Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför OS X Server?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-04 19:13

Jag vill inte starta något nytt datorkrig eller någon flame men undrar lite varför man skall köra OS X Server? Jag har aldrig sett det men det känns som om vilken Linux eller BSD i händerna på en bra sysadmin kan åstadkomma samma saker eller är det en massa funktioner som finns i i server varianten som man inte hittar inom Linux/BSD sfären? Det grafiska gränssnittet kan man ju naturligtvis glömma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-04 19:43

Mac OS X server är inte i första hand till för nya marknader eller för att ersätta Windows eller Linux servers utan för att ge existerande macanvändare en serverprogramvara de kan administera själva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-04 19:54
Ursprungligen av jawa:

Jag vill inte starta något nytt datorkrig eller någon flame men undrar lite varför man skall köra OS X Server? Jag har aldrig sett det men det känns som om vilken Linux eller BSD i händerna på en bra sysadmin kan åstadkomma samma saker eller är det en massa funktioner som finns i i server varianten som man inte hittar inom Linux/BSD sfären? Det grafiska gränssnittet kan man ju naturligtvis glömma.

Mac OS X har en del fördelaktiga egenskaper som inte finns eller är svårt att åstadkomma i Sun Solaris, Linux och BSD dialekterna. Ett exempel är filsystemets arkitektur.

/Christer

Apple är väldigt bra på att göra Open Source tjänster lättanvända.
I Mac OS X Server skapar du t.ex. en katalogtjäntserver med full Kerberossupport på mindre än en minut. Inte lätt på andra plattformar (ett trivialt AD är också lätt att sätta upp - men blir betydligt dyrare).
Netboot är också lätt att fixa till i Mac OS X Server

I Leopard kommer massa nya tjänster i serverversionen; TimeMachine server, Spotlight Server, Wiki etc.

Fråga: om du inte vill skapa krig - varför är du då beväpnad?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-10-04 20:20

OS X Server ger dig en funktionell OpenLDAP-domän på två musklick. It just works fungerar ganska bra även här.
OS X Server är som acke skrev en server för macar. Du kan inte åstakomma allting på en vanlig BSD-maskin då alla möjligheter inte existerar där. Såsom Xgrid-controller och liknande.

Jag började lite smått med OS X Server runt 2001/2002, men tyckte inte det var något för mig, nu har det ersatt mina OpenBSD och Linux-maskiner med OS X Server.

Kolla upp program som Server Admin och Server Monitor. Samt Workgroup Manager. Dessa program är hela grejen med OS X Server.

Vi är väldigt nöjda med OS X Server men skulle antagligen kunna köra SUSE eller Red Hat likaväl för våra tjänster. Jag gillar integrationen mellan OS X Server och Xserve.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-10-05 11:43

MOSXS är ett väldigt bra alternativ för den som vill ha en BSD-baserad server med ett bra WIMP-interface.

Tiden det tar att sätta upp NetBoot i MOSXS i jämförelse med annan BSD-variant är rätt sotr, bara som ett exempel.

Sen är det väl svårt att få till en så bra AFP-delning med annan BSD

  • Medlem
  • International user
  • 2007-10-05 15:35

Mac OS X Server är mycket stabil. Vi har text- och bildarkiv på XServer med. bl.a MySQL:

arkiv:~ admin$ uptime
15:32  up 429 days,  4:56, 2 users, load averages: 0.79 0.77 0.44
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-05 15:56

Tack för alla svar nu är jag lite mer upplyst.

Håller med, XServeoch Mac OS X Server (kör 10.4.10 just nu) funkar suveränt bra och enkelt. Kan ochså meddela at ColdFusion 8 Standard på en 2x 2 GHz XEON XServe med 4 GB RAM rullar på ca. 10-50x snabbare än på den gamla XEON DELL Servern vi körde innan. Enormt bra performance hittils, mycket nöjd. Harinnan bara kört Windows NT och 2003 Server, men endast för mycket snabbare remote management (via Server Tools och ARD) så är XServe det mycket bättre alternativet, för oss iaf.

Off-topic: iPhone är hur kul som helst kan jag meddela!

1
Bevaka tråden