Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappar nätverksinställningar

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-05 21:40

Hej på er,

Min PB/867 har sedan en tid tillbaka börjat med en elak egenhet nämligen att när den går i vila, tex när man stänger locket, och sedan vaknar upp så har den tappat nätverkskontakten. Och inte bara det utan den säger att den inte kan hitta några saker via tcp/ip, vare sig web, intern mail, servers etc. Det "räcker" med en omstart för att den ska skärpa sig igen men att tex logga ur och sedan in igen hjälper ej.

Det är både på jobb, hemma och andra ställen det händer. Det har tom räckt att skärmsläckaren har startat för att problemet ska uppstå men det är inte ofta.

Jag kör både DHCP och fast ip nummer (inte samtidigt utan på olika ställen) på maskinen och det gör ingen skillnad. Kör man DHCP räcker det inte med att requesta en ny session utan den får inget svar då.

Det är som sagt en PB/867 som kör 10.2.5. Internationell English inställt på den.

Tacksam för all hjälp jag kan få med den lille bråkige:)

D.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-06 08:46

Jepp - vi har samma problem på vår arbetsplats! Ett par av våra G4'or koplar "ur sig" från det interna nätverket när de får stå i vila ett litet tag...och det är inkonsekvent då tre av våra andra maskiner inte gör det (och de har alla samma inställningar och är uppkopplade mot samma nätverk..). Skumt! Och ännu märkligare är att jag hade samma problem på min "huvudmaskin" för några månader sedan, men nu tycks det ha försvunnit...UTAN att något är förändrat i maskinen eller i servern.

?Que? :rolleyes:

  • Medlem
  • 2003-05-06 09:26

Jag hade också samma problem, men det har försvunnit efter uppgraderingen till 10.2.5. När det hände så gick jag in och bytte nätverksplats, för att sedan byta tillbaka. Då fungerade det igen. Det var också oftast när datorn stått oanvänd ett tag. En PowerBook G4 Ti 667MHz

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 10:49

Tack för era inlägg. Tyvärr hjälper det ej att gå in och byta location utan jag måste starta om maskinen.

Och ja, det är jättemystiskt för vi har flera maskiner som "ska" vara installerade likadant.

Hälsar,
Dennis

1
Bevaka tråden