Samma studentrabatt på Leopard?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-10-05 15:49

Har sett att det hänger nån/några personer från mecenat/studentkortet här ibland, och tänkte bara fråga om det finns någon info om ev. rabatt på Leopard när det släpps, precis som det finns på Tiger nu?

Och hur snabba dom är med att uppdatera rabatterna, är galet sugen på att köpa det på releasedagen, och då gärna rabatterat då plånboken är rätt ofet.

• Medlem
  • 2007-10-05 17:17

Hej ASTRX!
Vi har ingen ytterligare information kring Leopard. Vi förväntar oss dock en studentrabatt i samma nivå som för Tiger idag. Om det inte uppstår något fel hos Apple kommer studentpriser att vara tillgängliga samtidigt som de vanliga priserna är det. Det är Apple som uppdaterar Mecenat Apple Store själva så det skall inte vara någon fördröjning.

Måns Thuresson
Mecenat (CSN- och Mecenatkortet)
mans.thuresson@mecenat.se

• Medlem
  • 2007-10-05 17:58
Ursprungligen av thure:

Hej ASTRX!
Vi har ingen ytterligare information kring Leopard. Vi förväntar oss dock en studentrabatt i samma nivå som för Tiger idag. Om det inte uppstår något fel hos Apple kommer studentpriser att vara tillgängliga samtidigt som de vanliga priserna är det. Det är Apple som uppdaterar Mecenat Apple Store själva så det skall inte vara någon fördröjning.

Måns Thuresson

Misstänkte att det var på det viset, att dom uppdaterade. Tack för snabbt svar!

• Medlem
  • 2007-10-17 14:35
Ursprungligen av thure:

Som ni redan har sett så överraskade Apple oss alla med en justering av studentrabatten på Mac OS X Leopard. Våra applesidor är snart uppdaterade, men priset är korrekt när man går vidare till Mecenat Apple Store för dem som vill förhandsboka.

Måns Thuresson

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-19 08:52

Om det är någon som pluggar på uppsala universitet så kan ni få leopard för 795 kr via studentdatorförmedlingen http://www.its.uu.se/inkop/studradg/
//Peter

• Medlem
  • 2007-10-20 02:02
Ursprungligen av x-ray:

Om det är någon som pluggar på uppsala universitet så kan ni få leopard för 795 kr via studentdatorförmedlingen http://www.its.uu.se/inkop/studradg/
//Peter

Dammit, bara för man går på fel skola så får man inte rabatt. Chalmers samarbetar med MS för att få gratislicencer, men att fixa Leopard till studentpris i t.ex. studentbokhandeln lär tydligen inte hända...eller har jag missat något och det finns nåt liknande här?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-10-20 13:34
Ursprungligen av x-ray:

//Peter

Hurra!

• Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-22 11:18
Ursprungligen av xerent:

Hurra!

Kul för er som verkligen kan nyttja rabatten, men jag tror att det är endast en bråkdel av landets studenter som finns vid UU... Resten får nöja sig med 100 kr rabatt.

Ursprungligen av thure:

Som ni redan har sett så överraskade Apple oss alla med en justering av studentrabatten på Mac OS X Leopard. Våra applesidor är snart uppdaterade, men priset är korrekt när man går vidare till Mecenat Apple Store för dem som vill förhandsboka.

Måns Thuresson

Kan man vänta sig en ytterligare sänkning? Det är ju en patetisk rabatt. Hela iden är att locka folk med små studentekonomier att konsumera.

• Medlem
  • 2007-10-16 15:31

Nu när Leopard har släppts ser jag att det endast ger 100kr i studentrabatt, snålt Apple! jag hade räknat med runt 800kr precis som Tiger....nu får man fundera på om man har råd direkt.

Ursprungligen av ASTRX:

Nu när Leopard har släppts ser jag att det endast ger 100kr i studentrabatt, snålt Apple! jag hade räknat med runt 800kr precis som Tiger....nu får man fundera på om man har råd direkt.

Då är det ju billigare att gå med i ADC Student för 895 kronor och få Leopard den vägen.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-16 19:13
Ursprungligen av Marcus K:

Då är det ju billigare att gå med i ADC Student för 895 kronor och få Leopard den vägen.

Länk...?
Edit: Jag hittar alltså till ADC som sådant, är inloggad på mitt konto och allt, men undrar var jag hittar det svenska studentpriset... Ser inget ADC på Mecenat heller.

• Medlem
  • 2007-10-17 13:12

Hmm, det ser intressant ut. Dock några frågetecken.
Är det så att man måste betala 895 per år och man binder upp sig?
Om man beställer nu, får man verkligen Leopard när det släpps eller får man bara Tiger? Hur ser det ut i framtiden, man lär väl behöva betala nästa gång en ny version av OS X släpps?

EDIT: såg nu att man man bara betalar för ett år, sen går man ur automatiskt då antar jag?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-16 18:13

Taskigt att inte rabbatera mera men, det är ju trots allt ett ganska bra pris hur man än vrider och vänder på det..

• Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-16 19:12

Jo visst är det bra pris, men om Tiger kostade exakt lika mycket som Leopard gör nu - alltså ingen prishöjning totalt - har jag svårt att se anledning varför Apple nu ska tjäna 300 kr mer på en såld studentlicens ... när det tjänar 0 kr mer på en vanlig. =/

Sök på "ADC Student" på svenska Apple Store så dyker det upp.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-16 19:28

Sök på "ADC Student" på svenska Apple Store så dyker det upp.

Ser riktigt intressant ut! Antar att det här är en slags prenumeration så man får automatiskt det senaste hemskickat (det lär inte komma så många andra versioner av OS X under ett år ifs, men ändå ).
Det verkar dock lite krångligt med att bevisa att man är student etc... Ska man behöva skicka kopia på CSN-kortet per post eller..? Någon som har erfarenhet?

Det är ett lite krångligt tillvägagångssätt. Det enklaste är att du scannar ett vanligt LADOK-utdrag tillsammans med t ex Studentkortet och en fotolegitimation, t ex ett pass, och e-posta det till ADC så är det klart på någon dag eller två.

Ska man bara ha Mac OS X är det lite väl mycket jobb för att spara 100 kronor, men har man t ex inte bredband och vill ha senaste Xcode och dokumentationen hemskickad en gång i månaden eller planerar att köpa en Mac Pro eller MacBook Pro inom närmaste året så är det rätt bra.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-16 21:24

Ja precis, jag kollade på det lite närmare och blev rätt intresserad (vore bra att komma igång med Xcode ordentligt nån gång, och en sådan prenumeration är säkert motiverande! ). Såg även det med engångsrabatt på inköp av hårdvara, men det verkar ännu krångligare med det: hittar inte ens hur mycket rabatten uppgår till utan man blir bara hänvisad till att "det är olika regler för olika regioner". OK...? Någon som har ungefärlig koll på hur mycket man kan spara på en MacBook Pro med ett ADC-medlemskap?

Senast jag kollade är det 10 % rabatt, utom på Mac Pro och MacBook Pro som det är 20 % på. När man vill använda sin engångsrabatt ringer man upp Apple Store på telefon så ordnar de det.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-16 22:45

Låter bra det! Tack för svaret.
Ska väl vänta några dagar och se om Mecenat kommer med nåt erbjudande, annars blir det ADC, för det har ju en del fördelar även om det är något krångligare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-22 13:22

Jag tror att man kan försöka snacka med inköpsavdelningen på sitt Universitet/Högskola. De verkar ha kvar samma rabatt som tidigare i många fall.

• Medlem
  • 2007-10-23 13:22

hade några extra kronor över nu såhär 2 dagar innan csn/lön, så jag tog och beställde med den blygsamma studentrabatten.
Känns lite segt med allt hassle av att först verifiera sig som student, sen vänta en månad på ADC-utskicket.
Har inte dvd-brännare i boken så den eventuella GM DMG:n som kommer upp snart på ADC kan jag ändå inte bränna ut. sen är ju boxen fin att ha

• Medlem
  • Halmstad
  • 2007-10-23 13:27

Så man får inte dvd-boxen hemskickad om man är med i ADC? Det är så jag uppfattade det. :/

• Medlem
  • 2007-10-23 13:38
Ursprungligen av qnx:

Så man får inte dvd-boxen hemskickad om man är med i ADC? Det är så jag uppfattade det. :/

Jag bara antog det, men jag kan lika gärna ha fel.

Ja nu är jag ADCmedlem..
Pratade med en kille på Apple Store via telefon, men han visste inget om när utskicket kommer eller nåt. Pratade i förra veckan med en tjej som var direkt otrevlig, verkar vara lite hit/miss med säljarna där.

Äh, de kan ju ha haft en dålig dag å tröttnat på alla som ringt in efter tipsen i den här tråden? Vem vet?

Hehe ja det är möjligt. Fick det bekräftat idag också, efter att ha faxat bevis halvsent igår.
Så, om någon undrar om det är krångligt eller tar tid att fixa ADCmedlemskap;
22 okt sent - beställde
23 okt tidigt - fick koden via mejl
23 okt sent - faxade intyg från uni
24 okt - fick mejl om att allt är klart

Jag kan fylla i när jag får första utskicket sen om det är intressant

Det kan även noteras att har man inte möjlighet att faxa kan man även scanna intyget till t ex en PDF och skicka till eurodev@apple.com.

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-10-25 19:35

Jag kollade in vad leopard kostar på dustinhome, 1036 kr för student med gratis frakt. För icke-studenter kostar det 1095. Intressant att det är dyrare att köpa apples program från apple...

Bevaka tråden