Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PPC970 ryktet accelererar..

Tråden skapades och har fått 77 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den senaste veckan har det verkligen hettat till kring PPC970 ryktena.

Den franska macsiten MacBidouille har varit rätt ihärdiga i sina påståenden. Påståenden som gör gällande att PPC970 på 1,4GHz redan produceras för fullt i Taiwan samt att första produktionen redan lämnat Hon Hai fabriken.
Dessa rykten säger att en PPC970 Mac kommer att presenteras redan i Maj.
Detta kanske inte är helt sant, däremot kan det ju mycket väl vara så att Apple sparkar igång produktionen och har dessa klara till presentationen på WWDC som jag personligen har som starkaste kandidat för ett PPC970 släpp. Dessutom säger sig den franska siten känna till att Apples personal just nu får 30% på hela PowerMac G4 utbudet, vilket då skulle spä på sanningshalten i ryktet enligt dom.

Som om inte detta var nog utökades ryktena under helgen med följande:
IBMs ingenjörer skall arbeta snabbare för att ta fram 90nm PPC970 till årets slut. Vilket då kan innebära en PowerBook PPC970 i början av nästa år.

Men nu till den FETA och senaste ryktesfloran.
Återigen från samma franska site.

XStation och XServe Enterprise Edition är två helt nya produkter i Apples sortiment. Med stöd för upp till 64 processorer.
Dessa burkar är tänkta att gå över till Power5 processorn så fort den finns tillgänglig och Apple kan nyttja den.
Som grafikkort nämns Nvidias highend Quadro el motsvarande (vid aktuell tidpunkt).

Det känns som Apple håller på att ta fram lite av de pryttlar som saknats i produktlinjen. HIGH END prylar för Video och beräkningsmarknaden om dessa rykten senare visar sig vara sanna.

För kom ihåg, det är ännu rykten, men ack så ljuvliga

Senast redigerat 2003-05-05 20:22

Om detta med en high-end satsning så vore jag o många andra MYCKET glada.

frågan är om det ligger någon sanning bakom detta.

man kan hoppas

MacRumors som ständigt bevakar ryktessajterna säger att franska MacBidouille har båda haft sina fullträffar och totalmissar när det gäller rykten, så det är svårt att veta om de är inne på rätt spår eller helt ute och cyklar.

Inte för att jag har just någon uppfattning om hur bra koll Macbidouille har, men det låter iaf inte orimligt att Apple skulle satsa mer på high end-marknaden när PPC 970 kommer. Det finns ju faktiskt en rätt stor efterfrågan från den proffsmarknad Apple satsar på, och nu när en vettig processorarkitektur är på väg får de ju faktiskt möjligheten att erbjuda något på den fronten också. Dessutom har ju Apple haft rena uppköpningsyran på sistone, och t.ex. har ju inte Shake-användarna varit sådär överdrivet entusiastiska över att byta sina värstingarbetsstationer mot halvhärskna dubbelprocessor-G4:or med Geforce-kort..

64 processorer?! Njae... okej, high-end, men jag tror inte Apple hoppar upp till servrar med 64 processorer så där över natten.

Stöd för är ju inte samma sak som att det kommer en 64 CPU burk direkt upp på AppleStore huh..

Är PPC970 detsamma som G5 ??

/brake6

Citat:

Skrevs ursprungligen av Brake6
Är PPC970 detsamma som G5 ??

/brake6

Läs mer: http://www.arstechnica.com/cpu/02q2/ppc970/ppc970-1.html

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Läs mer: http://www.arstechnica.com/cpu/02q2/ppc970/ppc970-1.html

Tack.
(det var en hel del jag inte förstod i artikeln -- men det verkas som man kan börja fundera på en ny maskin -- snart)

/brake6

PPC970 är INTE G5, G5 är Motorolas PPC85xx serie som ännu inte sett dagens ljus. Det troliga är att den ej heller kommer att göra detta. Apple kommer ju att gå över till IBM PPC - vilket är ett mycket välkommet steg, då det är IBM som står för den innovativa utveckligen av PPC och inte Moto, som egentligen enbart haft stora problem from G4.

Om Apple kommer att behålla namnet Gx eller byta till något mer passande återstår att se, jag tippar på att man droppar Gx helt o hållet. Både för att markera en ny era med 64bit CPUs samt för att visa att man brutit med Moto.

G3-G4-G5 är Apples egen beteckning på prossesorer inte Motrolas el.IBM:s. Det är möjligt att Apple väljer att fortsätta på G-linjen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Stöd för är ju inte samma sak som att det kommer en 64 CPU burk direkt upp på AppleStore huh..

Nä, jag ville bara säga det, så ingen tror att Apple lanserar en sådan server i sommar. :rolleyes:

Power5-processorn beräknas komma under år 2004...

PPC 970 ger nog med kräm i Apples "kommande produkter", tror jag, med stöd upp till 16 st processorer - var det?

Apples namn på Motorolas G4 ja, på G3 sidan används/användes ju både IBM o Moto ett tag. På G4 sidan enbart Moto, då det var dom som satt på patentet till Altivec. Egentligen finns inget G5 namn, då vare sig Apple har använt detta el Motorola. G5 var mer ett samlingsnamn för ryktena kring de kommande Motorola CPUerna som antogs bli den kommande G5an. Men i och med IBM PPC970 har G5 ryktena avstannat och nu pratas det ju snarare om PPC970 än G5. G4/5 var och är starkt förknippat med Moto, snarare än IBM.

Hur som helst, om G5 blir Apples namn på kommande produkter el inte återstår att se.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-05-05 17:19

Vem bryr som om vad burken heter!? Är de inte innehållet som räknas?

Visst, du har helt rätt. Det enda jag försökte säga var att det är endast Apple som har anvent Gx förteckningen. Tillverkarna har haft PowerPC (PPC) följt av en sifferbeteckning.

Jaja, jag tänkte bara förtydliga för andra som läser men inte deltar aktivt i diskussionen

Ryktet fortsätter...
Nu har samma franska site siffror som anges visa prestandan av PPC970 CPUn.
Om än dock preliminära.

PPC970 1,4GHz uppges vara mellan 87-254% snabbare än en dual 1,42GHz G4 i tester med FCP, Photoshop, Maya m.fl.

Dessa tester är enligt uppgift gjorda i en tidig alpha (7B5 + 7B8) av Panther 10.3 där PPC970 således bör dra nytta av att vara 64bit men då programvaran är skriven för 32bit blir ju testerna lite sisådär.
Med dessa "fakta" hävdar ryktet att Apple mycket väl kan tänkas släppa PPC970 Macar redan innan Mac OS X 10.3 finns tillgängligt då prestandan redan nu är i snitt 50% snabbare än nuvarande snabbaste G4. Då 10.3 väl kommit ökar prestandan än mer.

Senast redigerat 2003-05-05 21:40

Den här gamla länken kan vara på sin plats i denna diskussion..
http://macbuyersguide.com/editorials/editorial-ppc970.htm

  • Medlem
  • 2003-05-05 22:25

Den här tråden var ju låst runt 21-tiden utan någon som helst förklaring, nu är den öppen igen?
Fattar ingenting.

Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Den här tråden var ju låst runt 21-tiden utan någon som helst förklaring, nu är den öppen igen?
Fattar ingenting.

Det finns en förklaring. Jürgen ändrade rubriken tråden. När vi moderatorer gör det så tas tråden bort från forumet och hamnar i en kö för godkännande. När vi har godkänt ändringen så syns tråden igen, men den är låst. Vi måste då låsa upp tråden.

Det händer att man glömmer att låsa upp den.

Dumt, men så fungerar vBulletin och det får vi leva med för tillfället.

/c, moderator

Kanske vore bättre att lägga upp bilderna lokalt här på 99, än att länka till macbidouille.com ? Den servern jobbar säkert nog hårt ändå just nu ...

/henrik

  • Medlem
  • 2003-05-05 23:05

>>Christian Åhs

Ok, då har man lärt sig något nytt.
Tack för den upplysningen.

Är PPC970 bakåtkompatibel med G4 arkitekturen?

Ciryon

Det har framkommit uppgifter som gör att många tror att den franska sitens bänkmärken är falska/skumma. Cinema 4D lär vara minst 1.7-1.8 ggr så snabb med två processorer i verkligheten. Men, mera allvarligt. Bryce5 har varken AltiVecstöd, eller stöd för två processorer!

Läste på lite bättre och noterade att programmen kommer köras i 32 bit men endast kärnan kommer köras i 64 bitar. Det betyder att alla existerande program kommer fungera utan problem om/när Apple byter till PPC970. Allt som behövs är en ny Darwin kärna (som säkert redan är klar).

Ciryon

Mer rykten!!! Jag älskar dessa spekulationer!!!

  • Oregistrerad
  • 2003-05-06 00:57

Enkelt sett kan man säga att "G"x står för Genaration och sen då generation 3/4/5. Det som pratas om är den så kallade PowerPC processorn som Apple började använda och som baserades på RISC teknik och där den första generationen som satt i Macar hette 601 och så vidare. Så G5 står ju för den 5 generationens RISC processorer. Vilken dom nu vill/väljer att köra på kan dom alltså kalla G5. Sen är ju som sagt frågan om dom väljer att gå på den linjen eller om dom byter till något nytt. I och med 64 bitars processorer kan man ju kanske tycka att dom vill kalla det något nytt. Om det nu blir så att det är vad vi får se i Macarna. Det återstår ju att se.

Rätta mig om jag har fel.

Vad jag har förstått kommer PPC 970 att kunna arbeta mycket snabbare mot ram-minnet än dagens processorer. Kommer det att innebära att kraften inte unyttjas fullt ut från början, eller finns det nya minnen på gång? Eller är jag fel ute?

Det vore intressant om nån kunnig person har spekulationer/fakta om hur mycket av resten av datorn som måste eller bör förnyas.

För övrigt verkar väl graferna som jämför exempelvis PPC 970 dual 2 Ghz mot andra proppar lite väl osannolika? För den som gillar att fejka saker och se andra gå på dem, så måste ju Macvärlden vara den tacksammaste måltavla som existerar. Vi vill ju så gärna tro...

Nicklas

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
G3-G4-G5 är Apples egen beteckning på prossesorer inte Motrolas el.IBM:s. Det är möjligt att Apple väljer att fortsätta på G-linjen.

IBM G5, rimmar ju t.om. (i alla fall på svenska) - så varför inte? ^^;

  • Medlem
  • 2003-05-06 09:55

"Det här inlägget har raderats av admin då det var en kopia av tidigare inlägg"
LÄS innan ni postar...

Bevaka tråden