Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett trådlöst tangentbord och två datorer?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-21 23:56

Ser inget användningsområde i min fråga, men är nyfiken på om det går att para ihop ett bluetooth-tangentbord mot två olika datorer? Och om det går, kan man skriva simultant till båda datorerna då? T ex om man har två tomma textdokument uppe.

Onödigt vetande, men kul ändå.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-22 01:37

Borde ju funka. För den andre datorn vet ju inte att tangentbordet är kopplat till en annan dator också tycker jag.

Kanske är lite klydd att få igång det. Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar på en mac då jag enbart behövt göra det en gång och minns inte hur man ansluter tangentbordet.

Men i windows vet jag att man behöver ställa in en så kallad passkey och om man sätter igång BT sökningen på båda maskinerna, väntar tills båda har hittat tangentbordet. stället in vilken passkey man ska använda och sen kör igång båda datorerna att vänta på passkeyn, sen då skriver in den på tangentbordet. Tycker det borde funka iallafall.

Om det inte skulle funka att ansluta dem efter varandra...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-22 02:25

Hade varit fräckt om det fungerade..Det hade varit fint med en switch på tangentbordet för att skriva på den ena eller den andra datorn.
Exempelvis: F14 = Dator A, F15 = Dator B.

Sparar ju lite space på skrivbordet om man använder två datorer, exempelvis i tekniska supporter där du behöver använda olika operativsystem osv.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-09-22 02:56

Detta kanske kan vara din lösning:
http://www.abyssoft.com/software/teleport/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-22 03:24

Tack Kajan och heinz_p för feedbacken. Jag var mest nyfiken. Kan ju vara praktiskt även om man har två datorer, t ex bärbart och stationärt. Så kan man ju använda samma, trådlösa tangentbord då man använder den ena och sedan behöver använda den andre. Så slipper man ha två tangentbord.

Inte riktigt vad du söker, men kanske av intresse...

Jag använder en lösning kallad Synergy. Det fungerar så att man kör en maskin som server dit man har kopplat in tangentbord + mus. Sen kan man ha flera klienter som kopplar ihop sej med servern. Dvs, lite liknande som teleport, men fungerar för olika operativsystem. (både server och klient kan köras på Mac, Windows eller Linux)

I jobbet har jag 2 skärmar bredvid varandra, varav den ena är kopplad till min mac och den andra till en windowsmaskin (necessary evil). När muspekaren kommer till sidan av skärmen fortsätter den direkt på Windowsmaskinen

Vill man inte bry sej om att confa allting manuellt på macen, så kör man helt enkelt Quicksynergy (inget annat än ett enkelt GUI för synergy)

Synergy: http://synergy2.sourceforge.net/
Quicksynergy: http://quicksynergy.sourceforge.net/

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-09-22 10:59

Synergy
http://synergy2.sourceforge.net/ är något du kanske skulle testa.. tyvärr har den varit lite buggig tidigare under OS X men väldigt bra lösning. Du flyttar alltså bara musen i sidled och den hoppar över till andra datorn och tangenbordet fungerar på den dator som muspekaren är på

Ursprungligen av Erik_J:

...tyvärr har den varit lite buggig tidigare under OS X men väldigt bra lösning....

Jag har inte upplevt några problem alls när jag kör OS X som server och Windows som klient. Däremot med Windows som server och OS X som klient, går det lite knaggligt på OS X sidan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-22 11:20

Tack air och Erik_J för feedbacken. Synergy kan ju vara ett alternativ till lösning. Synd att jag inte har två datorer hemma, så att jag kunde testa/experimentera själv.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-09-25 06:15

Jag har upplevt att kontakten har bryt ibland när skärmsläckaren gått in när jag har kört OS X som server och linux som klient.

1
Bevaka tråden