Kan ej nå macen från en PC...

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Täby
  • 2007-10-05 10:28

Jag sitter på ett företa som är helt PC-baserat , men vi har några få macar. Dessa är uppsatta i AD:et. Användarna loggar in på macen med sitt ordinarie id och lösen som finns i AD:et. Detta fungerar alldeles utmärkt. Problemet är att man inte kan komma åt macanvändarens brevlådemapp från PC-sidan, utan att logga in som admin. Frågan är alltså hur loggar jag in på macen från en pc i en sådan här miljö?

När man bockar i att Windowsanvändare ska få tillåtelse att ansluta till macen så måste man bocka i ett konto för vem som ska få ansluta. Det enda val man har där är adminkontot....

Har jag missat något i katsaloginställningarna eller?

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-05 10:53

Menar du den lokala Brevlådemappen som finns på varje Mac dator?
Varför har ni inte en gemensam mapp på en server?

• Medlem
  • Täby
  • 2007-10-05 12:46

Jag menar mac-användarens lokala brevmapp eller om det går att dela ut en annan mapp rakt av. Vad jag vet, så går inte det utan extra programvara.

Jag har funderingar på att lösa problemet i den här gruppen med en gemensam mapp på en server för att gå runt problemet. Men av ren nyfikenhet, och för att lära mig mer om integrationen Mac-pc, så ...

• Medlem
  • Gävle
  • 2007-10-09 12:47

OSX klient har bara stöd för katalogkonton vid inloggning och skapande av konton. Om du vill använda tex fildelningen så måste det vara ett "lokalt" konto.
Ev kan du installera SharePoints och göra virtuella konton och shares.

• Medlem
  • Täby
  • 2007-10-09 13:21

Tack Creops,
jag misstänkte att det var så. Jag har tidigare vid något tillfälle använt sharepoints, men fick en massa strul. Jag antar att jag gjorde bort mig vid installationen. Minns f.n. inte vad det var som strulade.

Men tusen tack för att du tog dig tid!

1
Bevaka tråden