Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Comeback!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag slutade att jobba med musik för kanske 6-7 år sen och satt då på en Powermac G4 (monsterkonfiguration med den tidens mått) , Logic och en massa hårdvara.

Nu tänkte jag mecka musik på lite mer hobbynivå och undrar, hur mkt dator behöver man för att driva den senaste versionen av Logic Pro? Vilka externa firewire-ljudkort rekommenderas? Jag behöver egentligen inga inputs utan vill bara få så låg latency som möjligt i mjukvarusyntar/samplers etc.

Klarar man sig med en ny Imac om man tjockar på ordentligt med ram? Är det värt att vänta in nya Mac Pro? Jag jobbar med ganska många audiospår och gärna mkt effekter/pluggar.

Jag har lattjat lite med senaste Logic Express på min Macbook Pro, det gick lite halvtrött utan externt ljudkort, förmodligen mest det som segade ner allt än själva datorn eller?

Jättetacksam för alla tips o råd

Om man ska köra med många spår så kan det mycket väl vara värt att leta upp en MacPro och trycka in en riktigt snabb disk för projekten. Flera kärnor och snabbare diskar gör verkligen underverk
Men ändå.. en macbook pro bör man kunna komma väldigt långt på (iofs så beror det väl på vilken modell och generation man kör). Samma med en ny imac. Har du testat att ändra på bufferinställningarna?

Jacob?

Körde på en powerbook G4 1.25ghz förut med logic 7. Den klarade av sessions upp till 48 spår utan några större problem, och då hade jag även en del audio instruments och hyffsat mycket pluggar. Och jag tror inte du kommer ha några som helst problem att köra på en nyintel imac (om du laddar upp minnet en hel del såklart), jag har en G5 dualcore 2ghz och jag har inte lyckats få slut på kraft i den än i nån session så en ny intelburk borde klara ännu lite mer...

Om man tycker att det segar kan man ju alltid köra Freeze på spår med mycket pluggar för att frigöra lite kraft till annat.

Har man inte hysteriskt många spår och effekter funkar nog vilken nyare mac som helst bra med Logic. Det är väl aldrig fel i sig med mer processorkraft, som en ny Mac Pro, men är det på hobbynivå så tror jag det är overkill.

På min gamla powermac g4 dual 800MHz så körde vi upp mot 100 spår på vissa projekt.. och där började gränssnittet sega ur lite. Så visst måste det gå med mindre kraftfulla burkar! Däremot.. jag har nu ett par gånger öst på med mer pluggar än vad min macpro klarar av.. så om man ska köra många spår + många pluggar så krävs verkligen en ordentlig burk. Om burken bara ska stå hemma så skulle jag själv välja en begagnad macpro (alternativt spara till en ny) över en ny imac vilken dag som helst. Dessutom.. möjligheten att använda PCIe-kort gör det hela ännu roligare

Det går definitivt alltid att använda mer CPU, men det är sällan det är ett måste speciellt om det är för hemmaanvändande.

Det där om Beatles och fyrakanalsbandare är rätt slitet som fras, men med tanke på att det inte är särskilt länge sen 24 kanaler var max även i professionella studios så är det sällan man måste ha jättemängder spår och effekter för att göra musik hemma.

(I någon mån: behöver man eq+kompressor på varje spår i en produktion med mer än 50 spår + massa olika reverb/effekter/osv gör man förmodligen fel, eller kan iallafall ändra sitt arbetssätt utan större förlust.)

Klart att man kan ändra på sitt arbetssätt.. t ex genom bounce/freeze.. men det är ju så smidigt att kunna vräka på med extra allt utan att behöva bry sig om tappade samples eller laggiga gränssnitt!

Daniel-san!

Det jobbiga med min Macbook Pro är att det är jobb-burken, släpar den med mig nästan hela tiden, men ibland lämnar man den ju på jobbet. Samtidigt jobbigt att hålla på och koppla in laptopen varje gång man skall jobba med musik. Dessutom skulle ju "24 skärmen vara trevlig när man har en stor arbetsyte.

Jag upplevde macbooken lite begränsad som musikburk, dels med begränsade usb-ingångar, men också mecket att koppla till extern skärm och midigear osv varje gång man vill göra något. Man vill ju bara kunna tuta igång Logic och köra

Men alltså, en ny Imac "24 med Intel Extreme-processorn o 4BG ram borde duga gott, även om man tjockar på hyfsat rejält med spår och effekter i Logic?

Nu är det jobbiga att det är 4-6 veckors leveranstid på Imac, känns som en evighet. Och självklart släpper de nya superbilliga Mac pro under den väntetiden

Hur är det med externa Firewire-kort/USB2-kort, någon som kan tipsa om något bra? Jag behöver inte en massa inputs, men går det att koppla in en gura och en mic är det ju inget minus. Men det viktiga är att performance i Logic är bra med många softsyntar osv.

Ursprungligen av funkybruno:

Men alltså, en ny Imac "24 med Intel Extreme-processorn o 4BG ram borde duga gott, även om man tjockar på hyfsat rejält med spår och effekter i Logic?

Allting är ju relativt, men med tanke på att den är lika snabb eller snabbare än G5:orna som fortfarande används i en hel del professionella studios så borde det funka bra om du inte tänker använda gigantiska mängder spår och tunga plugins.

Volantiz: absolut! Håller definitivt med om smidighetsaspekten, men det är ganska lätt att fastna i träsket där man öser på med mer och mer effekter och spår bara för att möjligheterna finns där. En ny mac med Logic har förmodligen betydligt större frihet och möjligheter än de flesta kommersiella studios innan 1995, så det är knappast dator eller mjukvara som är hindret.

(Själv börjar jag tycka att inspelning rätt in på två kanaler har sina poänger, men det hänger ju väldigt mycket på vilken musik man gör.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-26 14:06

Håller helt med Volantiz
Har själv beställt ett apogee duet. Enligt mig är firewire överhuvudtaget att föredra efter som det inte belastar datorn lika mycket som usb. När det sen gäller duet så är det utvecklat i sammarbete med apple vilket borgar för mindre strul. Det finns t o m en kontrollpanel integrerad i Logic och garageband.
Har för tillfället ett mbox2 mini kort som jag har totalruttnat på för att jag är tvungen att stänga ner all funktionalitet i hela datorn (airport, bluetooth, spotlight..... m m).
Tror inte att apple skulle göra ett kort som kräver det.

En fet imac bör verkligen duga tycker jag (men en macpro är ju ändå rätt så mycket kraftfullare). Men vad är det för hårddisk som sitter i? Något snabbt?

Om du vill ha ett riktigt bra ljudkort som ser ut att passa dina krav och lite till så kan du kolla in Apogee Duet. Det kommer ut i butikerna ungefär när som helst. Billigaste jag hittat nu är på www.playback-europe.com där de säljs för 474€ inkl moms och frakt. Men det kanske är lite väl overkill även det. Men å andra sidan.. för det priset så får man mycket bättre omvandlare och preamps än vad som finns i apogee's väldigt populära mini-serie
Enklare ljudkort har jag tyvärr dålig koll på numera

Jag håller helt med på Firewire-aspekten. €474 euro låter ok för Duet-kortet, verkar jäkligt schysst.

Men vad finns det för alternativ i samma prisklass eller strax under? Det viktigaste är som sagt performance i Logic, inte kvalitet på eventuella omvandlare/preamps

Någon som testat/vet ngt om denna?

NATIVE INSTRUMENTS AUDIO KONTROL 1

Nä.. men jag har deras Kore som även det innehåller ett ljudinterface. Om det är samma ljudinterfacedel så är det bara till att glömma. Jag skulle ärligt talat föredra något skräp från creative eller liknande framför det. Det är ingen överdrift.

Fan då d såg ju halvfräscht ut! Alternativ?

Nu har jag beställt en "24 Imac Intel Extreme 2.8 Ghz så räkna med att det släpps nya superbilliga Mac Pro inom en vecka

Nu var det bara det här med ljudkort :)...

kör en ny intel-imac medh ett motu 828 mk2 kort och kan i princip köra hur mycket pluggar som helst.. däremot krånglar det lite grann ibland om man kör ett projekt med många spår från den interna hårddisken.

har nyss börjat köra allt från separata diskar. en för samplingar, en för spår förutom den interna som kör systemet. och jag måste säga att jag är grymt förvånad vilken skillnad det blir!! har inte varit i närheten av max ännu trots större projekt med DFH och akustik piano m.m..

men visst, ju mer man kan förmedla på ju mindre kanaler destu bättre.

Har du motu ljudkortet inkopplat med Firewire eller USB? Funkar allt bra?

(Tror det blir en likadan setup för mig om någon månad eller två.)

Funkybruno: Kul med shopping

1
Bevaka tråden