Internationell Garanti ??

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska åka en vecka till California i början av juni - funderar på att handla mig en iPod, dollarkursen börjar ju minst sagt bli gynnsam.

Nån som vet hur det funkar med internationell garanti etc ? Min G4 är köpt i staterna från början och min hårdisk pajade - det var inga problem med garantin hos Macsupport här i Göteborg då.

Gälller samma regler för iPod:en ?

Någon ?

/D

• Oregistrerad
  • 2003-05-07 09:53

Allmänt kan man säga att Apples bärbara produkter har en internationell garanti nuförtiden. Det har däremot inte de stationära.

Vi sitter och råpluggar på Apple SSOL för att reda ut detta. Det har inte varit utan problem och tragedier, när man inte ens FÅR skicka garantiåtgärder till Apple, bara för att serienumret var av fel typ. Powerbookarnas villkor har dock ändrats, just för att de är flyttbara.

Hmm..inte trodde jag att det skulle vara så svårt att reda ut - det brukar ju stå i avtalet när man köper produkten om garantin gäller internationellt - tycker det vore märkligt annars. Det är ju exakt samma pryl ( undantag möjligen nätadaptern )....

Canon har ju trixat så att det finns flera namn på samma modelle, IXUS 400, PowerShot S400, IXY 400... beroende på vart man köper den.. men så trixar väl inte Apple - eller ?

• Oregistrerad
  • 2003-07-20 16:37

Funderar på att köpa en iPod utomlands, var det någon som fick reda på ifall iPod:en har internationell garanti?

• Oregistrerad
  • 2003-07-20 21:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel R
Funderar på att köpa en iPod utomlands, var det någon som fick reda på ifall iPod:en har internationell garanti?

'Någon' orkade söka på Apples site!

Service and Repair Tips

Citat:

Portable products introduced after 1998-01-01 come with a worldwide warranty. A portable product is defined as any product that can operate without a power cord. Included in this category are PowerBook, and iBook products. A worldwide warranty means that portable products may be repaired under warranty wherever an Apple Authorized Service Provider (AASP) is available, and if that AASP has access to parts for the product.

For specific details about the warranty that applies to your Apple product, please consult the materials that came with it.

Apple Limited Warranty - iPod

Enda sättet att få service på en iPod är att:

Ringa AppleStore eller logga in på:

iPod Service

Kan inte lämna in den på en AASP, tro mig, jag har försökt!
[LanMaster]

Får du fel på din iPod, ring AppleStore, anmäl inte felet på nätet, funkar dåligt!
Mitt första försök var på nätet, inget hände, så jag ringde, dom kunde inte hitta min felanmälan, fast jag fick ett kvitto med eposten att dom tagit emot den!
Jag har fått två nya iPod som ersättning för fel som jag har haft.
Kom nya i kartong, så nu har jag en extra laddare och lurar mm.
Man behöver bara skicka tillbaka iPoden, inga tillbehör.

Tillägg:

Man måste registrera sin iPod på nätet innan man kan begära service på den!

• Oregistrerad
  • 2003-07-20 21:32

Aha! Tack så mycket. Ett aber dock;

Citat:

If a defect arises and a valid claim is received by Apple after the first one hundred and eighty (180) days of the Warranty Period, a shipping and handling charge will apply to any repair or exchange of the product undertaken by Apple.

Hur mycket ligger den kostnaden på? Någon som vet?

1
Bevaka tråden