15000 ett riktpris idag kanske. Eller vad säger ni andra? Det finns ju en del köpare på 99mac, köper ni för 16000? (jag har ingen till salu dock)

Ser det ut som om priset kommer falla stort om kanske ett år eller så föresten? Vet vet ju inte vilka nya datorer som kommer, men hur pass poppulär är modellen?

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-07 02:14

Modellen är populär. Priset kommer givetvis att sjunka, men inte mer drastiskt än andra modeller. Dvs: de kommer att sakta sjunka i värde. Jag betonar sakta.

• Medlem
  • 2003-05-07 02:33

Så här resonerar jag:

Om man säljer något dagen efter att man köpt det, så får man (enligt mig) åtminstone dra av momsen från ursprungspriset. En i princip ny iMac 17" skulle då bella under 17.000:-... mer realistiskt är kanske 14-15.000:- om man ska vara någorlunda säker på att få den såld. Dessutom blir en iMac med pixelfel förmodligen lite mer svårsåld...

Eftersom det är rent spekulativt, nej.
Jag skulle inte köpa en begagnad iMac17" för 15000. De är och var helt klart för högt prissatta hos apple.
Mellan 13 och 14 skulle jag tycka att de placerar sig i värde om jag ser till vad man får för andra äpplen för de pengarna på begagnat marknaden.

• Oregistrerad
  • 2003-05-07 11:54

Om jag har möjlighet att köpa en i obryten förpackning för 15000, ska jag slå till då? Idag behöver jag nämligen bara nästintill den prestandan jag får. Jag har även möjlighet att köpa i företaget, vilket innebär att jag ej kan dra av moms på datorn för 15000. Detta gör att "klippet" anses betydligt mindre (jmf 16500 utan moms från apple).

• Medlem
  • 2003-05-07 12:08

Det beror väl på om du vill ligga ute med pengar eller inte. Om du köper nytt måste du hosta upp mer pengar genast. Om du dessutom kan ge den begagnade en rejäl test, så kan du ju på ett annat sätt kontrollera att allt fungerar.

Å andra sidan är det ju alltid roligt att slippa betala in en massa moms... och så gynnar du det fragila kapitalistiska samhället mer genom att köpa nytt.

• Oregistrerad
  • 2003-05-07 13:17

Eftersom den nya är ouppackad så har jag ingen möjlighet att testa. Tänkte ta mig till Apple Store Stockholm (ilife?) och klämma lite på den idag. Om jag köper in den och den inte fungerar som jag vill, kanske den ändå går att bli av med för en vettig summa pengar!? Är 15 000 kr ett bra pris för produkten? (orörd)

1
Bevaka tråden