Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Infogat excel-ark "beskärs"

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skriver just nu ett monsterdokument, med ett gäng tabeller i. Dessa skapar jag i Excel genom att välja Infoga -> Objekt -> Excelkalkylark.

När arken visas i Word är det i en del fall flera kolumner som saknas, i andra fall är objektet i Word "högre" än tabellen i Excel, det vill säga det blir "blankrader".

Är det någon som har en idé om hur jag kan påverka vilket område i Excel-arket som kommer med?

/Magnus

Att få in Excelark i Word är ofta svårt att få bra. Jag kopierar oftast cellerna i Excel och klistrar in i Word, och får sen pilla med kolumn bredd, font storlek mm för att få det rätt. Eller så infogar jag en skärmdump av det jag vill ha. Inget av dessa alternativ är speciellt attraktivt.

Att infoga exceltabeller i word funkar dåligt på Mac (saknar vettig OLE?). Jag brukar klistra in exceltabellen som oformaterad text i Word och sedan välja Tabell/Konvertera/text till tabell. Därefter kan man välja eller skapa ett konsekvent tabell format i word och applicaera på alla tabeller.

OK, tack för hjälpen.

/Magnus

1
Bevaka tråden