Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skype - ska ljud och bild fungera så här dåligt?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skype tror jag aldrig har fungerat riktigt bra för mig.

Dagligen på jobbet kommunicerar jag med Makedonien, eftersom vi har en avdelning i Skopje. De har långsam uppkoppling, och jag kan därför acceptera att ljudkvaliteten är dålig...

Men när jag försöker tala med eller videochatta med min flickvän som bor i Rom, har jag svårt att acceptera att det fungerar så här dåligt...

Till exempel vid endast ljudchat så är ljudkvaliteten sämre än i iChat, med en märkbar fördröjning. Vid video så, om inte från början så efter någon minut, är kvaliteten på bilden ruggigt dålig, släpar efter, pixeleras och går i 1 fps. Ljudet hackar fram som på en repad grammofon och vi blir tvungna att skriva undertexter till oss själva i textfönstret.

För ett par minuter sedan när det inte fungerade testade vi båda våras uppkopplingar med TPTest, och de låg på 2MBit. Inga andra applikationer igång och en PowerBook 1.5 GHZ 1500 MB Ram resp en helt ny Macbook, dock med endast 512 MB Ram.

Självklart har vi testat alla standardlösningar som erbjuds av Skype, t ex att slänga filen shared.xml.

Även när jag ringer till vanliga mobiler i Italien har jag problem med ljudkvaliteten, men inte alltid. Det är alltså inte ett kontinuerligt problem jag har, och ibland fungerar det faktiskt (kors i taket).

Min dator har för övrigt en ren installation av systemet och även av skype sedan bara någon vecka tillbaka, men reinstallationen ändrade inte på något.

Jag skulle uppskatta jättemycket någon input på problemet, även ifall det bara är att ni samtliga unisont i kör säger att "Skype fungerar så dåligt, det finns inget att göra åt det.". Åtminstone kan jag i alla fall sluta försöka få det att funka, och sluta slita de få hår jag har kvar vid det här laget...

Tusen tack på förhand,

/.v

Jag har också haft problem. Ibland fungerar det bra, ibland dåligt. Blir oftast lite bättre utan video men det är ju ingen garanti som du säkert märkt.
Jag kan alltså inte hjälpa dig mer än att berätta att du inte är ensam.

Jag har provat att använda Gizmo Project men det fungerade nog lika bra (eller dåligt!).

Låter mer som dålig lina är ett rent Skypeproblem. Ljudet kan vara något sämre än iChat när det gäller eko om du använder den inbyggda mikrofonen. Det hjälper dock att sänka ljudnivån lite.

Om båda datorerna har brandvägg mellan dator och Internet, prova att göra följande på en av klienterna.
Öppna Skypes inställningar och gå till "Advanced". Kolla vilket portnummer som står under "Incoming connection port" och öppna motsvarande port i brandväggen. Har du turen med dig så funkar det bättre efter detta.

Hmmm... Bägge datorerna har bra uppkoppling, i detta fallet 2MBit+... Inga brandväggar...

Men det fungerar också dåligt med skypeout Ofta hör inte de jag ringer till vad de säger, och jag inte vad de säger. Dock fungerar det bra ibland, så jag tror inte det är relaterat till mikrofon och dylikt (själv har jag ett SE BT Headset).

Det kanske bara är att acceptera att framtidens telefoni fortfarande ligger en bit in i... framtiden?

Mitt ex bor i Turkiet och när vi körde Skype flöt videon på lika bra som om jag hade använt Photobooth själv. Ljudet var som ett lokalsamtal på telefonen, dvs jättebra.

Har dock haft problem med en tidigare problem som bodde i usa (jag vet, jag kan inte skaffa svenska tjejer) där skype laggade något extremt. Vi körde dock pc båda två (skaffade inte mac förrän i somras) och vi hade båda 512MB RAM. Efter ett antal försök bestämde vi oss för att använda MSN som flöt på ganska hyffsat, men det var inte i närheten lika bra som Skype är just nu.

Jag skulle tippa på att det är minnet, iaf i MacBooken. Kanske förstör för båda, vad vet jag? Ingen expert på sånt här, men alltid bra med extra info

1
Bevaka tråden