Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att ha virus?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har aldrig upplevt att jag haft virus men nu börjar jag undra. Det är trögt och segt, svårt att få nått flyt i sökningar.

Det tar tid att skriva ner det enklaste dokumentet.

Har ni kollat Aftonbladets tips? De visar en bild på en mac som min men hela artikel beskriver pc......typiskt att blanda äpplen med päron

Har ni nått tips? Vad kan jag göra för att städa upp i min PowerBook G4?

Du kan ju alltid köra sudo periodic daily weekly monthly i terminalen för att rensa gamla loggar å skräpfiler.

Skulle du haft virus skulle det ha varit en smärre sensation.

EDIT: Reparerat skivbehörigheterna medelst Skivverktyg.app? En omindexering av Spotlight skulle kanske också vara på sin plats?

Hade också problem..

Tips från min privat Macsupport:
Installerade gratisverktyget OnyX (från titanium nånting, säkrast att googla. gjorde en automatisering och sen blev det åter fart på PowerBooken igen...
enligt inrådan gör jag detta varannan-varje månad för en fräsch och frisk Mac.

Men det är inte lika 3lit3 som att göra det manuellt!

EDIT: Risken med Onyx, Cocktail mfl. finns att man ställer till det om man pillar där man inte ska pilla.

Nu fick jag att göra

Att det skulle vara virus tycker även jag skulle vara en sensation. Men jag ska försöka mig på de tips ni gett

Nä nu behöver jag hjälp

Ursprungligen av Snabeldrake:

Du kan ju alltid köra sudo periodic daily weekly monthly i terminalen för att rensa gamla loggar å skräpfiler.

Skulle du haft virus skulle det ha varit en smärre sensation.

EDIT: Reparerat skivbehörigheterna medelst Skivverktyg.app? En omindexering av Spotlight skulle kanske också vara på sin plats?

Inget av det du nämner hittar jag. Kan du ta det väldigt grundligt? Jag har bara kört min mac, aldrig mekat i den. Har du tid?

1. Starta Terminalen. Du hittar Terminal.app i mappen "Verktygsprogram".
2. Skriv: sudo periodic daily weekly monthly
3. Tryck vagnretur (Enter på engelska)..
4. Skriv in lösenordet datorn frågar efter.
5. Vänta på att datorn ska arbeta klart (detta moment tar lite tid).
6. När du märker att kommandot är färdigt fortsätter du med steg 7.
7. Skriv: diskutil repairPermissions /
8. Vänta återigen på att datorn ska bli klar.
8. Skriv: mdutil -E / för att göra en omindexering av Spotlight.
9. Vänta.
10. Logga ut ur terminalen med kommandot exit.
11. Logga ut ur ditt konto - starta om datorn.

Det är allt!

8. Vänta återigen på att datorn ska bli klar.
8. Skriv: mdutil -E / för att göra en omindexering av Spotlight.
9. Vänta.

Det är allt![/quote]

Du! detta var ju toppen, enkelt;)
Men de där med omindexering?
Svaret blev nått i typ med att det inte fanns Spotlight. Men det har jag ju.

Har det nån betydelse?

Tackar:D

Ursprungligen av Snabeldrake:

1.
8. Skriv: mdutil -E / för att göra en omindexering av Spotlight.
9. Vänta.
10. Logga ut ur terminalen med kommandot exit.
11. Logga ut ur ditt konto - starta om datorn.

Det är allt!

Du! detta var ju toppen, enkelt;)
Men de där med omindexering?
Svaret blev nått i typ med att det inte fanns Spotlight. Men det har jag ju.

Har det nån betydelse?

Tackar:D

Hmm.. Med kommandot sudo mdutil -s / får du en bekräftelse på om Spotlight körs eller ej. Svaret borde vara: Status: Indexing Enabled om det är påslaget – disabled om det är av.

Anledningen till att datorn är seg är kanske för att Spotlight strular?

Rapportera gärna om datorn är snabbare nu än innan. Det finns ett par knep till annars..

Nya tag imorgon.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Rapportera gärna om datorn är snabbare nu än innan. Det finns ett par knep till annars..

Jag återkommer. Tack för hjälpen idag. Text-skrivningen flyter bättre men det är ändå segt. Jag är nog inte så bra på att förklara kanske.

Jag ska testa det du senast tipsat om så får jag se vad som händer.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-10-01 22:23

STarta ny tråd eller fortsätta här?

Hej!
Intressant tråd. Vet ej om jag ska starta en ny med mitt "ärende", så jag hakar på här... Säg ifrån om detta vattnar ur titeln "att ha virus".

Jag har också en PB G4 men den går rätt så bra. Dock funderar jag på om det kanske är dags att installera om systemet efter ca 2,5 år, jag bara körde på, installerade alla uppdateringar i Tiger och så. Använder Macaroni med alla dess olika inställningarna och Super Duper-klonar till extern HD dagligen. Jag försöker att inte installera alldeles för många program. Det finns alltid minst 20% ledigt på den interna HDn.

Visst, "if it works, don't fix it" och jag låter gärna bli, men har ni några erfarenheter om att det blir extrabra att ändå mecka och installera om OS X (antingen med "arkivera" eller from scratch)?

Tack

Jag är ingen Guru men vaken

Ursprungligen av homesick:

Hej!
Intressant tråd. Vet ej om jag ska starta en ny med mitt "ärende", så jag hakar på här... Säg ifrån om detta vattnar ur titeln "att ha virus".

Jag har också en PB G4 men den går rätt så bra. Dock funderar jag på om det kanske är dags att installera om systemet efter ca 2,5 år, jag bara körde på, installerade alla uppdateringar i Tiger och så. Använder Macaroni med alla dess olika inställningarna och Super Duper-klonar till extern HD dagligen. Jag försöker att inte installera alldeles för många program. Det finns alltid minst 20% ledigt på den interna HDn.

Visst, "if it works, don't fix it" och jag låter gärna bli, men har ni några erfarenheter om att det blir extrabra att ändå mecka och installera om OS X (antingen med "arkivera" eller from scratch)?

Tack

Jag fick "hjälp" att krascha min PB G4 för precis ett år sen. Så ALLT är nytt från det datumet. Sen har den segat ihop sig sakta men säkert de senaste 2 månaderna. Jag har 47% ledig på HDn.

Hämtar in ljudböcker från en extern HD och det är inte så ofta. Plockar ibland in en film men brukar radera dom eftersom. Det är väl därför jag har en extern HD, tycker jag.

Inget svar på dina funderingar. Nu ska jag prova på de senaste tipsen innan det blir för sent.

Ursprungligen av Framtiden del2:

Jag har bara kört min mac, aldrig mekat i den. Har du tid?

Jag är tvärtom. Jag har bara mekat min mac, aldrig kört den!

Not found

Detta blev resultaten av sista försöket:

sudo: mdutil-s/: command not found

Vad ger det för "dom"? Vad är nästa steg?
Go´natt från Svenska Fjällen

Nej, skriv inte kolon efter "sudo" för då händer ingenting - å lägg märke till mellanslagen!

Du måste skriva som det står här i fetstil: sudo mdutil -s /

Nu var det bättre

Ursprungligen av Snabeldrake:

Nej, skriv inte kolon efter "sudo" för då händer ingenting - å lägg märke till mellanslagen!

Du måste skriva som det står här i fetstil: sudo mdutil -s /

Jo Spotlight är på.
Det var mellanslagen som blev fel igår kväll. Men hur kolon kom in fattar jag inte, ursäkat.

Vidare?

Jag ska skriva om den där punkten 8. så att jag är säker på mellanslagen.

sudo mdutil -E / gör en omindexering av innehållet på din (lokala) hårddisk. Det kan ta en stund - allt beroende på hur många filer du har. Du kan lugnt stänga ner terminalen efter det att du skrivit in kommandot. mdutil anropar nämligen tjänsten mdimport som körs i bakgrunden på din Mac - samtidigt som du gör annat.

Du får en bekräftelse när indexeringen görs, en liten prick i mitten av förstoringsglaset på ikonen för Spotlight. När indexeringen är klar försvinner pricken. Lite kuriosa kanske, rätt fräck finess för övrigt - det är ju om inget annat, väldigt detaljerat!

Kanon fräckt!

Ursprungligen av Snabeldrake:

sudo mdutil -E / gör en omindexering av innehållet på din (lokala) hårddisk. Det kan ta en stund - allt beroende på hur många filer du har. Du kan lugnt stänga ner terminalen efter det att du skrivit in kommandot. mdutil anropar nämligen tjänsten mdimport som körs i bakgrunden på din Mac - samtidigt som du gör annat.

Du får en bekräftelse när indexeringen görs, en liten prick i mitten av förstoringsglaset på ikonen för Spotlight. När indexeringen är klar försvinner pricken. Lite kuriosa kanske, rätt fräck finess för övrigt - det är ju om inget annat, väldigt detaljerat!

Nu är pricken där.....:D

Och vad händer när pricken är borta? Vad blir nästa steg? Kan iallafall säga att det börjar flyta lite snabbare nu:)

Det har var verkligen lärorikt. Att få så sån här suport gör ju att jag lär mig nått. Men varför är det intressantare att "mecka" mac än att köra? Undrar jag som är en "tant" i jämförelse med dig.

Pricken blinkar....

Aha nu såg jag: Exit, logga ut och sen starta om.

Ska ske

Senast redigerat 2007-10-02 12:55

Heh, alla har ju olika förutsättningar för lärande förstås. Som pedagog måste man vara lyhörd och ödmjuk inför olika människors kunskap. Jobbade tidigare på WM-data men tröttnade på att arbeta professionellt med data. Nu har jag det bara som hobby vilket är fullständigt tillräckligt.

Min kunskap är emellertid mycket begränsad i förhållande till andras kännedom här på 99.se. Det är först när man lärt sig något som man inser hur lite man egentligen vet..

Att man kan lagom

Ursprungligen av Snabeldrake:

Heh, alla har ju olika förutsättningar för lärande förstås. Som pedagog måste man vara lyhörd och ödmjuk inför olika människors kunskap. Jobbade tidigare på WM-data men tröttnade på att arbeta professionellt med data. Nu har jag det bara som hobby vilket är fullständigt tillräckligt.

Min kunskap är emellertid mycket begränsad i förhållande till andras kännedom här på 99.se. Det är först när man lärt sig något som man inser hur lite man egentligen vet..

Det kan vara så att du inte bäst av de som finns på 99 men du hjälpte mig. Har förskräckt tittat in i andra diskussioner men då fattar jag Nollor, törs inte ens ställa en fråga.

Nu ska jag köra några dagar och se om det verkar vara nån skillnad. Uppladning av nya sidor i Firefox är irriterande långsamt. Men det tror jag mer beror på den trådlösa överföringen och hastigheten in i fastigheten. Jag är sur över att inte alla websidor går att köra i Safari, som jag tycker är snabbare och mer lätthanterlig.

Gick du över till att bli "vanlig" lärare i stället? Du har ju känsla för att vara pedagog.

På återhörande.

Tack för de vackra orden! Har skickat ett PM. Vi bör inte gå alltför mycket OT!

Ursprungligen av Snabeldrake:

Tack för de vackra orden! Har skickat ett PM. Vi bör inte gå alltför mycket OT!

Å naturligtvis, ursäkta mig.

Efter en vecka efter uppstädningen så flyter det på rätt så bra i min PB. Kanske skulle jag vilja har snabbare uppladdning av internet-sidor. Som jag nämt tidigare.

Jag återkommer, säkert.:)

jag går meddelande Must be root to run mdutil ???

Ja, därför måste du skriva sudo framför. Super User Do.

glöm vad jag skrev . sudo mdutil -E / var ju svaret ..

1
Bevaka tråden