Köpa dator nu eller vänta på Leopard?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-20 08:09

Hmmm.. jag funderar på om jag skall svänga ner till den lokala machandlaren kl.10 och handla min första nya (har en gammal beg G3) Mac, en fullstoppad mini att pryda arbetsplatsen hemmavid med.
Men .. så sitter man där och funderar över hur grinig man kommer bli när leopard släpps om en månad och man måste fara iväg och handla det också.

Men .. klarar jag vekrligen av att jobba med en urtrött gammal bullrig pc i fyra veckor till. Igår var jag nära att rusa och hoppa i bäcken av trytande tålamod när man försökte hacka kod..

Villrådig

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-09-20 09:49

Vänta... Väntan är inte så lång.
Kanske att dom rent av släpper lös en ny maskin också.

I vanliga fall hade jag givit rådit att slå till direkt... Men nu är det bara en månad framåt i tiden. Hur det än blir med maskinsläppet så sparar du några kronor på att få Leoparden på köpet.

• Oregistrerad
  • 2007-09-20 10:06

Låt inte Leopard avskräcka dig från köp nu. Tiger fungerar alldeles förträffligt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-20 10:50

Låt behovet styra. Håller med Ian Curtis ovan. Det kostar dig 1100-1200 kr att uppgradera OS X. Känner du att denna extra utgift belastar ekonomin såhär efter nyköp av dator, så är det inte hela världen att vänta 1-2 månader och sedan köpa uppgraderingen. Du kommer att vara så himla nöjd med din nya dator, att du inte tänker på att du inte får med uppgraderingen av OS X.

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-20 12:15

Snyft.. minst en veckas väntetid.... *suck*...

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-20 12:46

Hmm, hur är det med garantiärenden om man köper ifrån applestore? Kan man ta dem på sitt lokala machus i alla fall eller måste man skicka iväg burkarna?

• Medlem
  • 2007-09-20 12:53
Ursprungligen av elwiz:

Hmm, hur är det med garantiärenden om man köper ifrån applestore? Kan man ta dem på sitt lokala machus i alla fall eller måste man skicka iväg burkarna?

Du kan lämna in den hos vilken auktoriserad reparatör du vill, det är Apple som betalar.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-20 13:06
Ursprungligen av elwiz:

Jag tror att vare sig om du köpt direkt från Apple Store eller återförsäljare, så är det smidigast att först reklamera hos Apple, så att ärendet är registrerat och bekräftat. Steg två är att lämna in datorn där den blivit köpt. Om du köpt på Apple Store, så tror jag att du får skicka tillbaka datorn till Apple via bud. Tror de ordnar så att en budfirma hämtar och returnerar.

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-20 12:56

Det är bra, men applestore behövde också 3 dygn på sig om de skulle tvingas stoppa i 1Gb RAM till så det är inte så mycket att vinna på det där. Får väl spika i helgen istället

• Medlem
  • Växjö
  • 2007-09-20 13:54
Ursprungligen av elwiz:

Det är bra, men applestore behövde också 3 dygn på sig om de skulle tvingas stoppa i 1Gb RAM till så det är inte så mycket att vinna på det där. Får väl spika i helgen istället

Köp inte minnet hos Apple. Dyrt! Då kan du spara in på tiden också.

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-20 15:02
Ursprungligen av Hallon:

Köp inte minnet hos Apple. Dyrt! Då kan du spara in på tiden också.

Är det simpelt att meka in själv? Vad ska man ha för minnen då? det finns bara två slotar misstänker jag så man får köpa 2 * 1 GB själv då .. och slänga det som sitter i .. eller??

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-20 15:15
Ursprungligen av elwiz:

Är det simpelt att meka in själv? Vad ska man ha för minnen då? det finns bara två slotar misstänker jag så man får köpa 2 * 1 GB själv då .. och slänga det som sitter i .. eller??

Apple har inte lagt upp handboken för den nya iMacen än. Men kanske kan man söka här på forumet och via Google om någon annan sajt har en guide över hur man byter. Det finns säkert anvisning i manualen som medföljer den nya iMacen.

Specifikation för minnen som passar den nya iMacen: SDRAM-minne 667 MHz DDR2 (PC2-5300).

Det finns två minnesplatser som vardera kan ta upp till 2GB minne, dvs 2x2GB.

Du ska alltid spara originalkomponenter som du byter ut. Garantin gäller inte de komponenter du har bytt ut. Eller om fel orsakats av de komponenter du själv satt in.

Ifall du inte är studerande så är det för tillfället lite förmånligare att köpa via Apple Store mha rabatten via länken i min tråd i detta forum.

Har själv en iMac på inkommande och sparade således ungefär samma sak som jag får lägga ut på Leopard när det äntligen släpps

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-22 09:52

Nu får det vara bra, nu åker jag till Göteborg och handlar mig en mini (om de har i lager). Jag får väl stoppa i extra minne själv i efterhand då, måste ha en burk som man trivs med

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-22 11:11
Ursprungligen av elwiz:

Nu får det vara bra, nu åker jag till Göteborg och handlar mig en mini (om de har i lager). Jag får väl stoppa i extra minne själv i efterhand då, måste ha en burk som man trivs med

Sedär, valet är gjort! Du kommer att bli nöjd och det är ju alltid kul med ny dator, oavsett vilken modell du köper.

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-22 14:19
Ursprungligen av Reisan:

Sedär, valet är gjort! Du kommer att bli nöjd och det är ju alltid kul med ny dator, oavsett vilken modell du köper.

Inte en enda Mac mini core2duo i hela göteborg

Subforumet får byta namn ifrån "Köpa mac" till "Var kan du köpa mac" .. *snyft*

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-23 01:59

Ajdå, himla trist att det inte finns några på lager i GBG. Då får du beställa en istället. Trist att vänta bara...

• Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-09-23 07:08
Citat:

Stefan, din beställning kommer att skickas iväg när alla varor är tillgängliga - i en och samma leverans

Beräknad avsändning: 27 Sep, 2007
Beräknad leverans: 02 Oct, 2007 - 03 Oct, 2007

Jaja, snart blir jag i alla fall lycklig och säll

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-14 17:33

Hej, hur har det spekulerats med nya datorsläpp i samband med leopard?
funderar på en macbook...ska man vänta? sitter på min mini nu, o är nöjd som det är...bara jobbigt att laptopen är en acer :-[
hur brukar apple göra? släpper de nya datorer i samband med os eller väntar de "oftast" en månad till kanske?

1
Bevaka tråden