Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga: Funkar inte nya Javascript 3.2 på Macen?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det så illa att Javascript 3.2 inte fungerar på Macen. Detta är ett gigantiskt problem för oss. Kan någon ge svar på att det ska fungera eller ej.

Vi har uppdaterat vårt Paris-kontors webbapplikation till ny version.
När en användare klickar på en URL så anropar applikationen en JSP som innehåller Javascript 3.2. Men det blir bara vitt för dom. Inget händer.

Ska detta inte fungera på Macen? Vi har 149 Mackunder som jobbar på Apple i Paris som bara MÅSTE ha detta fungerande.
Vi är inte säkra på att det just är detta som strular, men vi misstänker det skarpt.

Det fungerar i Windows.

//Danne

Ja, det hade varit enklast att komma med tips och synpunkter om du hade en testlänk som man kan kontrollera med.

Kanske är detta något som ni redan gjort, men det kan variera rätt mycket mellan olika webbläsare vad som fungerar och inte och det kan vara värt att testa igenom applikationen i olika webbläsare. Chimera, Explorer och Safari förhåller sig rätt olika till vissa sidor, exempelvis datorbanker o dylika applikationer.

Jag har inte fått rättighet att visa en testsida än tyvärr.
Har provat med IE, NS, Safari och Mozilla, ingen av dom fungerar.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 16:48

Tror mac följer suns java-bibliotek ganska konsekvent...
3.2 är väl inte hänvisning till sun direkt

Jag kan logga in och allt är frid och fröjd, men två av länkarna anropar en jsp med javascript 3.2 kod i sig. I IE blir det bara en vit sida som visas. I Safari så händer ingenting alls. I Mozilla 1.4a så händer inget heller, men då jag kör Javascriptdebuggern så får jag följande:

#0: function (null)() in <javascript:callInitSaisieSIR();> line 1
 001: callInitSaisieSIR();

ja, jag är inte någon riktigt bra programmerare, men det där låter ju lite som något slags syntaxfel. Svårt att säga något utan att se koden till den där funktionen som debuggern tydligen retar sig på.

Kanske kan man, även om det aldrig är kul att sitta och skriva om saker, omformulera koden till en mer etablerad variant av JavaScript om det nu är viktigt att det fungerar även på Mac.

För skojs skull kan du ju testa med Opera, Chimera och Netscape 7 också. Skulle någon av dessa funka är det ju ganska trevligt.

Funkar tyvärr inte med någon broser som jag provat. Alltså NS, IE, Mozilla. Orkar inte gå igenom hela arsenalen.

Dom som gjort detta har knappt sett en Mac. Finns det något generellt fel som alla PCjavascriptare gör så att det inte funkar på Macen? Mellanslag mellan > < eller något liknande?

Jag vet faktiskt inte, men jag har svårt att tro det. Däremot har Microsft en "egen" version av Javascript som heter Jscript och som är nästan likadan men lite annorlunda, så att det bara ska funka med deras browser (lite konspirationsteoretiskt formulerat av mig)... kanske har programmerarna använt denna syntax.

Ofta har jag märkt att sånt här beror på att programmeraren vill involvera någon active-X-komponent som ska uträtta saker och ting. Ofta saknas dessa på mac eftersom de är små "systemtillägg" av Microsoft som uträttar saker utanför webbläsaren och mer har med OS:et att göra (fast nu är jag ute på djupt vatten eftersom jag inte studerat detta område, utan bara gör antaganden om exakt vad Active-X är -- men det är i varjefall en extragrej för mer funktionalitet).

Men jag vet ju faktiskt inte. Men om det vore en "alltför ny" version av JavaScript borde det ju också innebära att massvis av Win-datorer inte heller kan använda sidan (win95, 98 etc med "gamla" browsers)

Senast redigerat 2003-05-12 08:12

Sant.
Men t.ex. Opera på PC fixar sidan utmärkt. Så det är ett generellt "Macproblem". Jag drar till Paris imorrn och ska försöka ge lite nya infallvinklar. Eftersom Apple Paris är våra största kunder i Frankrike för just denna applikation, så måste det fixas.

Några fler som kan ge lite hints? Jag har ett inlogg, och jag har koden. Men jag kan inte ge ut den till vem som helst, då förlorar jag garanterat jobbet

Om nån av er tror att ni skulle kunna vara till hjälp så säg till, jag vill så gärna kunna hjälpa Apple med detta, och då vårt företag.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-13 00:02

Att det funkar på peze är ju inte så konstigt om det är en "oöppen ms-specialare (MS-java3.2, ej suncompliant)"...
Frågan är väl inte om det inte funkar på mac utan om det funkar på något annat än peze över huvud taget...

Men, det måste väl gå att söka sig fram i koden till den minsta sidan som ändå får fram felet.

Ta fram sidan på en PC. Spara sidan som statisk HTML på din hårddisk. Kolla på sidan på din Mac. Verifiera att du får buggen på Mac. Skala bort så mycket som möjligt från sidan samtidigt som buggen är kvar. Den lilla sidan borde du kunna lägga upp nånstans utan att få sparken. Då kan vi här hjälpa och testa.

Jag är ju inte direkt till hjälp, men om jag befunnit mig i en liknande situation hade jag kollat möjligheterna att skriva om koden efter en strikt och mer etablerad version av JavaScript -- det är ett rimligt krav på en programmerare att denne följer etablerad syntax. Det mesta man utför i kod kan man utföra i alla versioner, på samma sätt som man kan framföra samma budskap på olika talade språk även om det är olika grammatik och ord.

Om det nu skulle vara en så speciell uppgift som koden ska uträtta så att det inte går i en annat syntax än 3.2, så skulle jag överväga att utföra detta med PHP eller ASP på serversidan (till skillnad från JavaScript som utförs i själva browsern hos klienten -- det innebär att serverapplikationer bara behöver funka i en miljö -- servern, och inte behöver anpassas till att funka i alla läsare).

Detta är det sätt jag skulle bena upp och hantera en sådan situation... det låter faktiskt väldigt trist att du ska behöva sitta på pottan för det här...

1
Bevaka tråden