Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMovie kraschar vid import från DV-kamera

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-02 20:21

Sitter med en sprillans ny MacBook Pro (kom igår) och är glad som tusan! Men när jag skulle föra över lite filmer från kameran så blev det inte lika roligt längre.

När jag ska importera från kameran så avslutas iMovie oväntat. Programmet importerar inte mer än runt 1 minut innan det avslutas.
Har läst att det är fler som har detta problem på Apples egna forum.
Jag har inte installerat några codec, kör med VLC och har försökt att reparera skivbehörigheter men det har inte hjälpt.

Finns det någon som har en lösning på detta så vore jag mycket tacksam!

Har också samma problem. iMovie krashar efter några sekunders nedladdning från DV kameran....

Vilket iMovie talar vi om här? Det senaste i iLife 08' eller det gamla/äldre iMovie HD 6? Ni kan ju alltid prova iMovie HD 6 annars och se om det fungerar bättre.

Det finns att ladda ner kostnadsfritt här: http://www.apple.com/support/downloads/imovieHD6.html

Förklaring: Nya iMovie 08' är inte en direkt vidareutveckling av iMovie HD 6. iMovie 08' är ett nytt utvecklat koncept – med därtill hörande buggar. iMovie HD 6 är därför det bästa att prova ifall det nya inte fungerar för er.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-03 01:01

Jo, jag har nu testat med iMovie HD istället där det fungerar.

Lite omständigt bara att behöva importera med en version och redigera i en annan. Får väl hoppas att det löser sig snart med iMovie 08'

Personligen tycker jag att bildkvalitén blir bäst i det gamla, därför har jag hittills också gjort import och redigering där. Omständigt, jo men det blir bättre så småningom!

På senare tid har iMovie HD för mig kommit att framstå som den mest Windowslika applikation jag stött på. Kraschbenäget, underliga fönstereffekter (transparens) och plötsliga byten av format. iMovie HD laddar rätt vad det är in projekt som NTSC trots att det hela tiden är en och samma DV kamera, en Canon med MV890 PAL format, ansluten.

Jag sitter på en Mac Pro 2x2.66 med 3GB minne och 10.4.11.

Nu har jag kommit på ett knep för att hindra iMovie HD krascher vid start av nya projekt: först skapar jag det nya projektet. Därefter stänger jag iMovie HD helt. Sedan öppnar jag projektet genom att klicka på det i Finder. Då går det att börja importera utan krasch direkt i början. Inte heller blir uppspelningsfönstret transparent.

Gammal tråd men eftersom jag har samma problem som CeCe och Johnny Rocker beskriver ovan tänkte jag återuppliva den.

Jag har en 20" iMac (alu) med alla de senaste mjukvaruuppdateringarna och min DV-kamera är en mindre än en vecka gammal Samsung VP-D381 som kör mini-DV-band.
Igår bandade jag ungefär 40 minuter på min systerdotters ettårs-kalas men när jag försöker importera till iMovie hackar uppspelningen i fönstret inuti iMovie och allting bryts efter mellan 1-3 minuter. Bandet spolar då tillbaka sig som att allt var färdigimporterat.

Har det dykt upp en bättre lösning på detta problem än att installera en gammal iMovie-version? Har inte testat med iMovie HD 6 än men jag ska göra det senare idag. Det känns dock surt att behöva använda en äldre version av iMovie så en lösning som involverar den aktuella versionen av programmet vore att föredra.

Nu har jag provat iMovie HD och kan konstatera att det inte heller funkar. Efter runt sex minuter fryser uppspelningsrutan i iMovie och blir blå för att några sekunder senare visa ungefär en sekund och sen frysa igen.

Under tiden ser jag följande meddelanden i min syslog upprepade gånger:

Dec 21 11:39:04 gojira fseventsd[37]: client 0x818000 watching dev 234881033 but it has no path! ()
Dec 21 11:39:12 gojira fseventsd[37]: client 0x817000 watching dev 234881033 but it has no path! ()
Dec 21 11:40:26 gojira fseventsd[37]: client 0x814200 watching dev 234881033 but it has no path! ()
Dec 21 11:40:34 gojira fseventsd[37]: client 0x818000 watching dev 234881033 but it has no path! ()
Dec 21 11:40:46 gojira fseventsd[37]: client 0x814200 watching dev 234881033 but it has no path! ()
Dec 21 11:40:54 gojira fseventsd[37]: client 0x818000 watching dev 234881033 but it has no path! ()

Min DV-kamera är ansluten via FW400-porten på iMacen (och i FW800-porten sitter min Drobo, inte för att det ska spela någon roll men ändå). iMacen är utrustad med 4GB RAM och alla de senaste uppdateringarna (som jag sa i mitt föregående inlägg).

Det här är verkligen ruskigt frustrerande. Är det någon som förstår det här och kan hjälpa mig?

1
Bevaka tråden