Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför får jag inte diskutera Mac OS X Leopard på 99mac?

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2007-09-29 20:57

Gissningsvis vill de inte stöta sig med Apple som är en viktig annonsör.

Själv anser jag att det är självklart att Sveriges största Macforum ska tillåta alla diskussioner om Mac, oavsett om det är ännu ej släppta program, torrentprogram, Direct Connect eller rent av hur man hackar en dator med OS X eller vad det nu varda månde som folk vill diskutera.

Förstår inte varför det ska vara så svårt att följa reglerna som finns.
Har du ett legalt ex av 10.5 har du också accepterat ett NDA - då håller du tyst om allt som rör 10.5.
Har du ett illegalt ex av 10.5 så får du acceptera att följa forumreglerna - dvs du postar inget om 10.5 som inte redan är officiella uppgifter.

Enkelt

Ursprungligen av petterf:

Förstår inte varför det ska vara så svårt att följa reglerna som finns.
Har du ett legalt ex av 10.5 har du också accepterat ett NDA - då håller du tyst om allt som rör 10.5.
Har du ett illegalt ex av 10.5 så får du acceptera att följa forumreglerna - dvs du postar inget om 10.5 som inte redan är officiella uppgifter.

Enkelt

Bra sammanfattat.

Jag förstår att inte alla gillar gränsdragningen och jag vet att folk betraktar kopieringen av en betaversion som ett mindre brott då det inte går att köpa ändå, men likafullt är det det som gäller här för tillfället.

Ni som känner att ni behöver ett regellöst forum kan ju alltid använda mitt.
Där är bara 13 medlemmar än så länge och det finns inga regler. (än så länge)

http://örjancenter.se/Forum/

(http://xn--rjancenter-dcb.se/Forum/) internationell kod.

Ursprungligen av Adrian B:

då hänvisar vi till andra forum för det (flashback t.ex. är rätt öppna för det mesta, även om de faktiskt också har regler).

Och mitt.

http://örjancenter.se/Forum/

(http://xn--rjancenter-dcb.se/Forum/) internationell kod.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-09-29 23:45

Tycker det är mycket dubbelmoral här... moderater som tipsar om upplåsning till iphone och sedan får man inte ens diskutera en beta version av leopard. Apples avtal kan det verkligen gälla enligt svensk lagstiftning att jag inte får diskutera det trots att man betalat för det via ADC?

Vad hände med yttrandefrihet?

Här var det högt i tak. "starta ett eget forum om du inte är nöjd". Kul svar när man vill diskutera ett problem. De som inte ser likheterna/problemen med iphone/leopard liknelsen verkar vara trötta paragrafryttare.

När det gäller Leopard är det väl enkelt att förstå. Antingen har man (som jag, via ADC) skrivit på en NDA och kan inte diskutera Leopard men har fullständig tillgång till dokumentation, release notes och patchar.

Och utvecklare har tillgång till Leopard enbart för att se till att våra program fungerar direkt vid release - inte för att i förväg recensera Leopard.

Eller så är det en bluddermakare som skriver om en ofärdig produkt utan tillgång till bakgrundsinformation, dokumentation och så vidare. Och i det fallet är åsikterna helt utan värde.

Kan väl inte vara så svårt att förstå att pre-releasen av Leopard är totalt ointressant eftersom det inte är den produkt användarna kommer att se. Den slutsatsen behöver man inte vara raketforskare för att dra.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-09-30 00:49

Spännande tråd. Vore synd om den slocknade, så jag blandar mig i...

När ska folk sluta blanda in lagboken och yttrandefriheten!? Trots att det nämnts flertalet gånger bara i den här tråden, och åtskilliga gånger tidigare så verkar inte folk fatta. Det är forumreglerna som gäller, inget annat.

Däremot kan jag hålla med om att det råder viss dubbelmoral. Jag vet t.ex. att trådar där chippade Xboxar har ingått har raderats utan pardon. Då ska det tilläggas att tråden i sig inte handlat om hur man göra för att chippa eller liknande. Bara det faktum att diskussion berörde chippade enheter räckte.

Hur det kan vara så fel att nämna en chippad Xbox och samtidigt vara okej att ha de iPhone-diskussioner som finns här förstår jag inte.

För tydlighetens skull vill jag säga att jag tycker att såna diskussioner håller sig på "rätt sida" bör tillåtas.

När det gäller radering av trådar då tycker jag att det mer eller mindre borde kräva regeringsbeslut. Censurera eller radera enskilda inlägg (med tydlig motivering) är en sak. I värsta fall får man låsa tråden.

Acke skrev:
Så du dömer ut 99.se för detta? Att man inte får prata om piratad programvara som det står klart och tydligt om i forumreglerna och som man accepterat när man blev medlem?

Har jag förstått dig rätt att man inte får diskutera forumsregler/innehåll här, utan dessa skall vara statiska i all evighet?

  • Medlem
  • 2007-09-30 01:34

Nu tycker jag att vi återgår till en diskussion om forumreglerna. Bland inläggen som redan är skrivna och därför kan lämnas därhän finner man

- Vad hände med yttrandefriheten?
- Det är dubbelmoral/Det är ingen skillnad på iPhone och Leopard!
- Adrian är dryg.
- De tycker ja me!
- Det är inte olagligt.
- Säg inget, nicka om du menar ja.
- ...

Om du, käre medlem, tänker posta i någon tråd i allmänhet och den här tråden i synnerhet - läs hela tråden och fundera på hur du ska kunna tillföra något nytt.
Innan du skriver.

Ursprungligen av shandar:

Sorry, men börjar bli lite trött på att alla trådar som har med Leopard att göra stängs ner om man inte kan visa upp kvitto eller annat intyg på att man har ADC. Trots allt är det inte olagligt att fråga om det är möjligt att köra Leopard från en iPod eller hur man gör det ena eller andra med Leopard. Det som är olagligt är att ladda ner och/eller berätta var man kan få tag på dessa filer. Utöver det är det faktiskt helt lagligt att diskutera och fråga utan att moderatörerna ska lägga sig i våra liv och våra beslut.

Om du inte kan finna den information du söker här. Då får du gott och väl vänta till Leopard är släppt så att den informationen finns tillgänglig. Det har inget med dig att göra i huvud taget. Det har med att vi som är medlemmar i ADC (och har tillgång till mer information än andra) har skrivit på en juridiskt bindande avtal (ett så kallat sekretesavtal) som gör att vi inte kan svara på sådan frågor. Om vi bryter det avtalet så får det juridiska konsekvenser som inte är roliga för någon och därför ingen risk vi vill ta.

Så det handlar inte om det är omoraliskt att ladda ner en beta fast man inte medlem i ADC. Eller om det skulle vara ologligt eller inte. Det handlar om att avtalslagen från 1915 faktiskt gäller och att vi som är medlemmar i ADC faktiskt har skrivit på en sådan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-30 10:48

Acke: "Var lite försiktig med "-tecknen när det du sätter inom dem inte är ett citat utan din egen överdrivna tolkning av vad Adrian skrivit."

Ja, vet du vad? Det tror jag nog alla redan har förstått.

Nu använde jag dem för att visa vart min dramatiska bild av det hela började och slutate; om det skulle varit menat som ett citat, ja då skulle jag skrivit Adrians namn efteråt.

Adrian har ju redan bett om ursäkt, så det är knappast något jag eller någon annan behöver diskutera om.

Ja, vilken tung tråd detta har blivit. Just nu snurrar det gått om tankar i mitt huvud ang. tråden.

Något som slår mig är: vad är jag intresserad av att läsa?

Jag älskar OS X och dess utveckiling. Jag var med från början och köpte OS X betan för massa år sedan nu. Den kördes trotts att den var väldigt ofärdig och slö, men det var ju OS X.

Nu är inte jag någon ADC-medlem, jag är en vanlig användare som inte orkar lägga ner energi på att ladda ner ”piratade” utvecklingskopior. Men jag är ändå väldigt förväntansfull och suktar efter all information jag kan få så fort någon ny version kommit ut. Jag älskar att studera skärmdumpar mm, och är väldigt tacksam att det finns någon som är snäll att dela med sig.

Då uppstår för mig ett par frågor.
• Vem skyddar vi (99mac) genom att hävda ADC-medlemmars avtal?
- Det är väl ändå upp till resp. ADC-medlem att ta ansvar för sig själv...

• Finns det avtal med Apple om att inte diskutara denna typ av frågor?
- Gäller det rädslan att kontaktas av Apples advokater att ta bort informationen...
- Vill vi hålla oss på god fot med Apple...

• Varför jämställer vi inte informationen med yttrandefriheten?
- Det skall tydligen inte tas upp. Inte relevant enl. många i tråden.

Jag kan tycka att det hade varit otroligt intressant att höra om utvecklingsfaser i olika sammanhang vare sig det gäller Apple, Adobe eller Volvo (inte rätt sammanhang men ändå) mm. Det jag är intresserad av vill jag alltid ligga på senaste informationen om. Att det på vägen finns någon som begår en otillåten handling är för mig ointressant. Jag ser det som en form av nyhetskanal.

Jag tycker för övrigt att det är viktigt med denna typ av diskussion. Och hoppas att det leder till något gott.
• Är 99macs regelverk lyhört och påverkbart av 99macs medlemmar?
– Spelar vår åsikt någon roll? Inte just i denna frågan men hur fungarar det?

Jag tycker även att uttrycket ”starta ett eget forum” borde förbjudas ;). Vi som skriver här har alla åsikter. Det finns alltid två sidor av allt. Anledningen att diskussionen pågår är att vi alla bryr oss och tycker om 99mac.

Hoppas inte jag väcker ont blod nu, det är inte min avsikt.

Det är mikroskopiskt liten andel trådar som låses eller dyl på det här forumet. Jag vet inte hur man gör för att få fram statistik, men om jag gissar att det är högst någon tiondels procent, dvs typ 0,2 % av trådarna så tror jag att jag ligger ganska nära.

Tittar man hur få användare som drabbas så är andelen knappt mätbar, alltså något i stil med 0,001 procent Det handlar kanske om något tiotal personer som blir påverkade, vilket i ett forum av den här storleken är osannolikt få.

Det här gäller för de flesta internetforum, att det är en mycket liten grupp användare som upplever forumregler som ett problem.

Naturligtvis gör det inte saken ointressant, det är ju just minoriteters intressen man måste lägga extra stor vikt att ta hänsyn till, men det är inte sanningsenligt då dessa minoriteter uttalar sig i majoritetens namn och säger "vi medlemmar". Mera sanningsenligt är det då att säga "jag, och kanske några till anser att..."

I tidigare inlägg har nämnts exempel på forum som t.ex. vegan.nu, flashback.se och hardmaccafe.com som forum där modereringen är något lösare. Själv har jag periodvis hängt på samtliga dessa och vet därför att de är bra exempel på hur majoriteter tröttnar på högljudda minoriteter och forumen reduceras till i bästa fall något 100-tal aktiva användare. Det är precis en sån utveckling som vi lyckats undvika på 99.se genom att hitta en nivå på modereringen som passar de flesta och stör väldigt få.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-30 11:14

Jag har bara en fråga; om jag har förstått saken rätt, får man inte lägga upp tex. bilder från den nya Leopard-betan, men man får länka till andra forum där likadana bilder finns?

  • Medlem
  • 2007-09-30 11:31
Ursprungligen av Adzam 1:

Jag har bara en fråga; om jag har förstått saken rätt, får man inte lägga upp tex. bilder från den nya Leopard-betan, men man får länka till andra forum där likadana bilder finns?

Ibland får det sunda förnuftet avgöra.

  • Medlem
  • 2007-09-30 11:28

^ Åldermannen kliver åter in och säger det vi andra försöker få fram...

Reglernas beständighet är en styrka, inte en svaghet. Som medlem ska man veta ungefär vad som gäller utan att ofta behöva hålla koll på eventuella förändringar.

Att reglerna fungerar bra bevisas av att den i stort sett enda kritiken som förs fram - och det gör den med jämna mellanrum - är att man inte får tala sig varm för piratkopiering och olaglig fildelning.

Och då kommer vi tillbaka till Richards första välformulerade inlägg: det är helt betydelselöst om frågor är "lagliga" så länge de inte underordnar sig de regler som privatpersonen och entrepenören Martin Björnström, forumledningen för 99.se och medlemskollektivet vill ha.

Det är klart att vi i ledningen för diskussioner om regelverket när det är påkallat, men faktum är att det är väldigt sällan det behövs. De flesta trådar eller inlägg som behöver modereras är så klockrena att det sällan blir någon diskussion, utan bara ett samfällt "Kör!"

Ibland är regelbrotten inte otvetydigt definierade i reglerna, men bryter ändå mot det sunda förnuft som måste få råda för att vi inte ska trasla in oss i ett heltäckande regelverk. Det medför förstås ett visst mått av godtycke, men det är något vi måste acceptera för att över huvud taget få detta att gå att hantera.

Statistik:
Av de 500 senaste modereringarna är cirka 10 procent raderingar av trådar (cirka 2 st) eller enstaka inlägg (resten). 23 trådar är stängda men ligger kvar. Dessa 500 ingrepp har skett de senaste 20 dagarna. Resten är till exempel flytt, delning, sammanslagning eller omdöpning av trådar och inlägg.
Under dessa 20 dagar skrevs det 14 500 inlägg på 99.se. Det skapades 1 452 nya trådar.

Inget som raderas är borta utan bara osynligt. Det gör att vi i efterhand kan synliggöra sådant som vid närmare eftertanke inte skulle ha raderats. Och det händer faktiskt, som regel när medlemmar hör av sig och talar om för oss att vi har missat något i resonemanget.

Edit: lägger till info om stängda men synliga trådar.

  • Medlem
  • 2007-09-30 11:56

Första inlägget i tråden raderat. Håll er till saken.
http://www.99.se/1359396-post97.html
Admin

Leonard:
Friktion skapar utveckling.
Jag ser inte poängen i att ha ett friktionsfritt forum what so ever.

Och ditt snack om anarkistisk tid på nätet är helt och hållet irrelevant.

Ursprungligen av RIchard Rönnbäck:

I tidigare inlägg har nämnts exempel på forum som t.ex. vegan.nu, flashback.se och hardmaccafe.com som forum där modereringen är något lösare. Själv har jag periodvis hängt på samtliga dessa och vet därför att de är bra exempel på hur majoriteter tröttnar på högljudda minoriteter och forumen reduceras till i bästa fall något 100-tal aktiva användare. Det är precis en sån utveckling som vi lyckats undvika på 99.se genom att hitta en nivå på modereringen som passar de flesta och stör väldigt få.

Ang. vegan.nu t ex.
"På vår sida når du över 15000 medlemmar som är vegetarianer eller sympatisörer av denna livsstil. " Källa: http://www.vegan.nu/advertise/

Så det där behöver inte alls stämma. Jag anser att det är bra nivå på modereringen här. Jag tycker det är bra att det modereras med bra kvalitet och att forumen inte går helt och hållet OT. Däremot så tycker jag att regelverket är något som behövs ses över.
Jag menar inte att man måste tillåta diskussioner om fildelning i sig (exempelvis) eller var man kan hämta senaste versionen av Leopard eller något åt det hållet. Vill man hitta det så kan man fan leta själv istället för att någon annan ska behöva göra det. Däremot så tycker jag det går fett överstyr när man förbjuder samtal angående program, även om det har att göra med fildelning. Ett exempel är när mitt ShakesPeer inte kunde komma igenom porten jag använde, och då hade det snarare med Router/Brandväggsproblem att göra, men det som hände var att tråden låstes illa kvickt och att någon jeppe till moderator inte ens nämde varför mer än "det här är inte tillåtet"...
På det sättet tycker jag att modereringen är riktigt dålig emellanåt.
Det känns som att man inte ser till sakfrågan utan bara till paragraferna... Och det gäller nästan alla moderatorer jag stött på.
Det skapar inte en gemenskap tycker jag, utan snarare en översittarattityd och en polisstämning...

men så har jag aldrig gillat poliser heller =P

RockyMontana.

Jag skulle vilja be dig läsa ditt senaste inlägg med utifrån någon annans perspektiv.

För det första börjar det med ett personligt påstående att friktion skapar utveckling. Det är naturligtvis uppskattat att du ger oss din personliga uppfattning, men när det gäller hur vi ska förhålla oss så är det ett sågenerellt påstående att det är meningslöst, alltså en floskel. Det är dessutom irrelevant - Syftet med 99.se är inte att skapa "utveckling" utan att vara ett forum för en bred användarskara, och majoriteten av användare vill bara ha ett trevligt och hjälpsamt forum, inte "friktion" och "utveckling"

För det andra, och som en bisak, så menar jag att du har fel om vegan.nu. De påstår sig ha 15.000 registrerade användare, men du vet lika väl som jag att det är högst ett hundratal personer, om ens det, som är regelbundet aktiva. Men låt gå för att jag kan ha fel, det kan ha blivit bättre på sistone (även om jag inte tror det)

För det tredje tar du upp det som något märkvärdigt att moderatorerna beter sig likadant - det är ju precis det som är meningen! Moderatorerna ska upprätthålla det regelverk och den "kultur" som råder här.

För det fjärde, säger du att moderatorerna skapar "en översittarattityd" och "en polisstämning". Det menar jag är ett exempel på ganska dumma och onödiga påhopp, och ett tydligt exempel på såna formuleringar som inte uppskattas i normala sociala sammanhang, och heller inte på 99.se, där vi försöker bete oss som vettigt folk, trots att vi sitter bakom tangentbord.

Ytterst rör det sig om vilken "kultur" som ska gälla på 99.se. Jag tror att vi alla värdesätter att det finns forum på nätet som är stökiga, rebelliska, har "friktion" osv. osv, men 99.se är inte ett sånt forum, här värdesätter vi "normala" umgängesregler, vilket du inte behöver uppskatta, men det gör det enklare både för dig och oss om du vet att det är så det förhåller sig.

För att använda Leonardos ord så är det alltså inte tillåtet att skita i bastuban på 99.se

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-30 20:08

Känns just nu so alla försöker dra åt olika håll till extremiter för att kunna vinna själva debatten.

Om vi återgår till den urspungliga tråden:

"Jag tycker det skulle vara kul att testa leopard. Men jag vill inte partionera av en bit av hårdisken. Undrar därför om det går att installera den på min gamla 20gigg ipod (photo).

Går det? Hur? "

Skulle inte detta inlägget kunna va skrivet av en blivande ADC-medlem, som funderat på att gå med ADC för att sedan skaffa Leopard. Skulle mycket väl kunna va så eller hur? Det skulle också kunna va nån som laddat ner det från piratbukten. (Tilägg: Rent hypotetiskt skulle väl detta även kunnat va skrivet av en användare som tänkt testa leopard i framtiden efter leopard släppts. Dvs köpa en leopard skiva och installera det på ipoden och ha kvar Tiger. Mest för att man inte vågar uppgradera direkt. Jag menar vi diskuterar ju rykten om leopard, så varför skulle man inte kunna diskutera detta?)

Själv tycker jag inlägget är ganska oskyldigt och det står inte utryckligen att han laddat ner Leopard.

Här väljer istället moderatorn att döma och bestämma sig för att antingen så har han brutit mot ett avtal eller så har han piratkopierat. Men det skulle mycket väl kunna vara en blivande ADC-medlem som skrivit inlägget.

Motiveringen från moderatorn löd:

"Har du en beta av Leopard har du säkert ett betaforum där du kan ställa den frågan.

Har du inte det har du en piratkopia. Stänger här.

Admin"

Kan en blivande ADC-medlem komma åt dessa beta-forum?

Senast redigerat 2007-09-30 20:35
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-01 17:20
Ursprungligen av tompa747:

Känns just nu so alla försöker dra åt olika håll till extremiter för att kunna vinna själva debatten.

Om vi återgår till den urspungliga tråden:

"Jag tycker det skulle vara kul att testa leopard. Men jag vill inte partionera av en bit av hårdisken. Undrar därför om det går att installera den på min gamla 20gigg ipod (photo).

Går det? Hur? "

Skulle inte detta inlägget kunna va skrivet av en blivande ADC-medlem, som funderat på att gå med ADC för att sedan skaffa Leopard. Skulle mycket väl kunna va så eller hur? Det skulle också kunna va nån som laddat ner det från piratbukten. (Tilägg: Rent hypotetiskt skulle väl detta även kunnat va skrivet av en användare som tänkt testa leopard i framtiden efter leopard släppts. Dvs köpa en leopard skiva och installera det på ipoden och ha kvar Tiger. Mest för att man inte vågar uppgradera direkt. Jag menar vi diskuterar ju rykten om leopard, så varför skulle man inte kunna diskutera detta?)

Själv tycker jag inlägget är ganska oskyldigt och det står inte utryckligen att han laddat ner Leopard.

Här väljer istället moderatorn att döma och bestämma sig för att antingen så har han brutit mot ett avtal eller så har han piratkopierat. Men det skulle mycket väl kunna vara en blivande ADC-medlem som skrivit inlägget.

Motiveringen från moderatorn löd:

"Har du en beta av Leopard har du säkert ett betaforum där du kan ställa den frågan.

Har du inte det har du en piratkopia. Stänger här.

Admin"

Kan en blivande ADC-medlem komma åt dessa beta-forum?

Allt kan ju stämma om man bara vänder och vrider på saken tillräckligt mycket. Det är väl där sunt förnuft och trolighet kommer in i bilden.

Handen på hjärtat, vad tror du är fallet i den här tråden?

Tänk på att de som administrerar 99 gör det gratis och på sin fritid. Att de så ska sitta och smaka av varje tråd och ta hänsyn till otroligheter som du beskriver är lite mycket begärt tycker jag.

Har man tillgång till Leopard på ett ok sätt innan det har släppts är man utveckare och har snabbare sätt att få tag på den infon man söker än på 99.se.

Ursprungligen av acke:

Har man tillgång till Leopard på ett ok sätt innan det har släppts är man utveckare och har snabbare sätt att få tag på den infon man söker än på 99.se.

Om nu information kommer ut. Någon ADC-medlem bryter sin tystnadsplikt eller skärmdumpar dyker upp på något sätt. Finns det ingen förståelse att vi övriga 99macare, utanför ADC-sfären är väldigt glada över att kunna läsa om det i vårt ”svenska” favoritforum och diskutera det här? Agerar 99mac i dessa lägen ”polis” och filtrerar bort detta? I så fall varför?

Denna typ av trådar kanske redan godkänns?
Jag kan missat något...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-02 23:16
Ursprungligen av jolander:

Om nu information kommer ut. Någon ADC-medlem bryter sin tystnadsplikt eller skärmdumpar dyker upp på något sätt. Finns det ingen förståelse att vi övriga 99macare, utanför ADC-sfären är väldigt glada över att kunna läsa om det i vårt ”svenska” favoritforum och diskutera det här? Agerar 99mac i dessa lägen ”polis” och filtrerar bort detta? I så fall varför?

Denna typ av trådar kanske redan godkänns?
Jag kan missat något...

Om du kollar runt så ser du att så inte är fallet. Infact, du ser också att jag är en flitig postare i trådar som har med Leopard att göra.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-09-30 21:32

Bra där tompa747!

En utomordentlig summering, och en utomordentlig slutsats. Jag röstar för att du "vann" debatten, att tråden i fråga låses upp och kanske att vi klassar den här tråden som färdig och låser den istället.

Co sign...

Apples produkter är intressanta och är man Appleanvändare har man helt klart gjort ett aktivt val, liksom Microsoftanvändare som använder hårdvara och mjukvara i den utsträckning det går, från Microsoft. Men, kom igen. Det är klart att vi inte ska diskutera fildelningssajter. De som vill syssla med sådant hittar det bäst själv, men att vi som privatpersoner skall agera obetalda väktare åt Apple, är väl lite väl magstarkt? Det är inte sällan datorföretag hamnar i blåsväder med EU och tur är väl det? Apple anser att Amerikanska Konstitutionens lagar skall gälla för deras produkter även i Sverige, vilket inte är rimligt. Vi har därmed alla ingått avtalsbrott med detta privata företag när vi godkänner nya uppdateringar från alltifrån iPod- till MacBook-uppdateringar. I eventuella tvister blir det därmed en nöt att knäcka hur amerikansk lag skall gälla i Sverige.

Apple skall fortsätta sälja bra produkter med hög premiumkvalitet och ha en fortsatt lyckosam kundlojalitet, för en webplats/forum tillägnad det företagets produkter som dessutom drivs ideellt, är väl knappast en omedveten lyckad strategi för ökad kundlojalitet för Apple?

Hur gick det förresten med överläggningarna moderatorerna emellan i helgen? Har ni kommit fram till något?

  • Medlem
  • 2007-10-02 20:19

Hrm, vi tänkte aldrig diskutera detta utan hoppades kallt på att stormen skulle dra förbi...

Nä, vi har en diskussion rullande i de mörkare vrårna av 99.se.

Bevaka tråden