Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WAN eller Ethernet (LAN) -port?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-09-27 23:18

Hej!

Har en fråga angående kopplingen till AirPort Extreme.
Har Internet från Lunds Öppna Stadsnät (LAN).
....ska nätverksladden kopplas till WAN eller en av LAN (Ethernet) portarna på AE om jag vill ansluta nätet?....vad är skillnaden mellan dessa portar?

Sen undrar jag också om det är säkrare att surfa trådlöst via AE jämfört med att koppla in nätverksladden direkt i datorn?...har läst något om en inbyggd brandvägg i routern.

/Tack på förhand!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-27 23:55

WAN porten är den som är för din internetanslutnint (WAN = wide area network)
LAN portarna är för ditt eget hemma nät (LAN = local area network)

om du tänker något i stil med att internet är ett större nätverk än det som du har hemma så förstår du formuleringen Wide area network, även om det finns en uppsjö andra benämningar med

Routern har en form av brandvägg, för att vara skyddad av denna spelar det ingen roll om du använder sladd eller det trådlösa, dock är det ju mindre risk att någon tjuvlyssnar på ditt surfande om du använder sladd jämfört med det trådlösa.

Om du använder det trådlösa, glöm inte att säkra det från surfglada grannar etc, det finns en mängd trådar om vad man skall använda och hur man gör etc på forumet.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-09-28 00:17

Tack för ditt snabba svar!

Jag ska alltså koppla in nätverkskabeln till WAN-porten om jag vill kunna ansluta till Internet?.... det som förvirrade/förvirrar mig är att jag har en LAN-uppkoppling via det öppna nätet (100 Mbit/s om jag granskar hastigheten) och en anslutning till Internet via LAN (på 10Mbit/s).

...skulle jag kunna använda nätet om jag kopplat till LAN-porten också, eller den är låst för enbart det loka nätverket?

Förstod jag dig rätt då du menar att det finns en slags brandvägg i routern?...& att det är säkrare att köra nätet via den än direkt till datorn (förutsatt att man skyddar sig med lösen om man kör trådlöst)?...hur uppdateras denna brandvägg?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-28 00:32
Ursprungligen av MrCoffee:

Tack för ditt snabba svar!

Jag ska alltså koppla in nätverkskabeln till WAN-porten om jag vill kunna ansluta till Internet?.... det som förvirrade/förvirrar mig är att jag har en LAN-uppkoppling via det öppna nätet (100 Mbit/s om jag granskar hastigheten) och en anslutning till Internet via LAN (på 10Mbit/s).

...skulle jag kunna använda nätet om jag kopplat till LAN-porten också, eller den är låst för enbart det loka nätverket?

Förstod jag dig rätt då du menar att det finns en slags brandvägg i routern?...& att det är säkrare att köra nätet via den än direkt till datorn (förutsatt att man skyddar sig med lösen om man kör trådlöst)?...hur uppdateras denna brandvägg?

Korrekt, WAN porten är för din internet anslutning.

(internet uttaget i väggen) <-> (WAN - router - LAN) <-> (datorer)

Beroende på hur din internet anslutning fungerar så kan det funka lika bra att koppla den i LAN sidan med, dock tappar du brandväggsfunktionen som routern har. Det kan även vara så att det inte funkar alls beroende på, så det är inget jag rekomenderar dig.

Ja, den teknik som routern använder för att dela ut din anslutning till alla datorer som du har kallas NAT (eller PAT beroende på vem som man frågar) detta gör att du kan ansluta UT till internet, men andra ute på internet kan inte ansluta IN om du inte har öppnat för dem, eller begärt svar genom att ansluta UT till dem först.

Denna brandväggen behöver inte uppdateras på samma sätt som du behöver med Norton eller F-secure eller så som du installerar på en PC, deras funktion är helt olik den som är i routern. Så Ja, det är säkrare, brandväggen stoppar anslutningsförsök IN till din datorn, observera att den skyddar dig inte från att ladda ner en fil som är skadlig eller mail med virus eller något sådant, den hindrar inte heller om du skulle få ett virus på datorn att ansluta ut till internet. Det är det som Norton eller F-secure etc är till för i windows världen (även om de även skyddar mot anslutningar).

Nu vart detta längre och mer inveklat än du säkert hoppades på, men bredbandsroutrar och brandväggar är ett område där det finns ofantligt mycket missförstånd och felaktig information. Mest tack vare försäljare som själva har dålig koll och därmed hypar produkter som den andra uppståndelsen av jesus eller ngt, och för att mycket av det har lite svart-magi stämpel

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-09-28 01:02

Nu blev det mkt klarare ...tack för alla förklaringar!

1
Bevaka tråden