Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4 GB RAM i en MDD?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

DDR SDRAM PC2700 / 333MHz, 1GB??
Någon där som prövat att bräcka gränsen?

Fungerar det att pressa ned 4Gig Ram i en MMD?

Det som macoteket rek som max skulle vara 2Gig.

Då dessa macar har samma minnestyp "

DDR SDRAM PC2700 / 333MHz"
eMac 1,426mhz, iMac G4 Flatte, PowerMacG4Dual(FireWire), Apple Xserve 1,33Dual.
tillvissa finns minnesmoduler som denna(
DDR SDRAM PC2700 / 333MHz, 1GB)???
funkar den och vad skiljer DDR PC2700 333Mhz DDIM? som säljs till pc?

MVH
max

Det finns inget som heter "PC-minnen" och "Mac-minnen", de använder samma minnen.

Sen tror jag inte det går att bräcka gränsen på 2 GB i en PM G4 MDD, men jag ska inte säga säkert.

Om jag hade haft ett 1 GB PC2100/PC2700/PC3200 så hade jag kunnat testa att spräcka gränsen på min (det sitter nu 4*512 MB i den).

Gränsen är 2 GB i Powermac G4, och det beror på minnescontrollern. Även om du stoppar i mer än 2 GB minne kommer du bara kunna använda 2 GB.

Det du kan göra är att uppnå 2 GB minne i datorn genom att använda två stycken 1GB-stickor.

  • Medlem
  • 2007-10-09 22:44

Hur är det med en G4 Digital Audio. Går det att allokera 2GB? Max enligt spec tror jag är 1,5GB.

Det verkar inte finnas 1GB-stickor till Mac, så jag antar att svaret är nej.

Intressant fråga; din DA har ju bara tre slot, men vad händer om du installerar 1024+512+512? Om controllern är densamma som i tidigare Powermac G4 Gigabit ethernet borde det gå.

1-GB PC133-stickor finns, och som skrivet ovan är minnet i en Mac inte annorlunda än alla annat minne. Frågan är om inte minnestätheten på en 1GB-sticka är för hög för controllern. Det vore det enda problemet jag kan se.
I och med att det inte är tänkt att man ska ha moduler större än 512 MB kan de ha fuskat med adresseringen.

Slutligen kostar 1GB PC133 168-pin DIMM nästan 2500 kronor på Dustinhome. Inte direkt värt.

  • Medlem
  • 2007-10-09 23:50

Min DA kan inte använda alla 512-stickor heller. Det måste vara den äldre modellen med minneskretsar på båda sidor. Förmodligen är det minnestätheten, precis som du antog. Skillnaden mellan de 1,5 jag har nu och 2 är rätt meningslös, jag bara undrade om det var möjligt.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Intressant fråga; din DA har ju bara tre slot, men vad händer om du installerar 1024+512+512? Om controllern är densamma som i tidigare Powermac G4 Gigabit ethernet borde det gå.

1-GB PC133-stickor finns, och som skrivet ovan är minnet i en Mac inte annorlunda än alla annat minne. Frågan är om inte minnestätheten på en 1GB-sticka är för hög för controllern. Det vore det enda problemet jag kan se.
I och med att det inte är tänkt att man ska ha moduler större än 512 MB kan de ha fuskat med adresseringen.

Slutligen kostar 1GB PC133 168-pin DIMM nästan 2500 kronor på Dustinhome. Inte direkt värt.

Ursprungligen av stfm:

Min DA kan inte använda alla 512-stickor heller.

Aha, då är det nog kört för 1 GB med.

För övrigt hade jag samma problem med min blåvita G3 för länge sedan. Hade ett par 256MB-minnen som visade sig som 128-or just för att det var för få chip med för mycket kapacitet vardera för att minnescontrollern skulle kunna adressera mer än hälften.
Men precis som du säger; 256or i mitt fall och 512or i ditt fall fungerar om de har rätt konfiguration.

1
Bevaka tråden