Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med EyeTV + Pinnacle och MUX2-6

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Säter
  • 2007-09-26 17:03

Hallå,

jag köpte en "Pinnacle TV for mac Hybrid marksänd analog/digital TV (DTT)" av Macoteket som levererades i måndags. Mjukvaran som medföljer är EyeTV Lite.

Adress till produkten på Macoteket:
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1021284&product_id=1269901

Programvara och hårdvara fungerar direkt, inget strul alls.

Problemet är däremot att jag inte lyckas få den att visa annat än kanalerna i MUX1-nätet (dvs, SVT). Anledningen att jag köpte "TV-pinnen" var att kunna se Formel 1 på TV6 när jag är ute och reser. Som kanske är bekant så sänds TV6 på MUX2. Hur jag än vrider och vänder på saker och ting så lyckas jag inte få EyeTV at lista annat än SVT's åtta kanaler. Vid en "exhaustive scan" så hittar den 32 kanaler, men visar enbart åtta i listan när den är färdig.

Jag tänkte att det kanske är en begränsning i EyeTV Lite, så jag köpte fullversion för att testa, men det är precis samma sak.

Signalkvalitet 100% och signalstyrka strax under 60% rapporteras. Masten som sänder DigitalTV'n (Borlänge) skall enligt Boxers hemsida ha MUX2.

Jag använder en Macbook Pro C2D 2.2GHz med senaste patcharna för OS X.

Bild på kanallistan:
http://ae.dhs.nu/pics/kanallista.png

Bild på signalinformationen:
http://ae.dhs.nu/pics/signalkvalitet.png

Är det någon som har ett tips att komma med? Det vore ytterst tacksamt!

--
Anders Eriksson
ae@dhs.nu

Använder du extern gitter antenn monterad på 4m hög antennmast med fri sikt och trippelsärmad super dyr kabel. Det är nämligen det endaste sätter att se digital tv i sverige utan irriterande störningar lagom ofta!

  • Medlem
  • Säter
  • 2007-09-26 17:53
Ursprungligen av krilu_kelin:

Använder du extern gitter antenn monterad på 4m hög antennmast med fri sikt och trippelsärmad super dyr kabel. Det är nämligen det endaste sätter att se digital tv i sverige utan irriterande störningar lagom ofta!

Det är den lilla bordsantennen som följer med. SVT ser i princip felfritt ut (förutom den låga upplösningen/datahastigehten). Störningar har jag nog bara sett medan jag ställde in antennpositionen.

Men det här med att inte MUX2-6 syns i kanallistan börjar reta mig så smått. Macoteket svarade att jag skulle åka någonannanstans och se på TV. Men nu är det så att MUX1 med SVT är så bra det går att få det med den här upplösningen/datahastigheten, så att min mottagning skulle vara orsaken känns konstigt, speciellt då en "exhaustive scan" hittar 32 kanaler, men bara åtta visas i kanallistan efteråt (grr).

Men tack för ditt ironiska svar.

--
Anders Eriksson
ae@dhs.nu

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-12 21:31

Pinnacle

Finns det ngn som har kännedom om utifall att Studio Movie Box, som konverterar VHS till Digital signal funkar i OSX? eller finns det någon liknande pryl till OSX i hyfsat prisläge?

Antennproblem!

Känner så väl igen problemet! Såg ett ironiskt inlägg om superduperantenn men det finns mycket sanning i det. Din bild säger signal strength 58% och det är på tok för lågt för att vara ok. Glöm det med bordsantenn. Jag har en stor vindsantenn i villa med 40 km till stark sändare (Hörby). Före oktober i år fungerade allt perfekt men därefter gick det snett.och detta pga att man ändrade sändningsfrekvenser. Digital TV i all ära men bärvågen sänds fortfarande på samma antennkänsliga sätt som på "medeltiden". Låga kanalnummer på ca 500 MHz går ej (stupar vid styrka 70%). Däremot tar jag emot TV4 på en högre frekvens för att inte tala om Dansk TV (sändaren 180 grader motsatt riktning) med över 90%!
Så: Inget fel med din hård- och mjukvara utan ett rent antennproblem. Du måste få till bättre antennsignal! Jag tror jag måste få ut min antenn på mast utanför vinden (suck).
För övrigt letar jag just nu inlägg om EyeTV och Pinnacle USB stick 72e. TV-sticket köpt för PC men det verkar som om det går att ansluta till Mac Mini och köpa EyeTV? Värt priset för mjukvaran (ca 800 SEK)?

1
Bevaka tråden