Vad är detta - ett virus?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har länge levt i tron att det inte finns virus för OSX, men nu har det hänt något som får mig att undra:

Plötsligt öppnar inte docken några program. Om jag har mappen "Program" öppen, markeras istället motsvarande program. Därifrån kan jag visserligen starta programmen, men även då inträffar underligheter. Sökfältet (googlefältet) funkar inte i vare sig Safari eller Firefox. Konstigheterna försvann visserligen efter en omstart, men jag funderar på om jag ändå måste ge mig ut och köpa Norton eller liknande.

Har någon råkat ut för ovanstående symptom?

Använder någon Anti-virus på mac?

Vad skall man i så fall ha?

mvh

Fredrik

Norton till OSX ska du verkligen inte ha, den förstör mer än den lagar. Sen tror jag inte heller att det är frågan om nåt virus. Antar att du provat starta om datorn så de inte bara är nåt tillfälligt tjaffs?

.. å kolla för säkerhetsskull skivbehörigheterna med Skivverktyg.app.

Ja ja, det var väl det jag trodde. Åtminstone är den allmänna åsikten att det inte finns virus för mac...och att Norton är skit. Jag tänkte att det kunde ha ändrats på ett par år, men tydligen är det status quo...

En ganska festlig kommentar som jag läste på ett annat ställe:

Maybe Norton can come out with some OSX viruses to go with this so THERE WOULD BE SOME POINT IN USING THIS....

1
Bevaka tråden