Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Excel-diagram med orörlig standard?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har pillat med diagramen i Excel (mac 2004) nu ett par dar. Jag blir inte klok på att diagrammen ser så olika ut. Jag har sparat en formatmall för diagram, men det hjälper inte. (se bild)

Jag skall presentera dem i ett worddokument och blir ganska trött på att de ändrar storlek hela tiden. Det är förvisso olika inputdata, men borde man inte kunna tygla storleken och textstorlek etc. så att de blir lika varandra? Ett bonusproblem: Hur får jag bort de skuggade linjerna på linjerna i diagramet? Som det ser ut nu så är det två linjer på varje linje (ehh fattar ni), som en skugga. Den vill jag gärna ha bort.

För att få bort skuggan så gör du såhär (har bara engelsk Office, so du får översätta själv om du har svensk version):

- klicka på grafen (data serien)
- högerklicka "Format data series"
- Lägg till en "Marker" (skuggningen ligger som tillval under Marker, men ej tillgänglig än)
- Klicka bort "shadow"
- Sätt Marker style till "No Marker" igen.
- Färdigt, nu har strecket ingen skugga längre

Utan att se Word dokumentet med diagrammen i så är det svårt att säga vad du behöver göra med storleksproblemet.

Skuggningen funkade ju perfa! Tackar. Har också eng. office btw.

Okej, vi utvecklar problematiken ytterligare. (bifogar bild av exceldokumentet)
Problemet är att beroende på vilket dokument (olika för olika diagram) jag öppnar och gör diagram av de data som det innehåller - blir alltså kalkylen olika stor (kolumner och rader) - även när jag använder min förformaterade stilmall (den som synes). Dessa grafer skall presenteras i ett dokument, varvid det är viktigt att de har exakt samma förutsättningar - vilket nu inte är fallet.

Går det stoppa Excels egen kreativitet, tro?

ja - å så bilden då förstås!

Nu är jag inte riktigt säker på vad du söker... men jag försöker (jag har spenderat för mycket tid själv på att få Excel att producera grafer lämpliga att stoppa i forskningsrapporter).

Om du menar att du har flera data punkter men behöver att Excel visar grafen med samma mellanrum mellan datum punkterna på x-axeln, då måste du skala grafen för hand. Jag brukar göra flera grafer i samma Excel ark och sedan lägg ett nedanför det andra, vilket gör det enklara att skala någorlunda samma storlek.

Om du menar att du behöver styra vad som visas på x-axeln bättre, så använder jag oftast "(XY scatter)" grafer, det ger bäst kontrol, högerklicka på x-axeln och "Format axis". Scale tabben ger en hel del kontroll där.

Rent allmänt så är det en hel del pill och strul att få Excel att producera bra grafer, men det går oftast med lite envishet.

Jo, det du säger stämmer nog. Jag har tre variabler, RF%, C˚ och Datum. Det är lite olika tidsangivelser (antal poster) mellan de olika arken - är det det du menar med att skala grafen? Rent teoretisk: om jag har lika många poster i samtliga ark - blir utgången densamma, alltså likadana diagram?

Ursprungligen av kallek:

Jo, det du säger stämmer nog. Jag har tre variabler, RF%, C? och Datum. Det är lite olika tidsangivelser (antal poster) mellan de olika arken - är det det du menar med att skala grafen?

Om det är olika antal poster så blir det lite knepigt att få snygg skalning. Då använder man metoderna jag beskrev ovan för att fixa detta så att det blir någorlunda rätt.

Ursprungligen av kallek:

Rent teoretisk: om jag har lika många poster i samtliga ark - blir utgången densamma, alltså likadana diagram?

För det mesta. Men ibland verkar Excel ha sina egna idéer om detta och det blir inte alltid samma. /bläh/

Tack för din hjälp! Nu förstår jag att MS Excel inte är så magiskt som jag hoppats - jag tragglar vidare helt enkelt. Kanske har du några tips på alternativa kalkylprogram med stöd för diagram - något som kanske fungerar mer smärtfritt. Har t.ex. Apple själva något dito?

Som nämnts kan det i Excel vara klurigt att få diagram exakt likadana och ligga kant i kant om man vill visa flera diagram tillsammans.

Några trix jag brukar använda:
1. Se först till att du har de typsnittsstorlekar du vill ha och avmarkera "autoskala" under fliken "tecken" i formateringsdialogen.
2. Kopiera alla diagram som till samma kalkylblad (gärna ett nytt, dvs utan tabeller).
3. Håll nere äppletangenten (detta gör så att alla förlyttningar och skalningar sker efter cellgränser) och dra och skala digrammen så att de täcker precis en cell vardera (arrangera dem som du vill ha dem, tex sida vid sida etc.)
4. Nu kan du genom att ändra på kolumnbredd och radhöjd (markera flera kolumner/rader samtidigt) få diagrammen att bli likstora samt ge dem exakt den storlek du önskar (t.ex den valda bredden mellan marginalerna i Word).

Det finns fler trix, t.ex. kopiera ett diagram som du är nöjd med. Markera ett annat diagram som Excels "kreativitet" fördärvat och klistara in special: format. Vips så blir det rätt (oftast).

Lycka till!

Ursprungligen av kallek:

Tack för din hjälp! Nu förstår jag att MS Excel inte är så magiskt som jag hoppats - jag tragglar vidare helt enkelt. Kanske har du några tips på alternativa kalkylprogram med stöd för diagram - något som kanske fungerar mer smärtfritt. Har t.ex. Apple själva något dito?

Jag har inte själv provat Apples nya Numbers, som är en del av iWork. Men många gillar det verkar det som, även för en 1.0 produkt.

http://www.apple.com/iwork/numbers/

1
Bevaka tråden