Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport extreme bara slocknar

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-06 17:20

Har en så frustrerande problem.

Min Apex bara slockar med jämna mellanrum. Alla portar och det trådlösa dör. Finns det några loggar utöver airportens egna att kolla på?

Den dör och sen efter ett par sekunder 10-15 så är den igång igen.

Nu har det hänt 3-4 gånger på 10 min....

Gör inget speciellt eller testar inget när det kommer.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-09 21:36

Hm, det händer mig också....

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-09 21:37

Har ni resettat?

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-09 22:14

ja det har jag, faktum är att det vart värre efter jag resetade och uppdaterade den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-12 17:43

Nu har jag gjort en hårdreset. utav airporten och den beter sig exakt på samma sätt.
Vad kan det vara?

Kan inte hitta något som jag gör samtidigt som den som gör att den avslutar sig.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-12 19:53

Hade väldiga problem innan jag fick min APEX att rulla ordentligt. Uppdateringar av programvara och firmware, några resetar och handpåläggningar. Nu fungerar den.
Den slocknar dock när jag använder Azureus och torrents. Testade Tomato istället och det lirar fint. Har öppnat nödvändiga portar men det hjälpte inte. Alltså är det Azureus som inte lirar ihop med APEX. Min tidigare D-link hade inga problem med Azureus.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-12 20:06

Hittade en kommentar på ett annat forum. Kan vara värt att testa ändra från IPv6 Tunnel till Endast lokal länk, finns under Airport Utility -> Avancerat -> IPv6. Ska testa om det fungerar själv.

Min nya Airport n-Extreme kraschar när jag använder Azareus. Har full mottagning men Airporten kommunicerar varken med internet eller med Airportverktyget. Blir tvungen att dra ur strömmen och starta om den. Går ej att starta om via programvaran.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-13 11:09

Herregud. VAd i azureus tror ni det är som gör att apex slocknar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-13 11:57

hittade denna post hos apple...

http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=5537967

Slutposten beskriver det du sa Nanook.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-10-13 15:28

Jepp, det var dne artikeln jag hittade och det fungerar fint för mig, skönt!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-10-13 18:53

Det är väldigt underligt det här. För jag har kört en 7.2 och 7.2.1 med Transmission och aldrig haft något problem. Jag har också kört med standardinställningen för IPv6. Och ändå så går den.

Nu ska det väl erkännas att jag har inte kollat närmare på Azureus och om den något sätt skulle bete sig annorlunda än Transmission - för båda måste ju följa specen på bittorrent-protokollet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-13 19:19

har inte suttit nämvärt mycket vid datorn idag men generellt sett så har jag inte fått ett enda avbrott som jag sett. Och då har jag använt datorn som vanligt. Är det för att de flesta använder sig utav IPv4 som integationen med IPv6 blir buggig?

Förstår fortfarande inte varför den övergången kan paja.

Jag har haft samma problem här idag.
Ska just till att prova ovan nämnda inställning.

Rätt frustrerande annars.

Främst har det här märkts hittills genom att AirTunes bara lägger av.

För min del så löste det sig först när jag stängde av lösenord/krypteringen av det trådlösa nätverket. Detta i såväl Express som Extreme. (Valde istället koppla autentiseringen till MAC-adressen.)

Det med IPv6-förändringen funkade inte för mig.

Någon som vet vad felet kan ha varit? (Det var APExt som la av med jämna mellanrum. Använde WPA.. Personal)

Hur ändrar så man kopplar autentiseringen till MAC-adressen?

Välj "behörighetsstyrning" i AirPort-verktyg. Fortsätt med "tidsstyrning". Ställ in "förvalt" till ingen åtkomst och lägg sedan till din egen dator med full åtkomst.

Dock löste det sig för mig sedan. Detta efter några återställningar av både AP Extreme och Express. Därefter följde jag - vilket man kanske borde göra oftare - samtliga inställningar med hjälp av assistenten, för såväl Extreme som Express. Jag var noga med att se till att välja WPA Personal på båda samt samma lösenord.
Jag har haft för vana vid att undvika inställningsassistenter men i fallet med AirPort verkar det ge mycket tydligare förklaringar i samband med assistenten jämfört med i den manuella inställningen.

Har det löst sig för Atomlab?

Själv har jag - kör nu Leopard - problem med att de delade diskarna kopplas bort emellanåt. Nån som känner igen? I övrigt funkar såväl Express som Extreme fint nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-12 22:38

För mig är det helt borta.

Att ändra IPv6 löste problemet. Nu har jag även ändrat till wep för mitt övriga nätverk krävde det och sedan dess har jag verkligen inte haft några problem. Inte ens med leopard!

1
Bevaka tråden