Apple är bäst!

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-09 22:12

I varje fall enligt PC Magazines stora undersökning (sammanfattning). Apple får högst kundbetyg i allt - kvalité, service, support, handhavande, upplevelse. Intressant är också att de har lägst andel bärbara som varit inne på service, något som det ju klagas på här. Dessutom, nästan alla mac-användare skulle rekommendera en mac till andra.

Citat:

A lot of companies make both notebooks and desktops. Alas, few do both well. For example, Lenovo/IBM scores terribly with desktops yet does very well with laptops. Apple is the exception, as usual. Scores for the Cupertino, California–based company in both categories are outstanding.

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-10-10 01:14

Stämmer säkert när det gäller datorer. När det gäller Ipods är dom definitivt sämst i alla kategorier som PC Magazines räknar upp. Dessutom är dom genuint otrevliga när man kontaktar dom. Frågan är ju också om det gäller gamla modeller eller bara nya datorer.
När det gäller utgågna Ipods då skiter dom fullständigt i både kunder och service.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-11 00:08
Ursprungligen av sunkhead:

När det gäller utgågna Ipods då skiter dom fullständigt i både kunder och service.

Men det gör de ju inte! Sluta ljug nu, ditt surkart. Jag har sett till att reparera både två riktigt gamla iPods där garantin gått ut och även andra iPods. Det fungerar exakt som när du reparerar en mac. Att du sedan haft en dålig upplevelse är en annan sak. Ditt sätt att se på saker är en gåta för mig.

Nu är det ju, som du säkert vet sunkhead, lite skillnad på anekdotisk evidens och empirisk dito.

Jag stod i supportkön på El-Giganten häromdagen och där stod en ledsen tjej som köpt en EasyX (eller något annat struntnamn) kinesisk bärbar PC på El-Giganten och hade stora problem.

Dom visste inte om det var drivrutinerna till nätverkskortet eller trasigt moderkort som strulade och en lika okunnig El-Gigant stod och försökte fixa datorn. Allt hon ville göra var att surfa via bredbandet hemma men det hade aldrig fungerat trots att hon köpt en helt ny dator. Inga Windows-skivor ingick tydligen även om det var förinstallerat utan datorn måste lämnas in för att installera om det.

Sista jag hörde var "Vi måste nog starta om" från Giganten och dom kämpade vidare.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-10-10 09:48

När det gäller iPods så är det väl så att de är knappt värda att reparera. De får utstå mycket skit när de är med överallt och det är ju trots allt lite känslig elektronik inuti så det är ju inte helt fantastiskt att de går sönder.
Det är bra konstigt att folk tror att man skall få otrolig service på gamla grejjer med garantiåtaganden som skall sträcka sig deceinnier framåt. Datorer och konsumentelektronik är ju till stor del slit-och-släng och med tanke på priserna finns det ju knappast någon marginal för generösa garantiåtaganden.

Jag håller inte alls med om att Apple skulle vara otrevligare än andra. Allt har och göra med hur man själv bemöter dem, framställer sitt problem på och vem man pratar med i andra ändan. Jag är själv en ganska så hetsig person och kan bli otrevlig och arg när det behövs. Dock har jag aldrig fått gå över till Plan B i Apples fall de gånger jag har haft med dem att göra.

Gennerellt ser jag mycket gnäll på forum om detta oavsett om det är Apple eller andra. Folk säger vad de tycker i forum men säger de detta till dem de företag vars support man ringer?

Hur ska företagen kunna bättra sig när man inte säger eller upplyser dem om att man inte accepterar deras bemötande eller ovilja att hjälpa en...

Jag hade stora problem med min Mac Pro (grafikkortet som strulade) som hade endast 1 mån garanti kvar. Efter 1 samtal så fick jag en ny. Detta utan tajfs. Jag frågade bara om jag skulle få vänta 1 mån, ett halv år eller 5 år på att få min maskin tillbaka. Efter att ha fått veta hur de går till i hierarkin så fick jag ett samtal av en tjej 7 dagar senare.

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-10-10 11:16

"bollman" har en mycket intressant och trovärdig åsikt. Men varför säljer då Apple PP till ipods? Rent lurendrejeri eller?
Men å andra sidan är jag inte lika beroende av service på en dator, där kan jag ju själv byta trasiga dela uppdatera till nytt etc. Men jag skulle aldrig våga "gå in" i en Ipod inte ens försöka att öppna den. Därför föreligger det ändå ett visst service behov när det gäller Ipods.

"thevil" skrev: "Nu är det ju, som du säkert vet sunkhead, lite skillnad på anekdotisk evidens och empirisk dito."

Ja ha ha några direkta empiriska försök med Apples PP har jag inte gjort dom är som du skriver mer anekdotiska (dock har jag varit i kontakt med Apples support och dom kontakterna kan inte ens med den mest goda vilja betecknas som trevliga).

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-10-10 17:26

Jamen har du köpt en APP är det ju en annan sak. Observera dock att APP är en förlängd _garanti_ inte drulleförsäkring. Dessutom är det ju rätt värdelöst att köpa APP på en iPod då den ju bara är 2 år och konsumentköplagen ger dig redan 2 års garanti (är det inte till och med 3?!)
Att Apple kränger APP är ju en sak, att den sen verkligen behövs är ju en annan femma. APP:n ger dig ju tillgång till fri telefonsupport i 2 år, det är väl mer det man betalar för i så fall.

Har aldrig köpt APP... Det var första frågan som dök upp dock när jag ringde.

bollman: det är stor skillnad på reklamationsrätt och garanti

• Medlem
  • S.Sandby
  • 2007-10-10 21:06
Ursprungligen av William WM:

bollman: det är stor skillnad på reklamationsrätt och garanti

Precis, när ska folk lära sig?

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-10-10 23:23

Nåja, nu är det ju lite hårklyveri, det handlar ju om hos vem bevisbördan finns. Generellt kan man väl säga att fel som bör avhjälpas inom garanti faktiskt borde kunna avhjälpas med reklamationsrätten efter ett år.
Dock kan det ju vara svårt att bevisa att en falerande hårddisk t.ex. inhade det felet vid inköpet, fast å andra sidan står det ju också att det gäller om "varan avviker från det som kunnat antas, oavsett "befintligt skick"". Har hårddisken ett känt fabrikationsfel som gör att lagren packar efter 13 månader (minns Quantum BigFoot och vissa IBM-diskar) så borde man med hänvisning till vad IBM/Quantum själva sa om de diskarna kunna begära att få varan fixad. Sure, jag är med på att det är bra mycket svårare, men för den delen inte omöjligt.

Dessutom så skulle Apple kunna vägra byta ett kasst batteri även inom 1-årsgarantin, med hänvisning till att man inte skött det enligt instruktionerna. Den badwill de skulle dra på sig kanske inte skulle vara till deras fördel, men det är ju trots allt fullt möjligt för dem att neka garantireparationer med hänvisning till vanvård, eller som konsumentlagen säger: "ej följt skötselanvisningarna". Hur många har lusläst skötselanvisningarna för batteriet i en bärbar dator?

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-10-11 11:00

Din odelade positiva inställning till Apple är för mig en gåta. (Våra upplevelser och erfarenheter kan ju vara olika, att Apple servar dina ipods betyder ju inte med automatik att dom servar mina).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-11 20:50

Din odelade positiva inställning till Apple är för mig en gåta. (Våra upplevelser och erfarenheter kan ju vara olika, att Apple servar dina ipods betyder ju inte med automatik att dom servar mina).

Den är inte odelad, Apple är inte perfekt och gör fel. Problemet är att du gör dina erfarenheter till absolut saning och avråder folk för att köpa saker från Apple hit och dit.

Bland annat på för att du är sur för att du köpte precis innan det kom nya och därför tycker att dina fullt fungerande iPods är gamla och värdelösa.
Om du nu är så teknikkåt att du inte finner någon glädje i att ha saker som fungerar perfekt men inte är det absolut senaste föreslår jag detta. Lägg 5 min på att titta på internet när den var uppdaterad senast, lägg 5 min till på att kolla hur ofta Apple uppdatera sina iPods.
Så mycket gnäll som du skriver så har du bevisligen tiden till det.

Hahah detta är kul tycker jag...

Mitt ex ringde och spydde galla över att hennes dotters iPod mini lagt av, det var batteriet som vägrade ladda. Frågade henne om hon ringt till Apple och frågat om de kunde titta på den trots att garantin precis hade gått ut (1 mån över garantitiden). Efter mycket tjat så gjorde hon detta. Det hela slutade med att de bytte batteri gratis, detta inkluderade att de kom och hämtade den med TNT och efter en tur till holland var den tillbaka. Vad jag minns behövde hon inte ta till våld eller hota för att få det gjort..

Jag har inga problem att säga ifrån när jag blir illa behandla och bemött men jag har mräkt att folk är väldigt snabba på att klaga men inte ofta man får höra tvärtom. Positiva upplevelser/erfarenheter. Så jag får väl bidra med den biten Nä Apple är inte gud och det är ingen "Happy Cloud/nirvana" över deras produkter, de är ett företag som vill tjäna pengar som alla andra. Men I like the shit the producerar och än så länge har jag inte haft större bekymmer. Lovar återkomma när ett missöde inträffar och jag blir behandlad som crap...

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-10-11 23:10

Fullt fungerande javisst. Men ingen normal människa använder väl en Ipod "Video" eller Nano
G2 då bild och ljudkvaliten när tio gånger bättre i Classic och Nano G3.
Att sälja gammal skit utan att informera om nya modeller och förbättringar förrän samma dag man släpper dom kommer jag alltid att anse är dålig affärsmoral, och när man har den affärsmoralen varför skulle man bry sig ett skit om utgågna modeller när det bara är de nya som gäller. Att sedan dessutom sälja PP till dessa gamla modeller verkar ju inte klokt.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-10-11 23:33

Men nu får du för f*n ge dig!
VIlket företag skulle informera om produktuppgraderingar i förväg? Det skulle ju innebära att det stod med ett rejält lager prylar som inte gick att sälja. Eller, ska de vänta tills produkten är slut på lagret innan de säger att det kommer en ny om en månad?

Jag har gått på precis den där niten 3 gånger i rad innan med inköp av PowerBook (ett par månader för tidigt köpte jag en Lombard när Pismon sen kom som var en rejäl uppgradering. Nästa gång köpte jag en TiBook 667 och bara 2 veckor senare kom samma modell med CD-brännare och lägre pris. Sist var det inköp av en PB15" 1,5GHz när 1,67an kom bara en månad senare med BT2 och lägessensorer.)
Produkten man har köpt funkar ju precis lika bra som innan dock och det är ju bara att bita ihop hoppas man har bättre timing nästa gång. Att sura ihop så fullständigt som du gör är ju bara totalt patetiskt.

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-10-12 00:04

Jo visst jag håller med om att jag är patetisk men jag är så jä..la besviken att man "missar" så grovt. Felet är mitt eget jag har aldrig ägt några Apple produkter innan och har inte hängt med i "uppdateringssvängen", rykten etc. men det känns bittert Det är inte pengarna det är vetskapen om att hade jag väntat några veckor..... Jag kommer i alla fall att köpa en Appledator till våren men där strutar jag i om tekniken är lite gammal det går ju att uppdatera och mina prestandakrav är minst sagt rimliga. Men bättre "poddar" kunde jag ju haft om jag hängt med lite.....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-12 01:44

Jo visst jag håller med om att jag är patetisk men jag är så jä..la besviken att man "missar" så grovt. Felet är mitt eget jag har aldrig ägt några Apple produkter innan och har inte hängt med i "uppdateringssvängen", rykten etc. men det känns bittert Det är inte pengarna det är vetskapen om att hade jag väntat några veckor..... Jag kommer i alla fall att köpa en Appledator till våren men där strutar jag i om tekniken är lite gammal det går ju att uppdatera och mina prestandakrav är minst sagt rimliga. Men bättre "poddar" kunde jag ju haft om jag hängt med lite.....

Nu är väl det så att ganska få företag säger till innan att de kommer ut med nya saker. Känns inte som en bra affärsidé så det är inget som är speciellt för Apple.

Hur som helst, gör det här till din startsida.

• Medlem
  • S.Sandby
  • 2007-10-12 09:45

Den här artikeln om Adam Osborne och hans datorer kan vara av intresse.

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-10-12 10:44

Jo förvisso en intressant artikel. Det blir vi med lite taskigt IQ som handlar gammalt in i det sista och Appel ger lång näsa och tycker vi är idioter (vilket vi kanke också är). De som har lite i skallen väntar och köper nytt med kvalitet och support samt får respekt av Apple. Inte mycket att göra någonting åt, men roligt är det inte, nu ska jag ta en stor vodka lägga mig och begrunda mitt öde.(Tack för tips på site och artikel "acke" och "Nadsat".

Det har ingenting med IQ att göra alls.. För många år sen när jag var ännu yngre och grönare i datavärlden och jobbade på en datorbutik så hade vi en kund om återkom titt som tätt och kollade på maskiner. Han köpte aldrig någon dator, han resonerade att de skulle komma nya och bättre. Han rbbalde upp massa nya tekniska standarder. Detta pågick i ca 3 år mellan 1989 och 1992.

Jag tycker nu i efterhand att det var en lustig historia. Oavsett vilken dator eller teknisk pryl du köper så är den nästan gammal så fort du tagit hem den. Lär dig leva med det. Jag har själv gjort samma sak flera ggr och blivit upprörd men efterhand lärt mig att skita i det.

Det är inte Apples fel eller någon annans. Som andra säger här. Använd internet, forum och annat för att ta reda på så mycket du kan innan du slår till och tänk på att du ändå inte är garderad.

Själv köpte jag Sonys dyraste 40 tums Full HD tv, knappt ett halv år senare kommer samma TV med allt nytt lull lull extra allt ut. Min TV fungerar lika bra med min PS3 för det. Bara bita ihop

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-10-12 17:06

När det diskuteras modeller så är det nästan alltid bara fråga om design, interface etc. sällan om ljud och bildkvalitet. Jag har letat och läst på webben men kan inte få någon reell uppfattning om hur många gånger bättre ljud det är i en Nano G3 jämfört med en Nano G2, samma sak hur mycket bättre är ljudet och bilden i en "Classic" jämfört med en "Video5.5"? Har letat efter tester i tidningar också men tycker inte att jag får några entydiga svar. De flesta svenska "prylmagazinen" M3 och liknande har fortfarande inte ens testat de nya poddarna,vilket är lite märkligt:
(Kanske fel forum för frågan men jag fortsätter tråden ändå, moderatorerna får tillrättavisa mig om det är galet).

• Medlem
  • International user
  • 2007-10-15 15:37

När det diskuteras modeller så är det nästan alltid bara fråga om design, interface etc. sällan om ljud och bildkvalitet. Jag har letat och läst på webben men kan inte få någon reell uppfattning om hur många gånger bättre ljud det är i en Nano G3 jämfört med en Nano G2, samma sak hur mycket bättre är ljudet och bilden i en "Classic" jämfört med en "Video5.5"? Har letat efter tester i tidningar också men tycker inte att jag får några entydiga svar. De flesta svenska "prylmagazinen" M3 och liknande har fortfarande inte ens testat de nya poddarna,vilket är lite märkligt:
(Kanske fel forum för frågan men jag fortsätter tråden ändå, moderatorerna får tillrättavisa mig om det är galet).

Bara för att iPoden har uppgraderats betyder det inte att den har automatiskt bättre ljud. Tekniken förbättras ständigt men det brukar bli oftast snabbare, mindre, strömsnålare och billigare men kvaliteten ändras inte avsevärt. iPoden har alltid haft bra ljud. Kanske iPod hörlurarna är inte dom bästa men du kan använda Shure eller andra som är bättre om du tycker ljuder är viktigt.

//Rob

Jag har en Nano 8 GB 2G och min sambo har en Nano 8 GB 3G. Jag har lyssnat på samma låtar i min och hennes, och hör ingen skillnad i ljudkvalité. Har testat med original-lurarna, Apples in-ear och ett par stora JVC-lurar.

1
Bevaka tråden