• Medlem
  • Örebro, Sweden, Sweden
  • 2007-09-24 22:18

Hejsan!

Jag har lyckats övertala min mor att gå över till den ljusa sidan, nu när hennes gamla PC-burk börjar bli trött. Mina planer är en iMac, men när det gäller detaljerna skulle jag gärna vilja ha er hjälp. Maxbudgeten är ca 15-16000 kr.

• Vilken modell bör jag välja?

• Vad bör jag köpa till, tillbehör, mjukvara etc.

• Hur mycket minne behövs, och var köper jag lämpligast det om det behövs mer än vad som följer med från början? Är det enkelt att byta i iMacen?

• Tyvärr är det en liten detalj från windowsvärlden som vi inte kan lämna, och det är SPCS, hur får man det att smidigast fungera? Det är som sagt det enda windowsprogrammet hon behöver, möjligtvis IE också. Vilken är den bästa lösningen för att kunna köra dessa båda program? Bootcamp, parallels och allt vad det heter är jag rätt grön på.

Datorn kommer alltså att användas till bokföring med SPCS, e-post, vanligt surf, enklare ordbehandling och kalkylblad typ.

Nu har jag inte hängt med stenhårt på Leopard-uppdateringen, men finns det något mer exakt datum än oktober? Och vad händer om jag köper en dator med Tiger säg sista september och så släpper de Leopard 5 oktober, då kan jag bara känna mig blåst eller?

Med hopp om hjälp
/Simon