Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fjärrstyra min iMac?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-06 19:03

Jag har ganska nyligen gått över till mac från att alltid ha varit en pc-användare.
Windows har jag totaltröttnat på, och jag fullkomligt älskar min iMac

Det är dock en sak jag saknar.. Jag brukade alltid använda mig utav Terminal Services mot min win-burk innan. Finns det något liknande till osx?

Helst med något man enkelt kommer åt via webbläsaren, så man slipper installera någon klient på datorn man connectar ifrån. Någon som vet något bra och säkert fjärrskrivbord?

mvh, Daniel

Absolut bäst alla kategorier är ett program som kostar pengar och heter Apple Remote Desktop. http://www.apple.com/remotedesktop/

Resten är rena skräpet i jämförelse men gratis. Du kan tex under Äpplet > Systeminställningar > Fildelning > Tjänster koppla på Apple Remote Desktop, och om jag förstår saken rätt skall man därefter kunna ansluta och styra datorn med en VNC-klient som tex Chicken of the VNC (Virtual Network Computer). Den klienten sägs vara den bästa men den hanterar inte åäö och har något knasigt tangentbord där ett gäng tecken fattas och inte går att skriva. Leta efter VNC-klienter här: http://www.versiontracker.com/

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-10-06 23:00

Chicken of VNC fungerar utmärkt. Den har ju naturligtvis inte alla "bells and whistles" som ARD men man slipper allt trassel med serienummer etc.

Ledsen Gunnar men Chicken of the VNC fungerar inte "utmärkt". Felet är som jag nämnde att den inte har internationellt stöd och tangentbordslayouten som används inte går att ändra till tex något vettigt. Alltså blir det väldigt mycket bekymmer att göra enkla saker som att tex ange en emailadress (@-tecknet ligger inte där det skall), du kan inte skriva enkla saker som tex 2007-10-07 för minustecknet och plustecknet har bytt plats, men inte riktigt och åäö finns inte alls, det blir tokiga krumelurer. Ett antal tecken går inte att skriva överhuvudtaget vilka roliga tangentbordskombinationer du än trycker. Därmed går det heller inte att göra mitt jobb som är programmering och utveckling där man skriver en del ovanliga tecken betydligt oftaren än befolkningen i övrigt (tex kommentarer i Applescript (* och *) eller kommentarer i Filemaker-beräkningar och en del programmeringsspråk som är /* */ eller egentligen skriva någon text alls som behöver skiljetecken eller åäö.

Ett annat fel är att när man drar och släpper filer för att tex organisera saker i mappar, så beter sig det hela mycket oberäknerligt, drar man ikonen över en mapp och inte vilar på den, så kan den tolkas av datorn att man har vilat på den och så öppnas den (springloaded folders alltså), så operationen att dra och släppa filer blir helt plötsligt ett äventyr där det lätt händer att man får göra om det massa gånger eller leta rätt på filer som hamnat i fel mapp.

Men förutom dessa saker så fungerar Chicken of the VNC för att fjärrstyra en annan dator.

Senast redigerat 2007-10-07 00:35
Ursprungligen av Taz_1999:

Ledsen Gunnar men Chicken of the VNC fungerar inte "utmärkt". Felet är som jag nämnde att den inte har internationellt stöd och tangentbordslayouten som används inte går att ändra till tex något vettigt.

Sätt tangentbordslayouten på den dator du sitter vid till "US" och tangentbordslayouten på den du styr till "Svensk - Pro". Nu fungera åäö et al.

Ursprungligen av thevil:

Sätt tangentbordslayouten på den dator du sitter vid till "US" och tangentbordslayouten på den du styr till "Svensk - Pro". Nu fungera åäö et al.

Coolt! Fungerade fint, tack för tipset. Jag har googlat ganska länge på detta problem och provat ett antal kombinationer men inte just denna.

(Kunde du inte ha svarat detta i den här tråden?)

Om man vill fjärrstyra en Mac från en PC då? Nån som har nåt tips?

VNC, Timbuktu Pro tex.

http://www.versiontracker.com/

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2007-10-09 18:16

Timbuktu kan rekommenderas. Funkar stabilt och bra. Jag kör en version 6 på en rad datorer med 10.4. Inga problem.

Kanske UltraVNC kan vara något för Windows-användare?
http://www.uvnc.com/

Fjärrhanterare

Hej jag vill hjälpa en person genom fjärrhanteraren. Det är Leopard på båda maskinerna. Jag använder mig av www.whatismyip.com för att få ip:n till den dator jag vill styra. Dels får jag ingen kontakt dels ser jag att jag får en lokal ipadress på båda datorerna. Jag testar genom att ha "vanligt bredband" på den ena datorn och 3:s mobila bredbandsmodem på den andra. Vad kan jag gjort för fel?
Hur många ställen behöver man kryssa i?

/Bosse

Du måste berätta lite mera, sitter ni i samma rum? Är TCP/IP inställningarna inställda på DHCP (det betyder att din dator varje gång den skall ut på internet frågar efter ett IP-nummer, får ett av någon annan låda i nätverket, tex router, airport mm). Om ni sitter i samma rum/nätverk och har samma IP-nummerserie så får du via whatismyip bara reda på vad IP-numret är för alla datorer i samma nätverk ute på internet, det är alltså ett helt annat nummer än det du kan se under TCP/IP-inställningarna när du kör DHCP. En router är förresten en låda som kan vara DHCP-nummer utdelare, men den sitter alltså mellan två nätverk (internet och ditt lokala hemma).

Nästa roliga grej - om du sitter hemma med DHCP och din kompis sitter hemma hos sig med DHCP så har ni alltså följande utrustning mellan er:

din dator - router - internet - router - hans dator

För att "signalen" skall nå från dator - dator så måste dels alla fyra brandväggar (en i varje dator och en i varje router) tillåta trafik på portarna i fråga (Systeminställningar > Fildelning > Tjänster och Brandvägg) och eftersom det är en säkerhetsgrej att du inte skall kunna nå hans dator direkt när den är skyddad av en router, så måste man i hans (och i din) router ställa in en port forwarding så att när det kommer in trafik från "utsidan" på vissa portnummer (de som används av VNC) så skall det styras till dator så och så på "insidan".

Instruktioner här:
http://portforward.com/

Såg nyss att du har tres mobila bredband i ena datorn, det är inte alls säkert att routern (som i det fallet ägs av tre) tillåter trafik på det portnumret som används av VNC.

Ursprungligen av karlan:

Jag har ganska nyligen gått över till mac från att alltid ha varit en pc-användare.
Windows har jag totaltröttnat på, och jag fullkomligt älskar min iMac

Det är dock en sak jag saknar.. Jag brukade alltid använda mig utav Terminal Services mot min win-burk innan. Finns det något liknande till osx?

Helst med något man enkelt kommer åt via webbläsaren, så man slipper installera någon klient på datorn man connectar ifrån. Någon som vet något bra och säkert fjärrskrivbord?

mvh, Daniel

Har jag inte sagt det förr så Välkommen till den ljusa sidan!

Kan du inte yxa ihop en presentation ?

Behövs detta iom leo?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-30 18:25
Ursprungligen av Noumenon:

Behövs detta iom leo?

Nope, Skärmdelning följer med i systeminstallationen.

  • Medlem
  • 2008-05-30 19:18

Krävs det inte nån sorts .mac-konto eller nåt annat fuffens?

Ursprungligen av Baron:

Krävs det inte nån sorts .mac-konto eller nåt annat fuffens?

För skärmdelning? Nej då, står tydliga anvisningar i hjälpdokumentationen i Leopard. Däremot om man vill använda sig av back to my mac då behöver man ett .mac konto, kanske det du tänker på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-30 22:22
Ursprungligen av Mikael E:

Däremot om man vill använda sig av back to my mac då behöver man ett .mac konto...

"Back to my mac" och .mac-konto är ju ett enkelt sätt att få det att fungera. Men om man inte har .mac går det ändå, bara man vet IP-adressen på datorn hemma.

Själv har jag registrerat en gratis domän på DynDNS. Då kan jag enkelt koppla upp mig på min hemdator genom att ge denna domänadress. (Jag tunnlar allting genom SSH för ökad säkerhet.)

Man kan ju även ladda hem en IP-uppdaterare för Mac från dyndns.com ifall man får nya IP-adresser ofta. Den har jag inte provat, dock.

Nu önskar jag mig bara att Airport Extreme hade haft något trevligt hack för att kunna skicka ett wake on LAN-paket till valfri dator hemma...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-30 22:34

Karlan,

Kolla in:

TeamViwer

The one-stop solution for remote access

TeamViewer is the fast, simple and friendly solution for remote access over the Internet - all applications in one single, very affordable module:

  • Remote control of computers over the Internet

  • Instantly take control over a computer anywhere on the Internet, even through firewalls. No installation required, just use it fast and secure.

  • Training, sales and teamwork

  • TeamViewer can also be used to present your desktop to a partner on the Internet. Show and share your software, PowerPoint presentations etc.

  • File transfer, chat and more

  • Share your files, chat, switch the direction during a teamwork session, and a lot more is included in TeamViewer

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • 2008-05-30 19:47

Jag vet inte. Jag har nästan aldrig sett Leoparden...

  • Oregistrerad
  • 2008-08-17 16:58

Jag är en nybliven mac(mini)ägare som har problem med svenska tecken vid VNC-sessioner från en Windows XP-maskin. Keyboard settings är swedish på macen och swedish på XP-klienten vilket inte fungerade bra alls vid VNC till Macen. Jag följde tipset ovan att och valde US English på XP-klienten vilket gjorde att jag kunde skriva åöä men @ går fortfarande inte att skriva! Jag har testat om felet uppstår vid VNC till en Windowsburk och det gör det inte vilket jag tolkar som att problemet är kopplat till hur Mac:en tolkar tangentbordsinput via VNC. Någon som har tips?

@-tecknet har bytt plats och finns på olika ställen i olika tangentbordslayouter. Om du har Svensk så är det på ett ställe, har du Svensk Pro är det på andra stället.

Svensk Pro = Alt + 2
Svensk = Alt + *

Prova det.

  • Oregistrerad
  • 2008-08-17 20:25

Tack för svar! Jag kan inte använda alt-tangenten överhuvudtaget? Jag kör Swedish Pro på Macen och när jag trycker på alt och någon annan tangent händer inget förutom att jag hör den där feltonen man får i Windows när man trycker på nåt felaktigt.

  • Oregistrerad
  • 2008-08-17 20:39

Testade med en annan klient (först körde jag UltraVNC och nu testade jag TightVNC) och felljudet försvann men hur jag än kombinerade alt + annan tangent fick jag inget @ (jag gick verkligen igenom hela tangentbordet). Vad använder du för klient?

Ah, sorry, du är i Windows-miljö. I så fall är det helt enkelt en "feature" att du inte kan skriva @. Du kan dock starta textredigeraren på Mac, skriva @ där i, kopiera, återgå till VNC och klistra in. Någon annan metod känner jag inte till.

  • Oregistrerad
  • 2008-08-17 21:31

Det låter ju inte helt smidigt.. får fundera på lämplig lösning, tack för tipset!

  • Oregistrerad
  • 2008-09-05 18:34

Kan det verkligen vara en avsiktlig "feature" att det inte fungerar att fjärrstyra en mac från en windowsmaskin? Borde inte det vara en bugg som ska fixas? Hur framföra man dessa till Apple på bästa sätt?

1
Bevaka tråden