Varning för AppleCare PP

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-10-05 21:26

Jag skulle registrera mina Apple PP för min Ipod Video G5 och min Nano 2G.
Att detta skulle gå att göra på nätet enl. beskrivning var tydligen en dröm. Jag fick ringa AppleCare support och tala med en av dom mest nonchalanta personer jag varit i kontakt med (singfikativt för Apple ??) otrevligt fick jag en förklaring att jag inte kunde registrera Apple PP på näten (ingen förklaring varför).
Jag blev tvungen att faxa in kvitto på Ipodarnas inköpskvitto, det samma gällde kvittona på Apple PP.
Två dagar senare fick jag beked att Apple PP var registrerade och fick registreringsnummer.
Varför detta otrevliga och krångliga sätt att registrera Apple PP? Man ska tydligen tycka att det är så krångligt att man helt enkelt struntar i att registrera.
Med sin ovilja att serva utgågna modeller göra det så krångligt som möjligt att registrera Apple PP visar Apple med önskvärd tydlighet att deras servicevilja är lika med noll.
Apple Suger hårt !!!

Nu delar jag upp mitt svar, eftersom ditt inlägg kan delas i flera delar.

Att det kråglade med registreringen av APP över nätet var ju otur, men inte helt ovanligt. Jag har hjälpt ett flertal kunder att regga sina APP och det har oftast funkat bra. Nån gång har det strulat, vilket oftast berott på att serienumret inte varit registrerat hos Apple. Det har alltid löst sig med ett telefonsamtal tiil Apple. Att du fick prata med en person som tydligen var otrevlig är ju synd. Men du fick dina APP reggade i alla fall, vilket är huvudsaken.

Att Apple skulle ha någon motvilja att serva utgågna modeller är helt fel. Det verkar vara något som du har bestämt dig för att tycka, jag har läst inlägg på iPod-forumet där du säger samma sak. Har du något belägg för dina påståenden? Konkreta exempel? Du har alltid 1-års garanti på Apples produker, och har du AppleCare PP så har du tre år på datorer och två år på iPod.

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-10-05 22:53

Att det inte finns något intresse att ge service på utgågna modeller visar ju strulet och motviljan att registrera Appple PP (men ta betalt går tydligen bra).
Varför kan inte Apple lära sig det mest elementära vad gäller kunvård. Att sitta och skratta åt de idioter som någon vecka före lansering av nya modeller har köpt oanvändbara utgågna spelare går tydligen bra men att göra registreringen av Apple PP (som kunden har betalt för) så krångligt och svårt som möjligt är tydligen ett adelsmärke för Apple. Själv anser jag att det är ett bottennapp av grövsta sort.

Ursprungligen av sunkhead:

Att det inte finns något intresse att ge service på utgågna modeller visar ju strulet och motviljan att registrera Appple PP (men ta betalt går tydligen bra).
Varför kan inte Apple lära sig det mest elementära vad gäller kunvård. Att sitta och skratta åt de idioter som någon vecka före lansering av nya modeller har köpt oanvändbara utgågna spelare går tydligen bra men att göra registreringen av Apple PP (som kunden har betalt för) så krångligt och svårt som möjligt är tydligen ett adelsmärke för Apple. Själv anser jag att det är ett bottennapp av grövsta sort.

Oanvändbara?!!?
Jag kan köpa dem för en hundring styck och använda som reservdelar.
Kontakta mig via PM om du är intresserad.

Du är så jävla negativ och helt inställd på att allt är skit, så jag länkar till en lika destruktiv tråd som du har startat där du kan fortsätta spy galla över allt du kan komma på. Jag går och lägger mig, god natt.

http://www.99.se/ipod-nano/224005-nu-vaerdeloesa-ipod.html?highlight=sunkhead

Ja verkar vara vissa människor som måste spy galla över allt och alla. Förstår inte varför dom har sakerna när det är bara fel fel fel..

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-06 01:02

Om du inte har registrerat din ipod på apple.com/se/support så finns inte något inköpsdatum registrerat hos apple. Detta gör att de inte kan fastställa om du har rätt att registrera applecare för din ipod. Vanligtvis brukar man få vänta en dag efter registreringen av ipod för att systemen ska synkas. Därav krånglet. Om man inte orkar vänta kan man maila inköpskvitto för ipod och applecare samt namn, adress, telnr etc. till dop_change@apple.com
Lite tråkigt att du har den inställning som du har dock.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-06 01:12

Din surhet är så stor att den får komiska drag, om du är en gammal gubbe det vill säga. Är du så lite som en dag under 40 blir det i stället tragiskt.

Jag har gått igenom sunkheads alla inlägg och kan inte tycka annat än att han måste vara ett troll. Han är ruskigt nära att hamna på iaf min /ignore list... Han finns säkert redan på andras.

Jag tog mig också tid att titta på några inlägg, han gör verkligen skäl för namnet sunkhead...

• Medlem
  • International user
  • 2007-10-06 12:39

Jag blev tvungen att faxa in kvitto på Ipodarnas inköpskvitto, det samma gällde kvittona på Apple PP.
Två dagar senare fick jag beked att Apple PP var registrerade och fick registreringsnummer.

Av vilken anledning blir detta en "varning"? Det är ju inte så att du inte har din AppleCare

• Medlem
  • International user
  • 2007-10-06 12:46

Ja, herregud! Vad ska man säga?
Kanske skulle ha en forumregel att om man är så extremt neggo så blir man portad.
Den här personen tillför ju ingenting till vårt forum. Bara pest & kolera.

Yes!!

• Medlem
  • 2007-10-06 13:23

Sunkhead, sluta snacka skit för en gångs skull. Vi(Jag) har flera gånger sagt att apple visst servar "gamla" produkter. Jag fick t.ex min iPod mini servad hela min garantiperiod . Även om nanon kom ut ett halvår efter att jag köpte min. Så lägg ner med detta baktalande, för vad du gör nu är lurar forummedlemmar.

Ska vi länka trådar har jag två (tre som kan räknas som bevis på att sunkhead bara vill irritera folk, läs fröst tråd ett sen två) till att bjuda på. Tråd 1, Tråd 2, Tråd 3
sunkhead, du har även en förmåga att ignorera inlägg som dessa. eller att bara ignorera viktiga frågor i inlägg. (Min sista länk)

• Medlem
  • International user
  • 2007-10-06 13:42

Intressan är att han i sin profil skriver " Nästa dator kommer att bli en Mac.(Har alltid tyckt att Apple har varit och är ett av världens mest innovativa företag (ljusår ifrån Microsoft) ."
Se nedan.
Hur hittade du 99.se:
genom Google
Personlig beskrivning:
Första Macprylen en shuffle g2, en vecka senare en ipod nano. Nästa dator kommer att bli en Mac.(Har alltid tyckt att Apple har varit och är ett av världens mest innovativa företag (ljusår ifrån Microsoft) .
Intressen: astronomi, relativitetsteori. musik, zoologi, teologi. limnologi m.m.
Kommun:
Kristinehamn
Land:
Sverige

Yes!!

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-06 13:43

Nu behöver vi väl inte bedriva någon lynchning här bara för att han inte gillar AppleCare. Jisses...

Ursprungligen av mbp:

Nu behöver vi väl inte bedriva någon lynchning här bara för att han inte gillar AppleCare. Jisses...

Grejen är ju att han gått lös och sågat Apple, deras produkter och inställning gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång på gång de senaste månaderna. Därför är det extremt komiskt vad som står i hans presentation.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-06 13:47

Det finns nog tillräckligt med positiva inlägg om Apple på det här forumet för att väga upp hans negativitet, tror du inte?

• Medlem
  • 2007-10-06 14:35

Ja hörrni, nu räcker dt. jag tror poängen gått fram, håll det lite sakligt va

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-10-06 14:41

Det vore mer moget att hålla sig till sakfrågan än att syssla med påhopp mot person. Jag har aldrig skrivit något negativt om någon person i forumet även om jag inte delar vederbörandes åsikt. Att respektera andra deltagares åsikter borde vara självklart, såvida inte forumet är en klubb för inbördes beundran.
Att jag efter att ha köpt två ipod, blivit vägrad service, otrevligt bemött och hånad för att jag har köpt gamla modeller av supporten på Apple och dessutom knappt fått mina AppleCare PP reggade är det väl ganska naturligt att vara negativ och varna andra för att begå samma misstag som jag själv (d.v.s.köpa Appleprodukter).
Vad jag nu förstår får här tydligen bara framföras positiva åsikter om Apple och skulle någon (gud förbjude) ha negativa åsikter så är det tillåtet med personpåhopp.
Jag vidhåller att Apple är det mest otrevliga och sämsta företag jag någonsin varit i kontakt med.

• Medlem
  • International user
  • 2007-10-06 14:52

Det vore mer moget att hålla sig till sakfrågan än att syssla med påhopp mot person.

Jag höll mig till ditt inlägg och undrade varför vi ska se detta som en varning för AppleCare, och jag är fortfarande lika intresserad över svaret!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-06 14:52

bara for att aplpe ligger langt fore Microsoft sa behover ju inte det betyda att apple gor ett bra jobb.

min nasta dator kommer ocksa att vara en mac, inte for att apple ar det basta som hant varlden utan helt enkelt for att jag inte kan hitta ett battre alternativ idag.

Tack och lov att man kan kritisera apple, jag hoppas att bade apple och andra tar till sig kritik och ser till att bli battre. Apple om nagon saljer ju mer an kannsla och kanske en "livsstil" snarare an en produkt, ser du nagon med de vita horlurarna i oronen sa skaffar du dig direkt en annan bild av denna person. Ok, det kanske inte ar generellet men med hande pa hjartat sa sager jag att det paverkar mig..

back on topic: koper du en produkt med sa hogt emotionellt varde forvantar du dig att allt runt denna produkt skall halla samma standard. framforallt servicen nar nagot inte gar som det skall.

Mr fordomsfull' over and out.

Att jag efter att ha köpt två ipod, blivit vägrad service

Vägrad VAD för service?

Citat:

och hånad för att jag har köpt gamla modeller av supporten på Apple

?!???
Detta var något nytt. På vilket sätt blev du hånad?

Citat:

dessutom knappt fått mina AppleCare PP reggade

Det fick du väl? Bara inte genom den procedur DU förväntade dig!

Sedan undrar jag rent allmänt, varför undviker du och svara på vissa ifrågasättanden jag och andra har gjort ang din kritik gällande Apple?
Sedan ang "påhopp", du får enbart den feedback du värd för allt substanslöst gnäll du kommer med.

Det vore mer moget att hålla sig till sakfrågan än att syssla med påhopp mot person. Jag har aldrig skrivit något negativt om någon person i forumet även om jag inte delar vederbörandes åsikt. Att respektera andra deltagares åsikter borde vara självklart, såvida inte forumet är en klubb för inbördes beundran.
Att jag efter att ha köpt två ipod, blivit vägrad service, otrevligt bemött och hånad för att jag har köpt gamla modeller av supporten på Apple och dessutom knappt fått mina AppleCare PP reggade är det väl ganska naturligt att vara negativ och varna andra för att begå samma misstag som jag själv (d.v.s.köpa Appleprodukter).
Vad jag nu förstår får här tydligen bara framföras positiva åsikter om Apple och skulle någon (gud förbjude) ha negativa åsikter så är det tillåtet med personpåhopp.
Jag vidhåller att Apple är det mest otrevliga och sämsta företag jag någonsin varit i kontakt med.

Äh, larvpelle, varför fåna sig på det där viset? Visst kan man acceptera att du fått ett dåligt bemötande men att säga att allt är skit och det är det sämsta företag du någonsin varit i kontakt med gör ju bara att de som läser vad du skriver tycker du kommer med trams. Läser man dina inlägg så gnäller du ju hela tiden, varför? Och varför envisas med att fortsätta skriva hur dåligt Apple är, byt för guds skull till något annat.

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-10-06 18:58

1. Jag har klagat över att Ipod har en enbarmligt dålig volym. Detta har jag fått förklarat är fel trots gamla trådar som säger samma sak. Bara för någon dag sedan beklagade sig ett par skribenter över att Classic har dålig volym.Vad gäller?
2. Att forumdeltagare inte godtar att jag anser att Apple är det sämsta företag jag varit i kontakt med är mycket märkligt. Hade någon annan skrivit samma sak hade jag accepterat och respekterat åsikten.(Givetvis accepterar jag till fullo de som ger positiv kritik av företaget. Det är ju skribentens åsikt.)
3. När jag köpte AppleCare PP sa försäljaren att det gick utmärkt att regga på webben samma sak står i instruktionen som följde med PPn. Men som sagt det slutade i strul med fax och mail till Irland!!! (Ska jag vara nöjd med detta?)
4. Appel support förklarade att service av gamla utgågna modeller varken är lönsamt eller nödvändigt", "köp ny modell så får du full support och slipper strul". Detta är tydligen enligt vissa forumsdeltagare inget att förvånas över utan helt normalt. Att överhuvudtaget påpeka förhållandet betecknas som "gnäll utan substans".
5, Varför tar vissa så illa vid sig att man går till personangrepp? Är dom anställda av Apple eller har egna intresse i bolaget ?
6. Om bara oemotsagd positiv kritik av Apple får framföras här borde moderatorerna klara ut detta i forumsreglerna.
7. Ett forum bör ha högt i tak och långt till dörren där åsikter dryftas och diskuteras. Fungerar inte ett forum på detta sätt blir det en ensidig klubb för inbördes beundran och har inget annat syfte än att forumsdeltagarna kan slå sig för bröstet och vältra sig i sin självgodhet. Men det blir ett väldigt ensidigt forum.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2007-10-06 20:28

1. Jag har klagat över att Ipod har en enbarmligt dålig volym. Detta har jag fått förklarat är fel trots gamla trådar som säger samma sak. Bara för någon dag sedan beklagade sig ett par skribenter över att Classic har dålig volym.Vad gäller?
2. Att forumdeltagare inte godtar att jag anser att Apple är det sämsta företag jag varit i kontakt med är mycket märkligt. Hade någon annan skrivit samma sak hade jag accepterat och respekterat åsikten.(Givetvis accepterar jag till fullo de som ger positiv kritik av företaget. Det är ju skribentens åsikt.)
3. När jag köpte AppleCare PP sa försäljaren att det gick utmärkt att regga på webben samma sak står i instruktionen som följde med PPn. Men som sagt det slutade i strul med fax och mail till Irland!!! (Ska jag vara nöjd med detta?)
4. Appel support förklarade att service av gamla utgågna modeller varken är lönsamt eller nödvändigt", "köp ny modell så får du full support och slipper strul". Detta är tydligen enligt vissa forumsdeltagare inget att förvånas över utan helt normalt. Att överhuvudtaget påpeka förhållandet betecknas som "gnäll utan substans".
5, Varför tar vissa så illa vid sig att man går till personangrepp? Är dom anställda av Apple eller har egna intresse i bolaget ?
6. Om bara oemotsagd positiv kritik av Apple får framföras här borde moderatorerna klara ut detta i forumsreglerna.
7. Ett forum bör ha högt i tak och långt till dörren där åsikter dryftas och diskuteras. Fungerar inte ett forum på detta sätt blir det en ensidig klubb för inbördes beundran och har inget annat syfte än att forumsdeltagarna kan slå sig för bröstet och vältra sig i sin självgodhet. Men det blir ett väldigt ensidigt forum.

Sunkhead, det du skriver i din post här ovan är så mycket jättebättre än något annat jag sett dig skriva på andra ställen. Nu går det nämligen att förstå från vad du har dragit dina slutsatser. Poängerna är vettigt tydliga. Fortsätt med det, så ska du se att vi övriga blir mindre frustrerade.

Ursprungligen av janwic:

Sunkhead, det du skriver i din post här ovan är så mycket jättebättre än något annat jag sett dig skriva på andra ställen. Nu går det nämligen att förstå från vad du har dragit dina slutsatser. Poängerna är vettigt tydliga. Fortsätt med det, så ska du se att vi övriga blir mindre frustrerade.

Håller med, mer konkreta saker där!

Vi respekterar din åsikt, men kan inte riktigt förstå varför du väljer att köpa iPods gång på gång, om du nu hatar de så mycket?

Vem tvingar dig att köpa iPods? Tror det är dit du bör vända alla dina aggressioner.

Jag har själv varit arg på apple när min macbook la av. Har bölat en del på forumet o så, kanske inte lika färgglatt som du
Men när det kom till servicen så kan jag inte klaga på nåt alls. Faktum är att servicen varit väldigt bra de gånger jag behövt använda den...

Om du nu ogillar apple så mkt efter dina erfarenheter så tycker jag du ska sluta köpa deras produkter helt enkelt. Det är det bästa sättet att inte stödja dem.. Inte gnälla här.
Givetvis kan man diskutera och argumentera men du verkar mest inställd på att slå nåt.

Sluta köp iPods om du nu tycker de är så dåliga.
Det är bara vad jag tycker...

Är inte ute efter att sänka dig på nåt vis.. Bara lite tips, gillar man inte ett företag eller dess produkter, så håller man sig undan istället för att slösa pengar.

1. Har du inte redan fått svar på den frågan? (tyckte jag såg det i ett av dina tidigare inlägg)
2. Visst, men eftersom du fortsätter att tjata och varna folk från att köpa Apples produkter så kanske du kan ha en viss förståelse för att du, just i detta forum, är ute och seglar?
3. Är det din erfarenhet att allt alltid fungerar perfekt? I så fall, grattis, och beklagar att du fick problem med Apple support. Det ska förstås inte vara så, Apple får mycket positiv kritik för sin support, faktum är att den (om jag kommer ihåg från en stor undersökning som görs varje år) rankas som en av de bästa.
4. Låter otroligt, dåligt.
5. Kanske är det för att det irriterar när någon kontinuerligt klagar?
6. Kritik är nog alltid välkommen, när den är någorlunda seriös åtminstone. Att ropa på vargen var och varannan minut brukar inte fungera så bra.
7. Allvarligt talat, det enda du gör i dina inlägg (till 95%) är att gnälla och klaga. Menar du på fullt allvar att du inte förstår att det irriterar. Varför köper du inte en Creative som du föreslagit, de har säkert ett bra forum där du kan skriva kommenterar om dem.

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-06 21:01

På punkt nummer 4 vill jag kommentera med följande:
Att reparera iPods som ligger utanför garantitiden är inte ekonomiskt försvarbart, så länge det inte gäller enbart ett batteribyte.
Auktoriserade serviceverkstäder (vilka är de enda som får tag på reservdelar med reservdelsgaranti) tar mellan 1200-1500 kr timmen för enbart arbetet.
Sedan kostar reservdelen en liten peng också.
Säg då att displayen på din iPod video har gått sönder. Då ska både display och "topcase" bytas, vilket borde bli typ 1000 kr i reservdelspris.

Tycker du då att det är lämpligt att du ska betala minst 2200 kr för att din iPod (som kanske var värd 1500 spänn innan den gick sönder) ska lagas, istället för att köpa en ny iPod med ett års garanti för, typ, 2500 kr?

Bevaka tråden