Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk-utrymme. HJÄLP!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-19 19:21

Hej

Jag har en macbook och har File Vault aktiverat. File Vault brukar gå igång när jag stänger av datorn. Nu har min hårddisk börjat bli full och även om jag tar bort massor av filer och tömmer papperskorgen så får jag inte mer utrymme. File Vault har också slutat att köras vid avstängning. Är det någon som vet vad som kan vara fel.

Tacksam för hjälp
/Anna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-19 22:40

Anna,

Välkommen till 99.se!!

Utrymmesbristen kan bero på många orsaker...exempelvis:

- Har du ett konto på Apple's .Mac-tjänst?

En av funktionerna i .mac är iDisk, där du på Apple's servrar kan lagra, dela och få tillgång till stora filer med enkel dra-och-släpp-teknik. Eftersom det finns gott om lagringsutrymme är inte ens riktigt stora filer något problem.

Isåfalll kan utrymmesbristen på din MacBook-hårddisk bero på att du aktiverat funktionen för att ha en lokal kopia av din iDisk på din MacBook. En sådan kopia upptar isåfall ca 10 Gig.

Du aktiverar/avaktiverar .Mac-funktionerna under:

Apple-menyn ->Systeminställningar -> .Mac

- Är Ni fler som delar på MacBook:en?

Om någon mer än du har ett konto på datorn, upptar ju även detta konto utrymme på hårddisken? I normala fall delar samtliga konton i datorn på det gemensamma utrymmet på hårddisken, utan möjlighet att begränsa utrymme för respektive konto..

Allt för nu...

- Torkel

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-20 00:08

Testa annars ett program som heter Disk InventoryX för att se vad det är som tar plats.

Ett annat program med liknande funktion men annat gränssnitt heter WhatSize. (http://www.id-design.com/software/whatsize/)

Tips: Använd dig av www.versiontracker.com och/eller www.macupdate.com när du letar efter macprogram. Där finns "allt".

Senast redigerat 2007-09-20 02:53
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-09-21 19:04

FileVault behöver utrymme för att kunna "optimera" sin utrymmesanvändning.
Tror att tumregeln är att filevault behöver dubbelt så mycket utrymme som den faktiskt använder.

Ett tips är att du rensar ut lite filer på datorn med periodic, t.ex. genom att öppna terminalen och köra följande kommando:

sudo periodic daily weekly monthly

Den kommer fråga om ett lösenord, skriv in ditt vanliga login-lösenord.
Detta kommer rensa ut cache-filer, loggar och annat som tar en massa plats. Detta kommando ska egentligen köras varje natt, men om man inte brukar ha datorn på hela nätterna kan det ta lång tid mellan körningarna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-22 14:06

Tack snälla, nu funkar det.
/Anna

1
Bevaka tråden