Mäta upp iBook G3 Graphite-batteri med multimeter?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-09-21 20:44

Hej!

Jag har en iBook G3 Graphite (Dasslock) där batteriet verkar vara kasst? Saken är den att om jag stoppar i laddarkabeln på datorn så lyser först ringen i grönt sken (precis som den gör på min iBook G4) för att sedan någon sekund senare övergå till orange sken. Men sen stod den så hela natten utan att slå över till grönt.

Startar man den med sladden i så drar maskinen igång på studs. Tar man bort sladden så händer det inte ett skit. Jag antar därför att laddkretsen fungerar perfekt men att batteriet är dött? Därför undrar jag nu om det går att mäta upp batteriet (utan att plocka isär det) och se om det är kasst eller hur konditionen ligger till. Kan man mäta på batteriets poler? Isåfall vilka ska man mäta på?

• Oregistrerad
  • 2007-09-22 16:50

ingen som vet eller? Startar man maskinen så står den på 0% hela tiden utan att ändras. Finns det något program att ladda ner som kollar upp konditionen på batteriet? har för mig också att det ska finnas kalibrerings/konditioneringsprogram för just laptopbatterier. Minns att jag hade en gammal Powerbook 1400c 117mhz som hade en funktion för att konditionera batteriet och det tog ca 1-2h.

1
Bevaka tråden