Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver akut hjälp, min imac blev svart!

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Satt alldeles nyss i ett annat rum, då hör jag start-ljudet får min imac. Den är helt död och jag får inte igång den. höll inne startknappen ett tag, tänkte 10 sek el nåt för en omstart.. Nu står den o morrar lite ibland.. Min fråga är enkel: Vad gör jag?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-23 14:35

Dra ut elsladden. Vänta 10 minuter. Stoppa in igen. Zappa P-Ram.

ok, tack. Då det är min första mac får du gärna förklara vad "Zappa P-Ram" betyder

tack igen, problemet är att min imac inte startar upp alls.. efter den gråa skärmen dör den..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-23 15:16

Du skall väl trycka ner tangenterna före den gråa skärmen kommer ändå?

Ja och det gör jag, den grå skärmen kommer, sen dör den...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-23 15:20

Precis när du hör apple-startljudet ska du trycka ner knapparna för att zappa parameterminnet. Sedan håller du ner knapparna och låter startljudet plinga om 5 ggr (ibland behövs bara 1 gång men bätter säjf thän sårry).

Då provar vi det istället då

startljudet plingar om med svart skärm ett par ggr, men inget mer händer.. Det blir till o ringa supporten imorgon antar ja

Fortsätter i den här tråden.. Idag till frukost startade datorn upp av sig själv igen. Den funkar bra så det är inte som sist, jag stängde av den då och har satt igång den igen utan problem men att det händer gör mig lite orolig. Är det dags att zappa p-ram igen? och ska det verkligen hända en ny imac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 12:17

Den vart sur för att du satt i ett annat rum

var inte orolig, tror inte att det ska vara några probelm, men jag skulle ändå se till att skaffa mig backup i fall att

ok, men att den betett sig så två gånger sen ja köpte den sept/okt.. e inte de lustigt, va beror de på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-29 13:58

tycker att du ska reparera behörigheterna från Skivverktyg, för att kolla om du får något felmeddelande, detta kan du posta här, så kan man nog hitta ett svar.

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2007-11-02 22:52

Har du kollar Inställningar -> Strömsparare -> Schema...?

1
Bevaka tråden