Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söka i relaterat register

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
jag skulle vilja söka i tabell A och i en relaterad tabell B (artikelRad). Säg att tabell A innehåller hustyper och tabell B innehåller olika husspecifikationer. Jag vill söka fram en sorts hustyp med olika specifikationer, t.ex. farstukvist, burspråk m.m. Jag måste alltså söka i båda register. Hur gör jag detta på smidigaste vis? Vill även få resultatet presenterat i tabell A.

//Markus

Ungefär så här?

Smidigast och snyggast vore väl om man ovanför portalen har kanske fyra menyer med värdelistor i för Hustyp, Entretyp, Fönstertyp, Våningar eller vad du nu vill filtrera på. Sedan väljer man ett värde i var och en av dessa menyer eller värdet alla och man får då fram i portal de hus som passar in på de fyra parametrarna?

Så här bygger du det:

Fält att skapa
Skapa ett antal variabelfält i tabell A (det är text eller numeriska fält vars indexering är inställd på Gobal lagring, vilket i sin tur betyder att fältet innehåller samma värde i alla poster i hela registret).

* Portalsök_Hustyper_G
* Portalsök_Entretyp_G
* Portalsök_Fönstertyp_G
* Portalsök_Våningar_G

(Tips: _G för globalfält, dvs variabelfält. Jag använder även ofta _C för beräkningsfält. )

Skapa sedan även dessa beräkningsfält:
* Portalsök_Hustyper_C
* Portalsök_Entretyp_C
* Portalsök_Fönstertyp_C
* Portalsök_Våningar_C

Beräkningen i alla dessa ser ut så här:

If(IsEmpty(Portalsök_Hustyper_G) or Portalsök_Hustyper_G="Alla"; "Alla" ; Portalsök_Hustyper_G)

... vilket utläses, om Portalsök_Hustyper_C är tom eller innehåller värdet Alla, så returnera Alla, i annat fall returnera innehållet i fältet Portalsök_Hustyper_G.

Skapa sedan på andra sidan (i tabell B) motsvarande beräkningsfält som ser ut så här:

Hustyp & "¶" &
"Alla"

... vilket utläses sålunda, sätt ihop fältet hustyp (jag antar att ditt fält för hustyp heter just "Hustyp" med en radbrytning och ordet "Alla". Om hustyp innehåller ordet "Fritidshus", så kommer därmed fältet att innehålla

"Fritidshus
Alla"

Relationer att skapa
När du har dessa fält i tabell A så är det bara att skapa en relation mellan tabell A där du har flera saker på ena sidan gentemot flera saker på andra sidan.

* Portalsök_Hustyper_C
* Portalsök_Entretyp_C
* Portalsök_Fönstertyp_C
* Portalsök_Våningar_C

Så här ser relationen ut:

Värdelistor att skapa
Motsvarade värdelistor för de olika fälten ser ut så här, notera att värdet "Alla" är med i dem.

Sedan skapar du en portal baserat på denna relation, lägger in den informationen du vill ha och sedan lägger du dina globala fält ovanför portalen, glöm inte att ställa in så att värdelistan visas.

Nu kan man välja villkor i menyerna och i portalen syns direkt de hus som passar på kriterierna.

Det tycker jag är snyggt i alla fall.

Senast redigerat 2007-09-28 16:57
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-29 22:15

Utförligast inlägg idag? Nu blev man lite sugen att testa FileMaker, ser ju inte alls svårt ut! Man tackar.

Shit! Är ny här på 99.se och har inte använt forumet förut. Det här svaret slår de flesta forum jag tidigare provat! Tack för ett utförligt svar! Ser ut som en väldigt snygg lösning, ska genast prova!

Hur gick det med detta?

Hej och ursäkta att jag inte återkommit tidigare. Jag löste det på annat sätt eftersom jag ville kunna ge fler sökalternativ till användaren, mer än 4-5 st, och kunna söka på fler kriterier samtidigt (AND-sökning). Gjorde en relaterad tabell med ca 25 fält med alla huspecifikationer. Med en portal visade jag alla fälten i en enda stor rad där användaren mer specifikt kan söka på alla möjliga husspecifikationer som finns. Behövde möjligheten att söka på flera fält och mer specifikt, tycker att lösningen fungerar bra!

Lägger till ordet portal filter i denna diskussion så att jag hittar den när jag letar efter den.

1
Bevaka tråden