Alltid bra med nya modeller ofta ?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-09-18 21:41

Har funderat lite efter mina misslyckade ipod inköp för ett tag sedan, (Ipod video 30GB i juni och en Nano 2GB någon vecka innan G6 resp. G3 släpptes.
Jag var så korkad att jag köpte "AppleCare" till Nanon (tänkte lite för långsiktigt).
Om man ska ha Apples Ipods så har jag förstått att man skall köpa nya minst en gång per år (troligtvis i början på september). Men varför i He...ns namn säljer man "AppleCare" alltså en förlängd garanti när poden skall bytas efter ett år? Om Apple tillverkar "poddar" som håller längre än ca 1,5 år måste ju detta innebära en klar förlustrisk, då konsumenten kan börja överväga att behålla en utgången Ipod istället för att köpa ny.(Håller en Ipod mer än ett år överhuvudtaget ?)
Om Apple skulle vara intresserade av att reparera och serva utgågna modeller faller ju hela marknadsföringsstrategin ihop som ett korthus, någon korkad konsument kan ju få för sig att behålla en gammal pod istället fö att köpa ny.
Jag trodde att Apple med sina Ipods var kvalitet och något "rimligt" långsiktigt men i stället så öser man ut nya modeller (är det för att kunna tillverka med sämre kvalitet då "alla" köper nytt varje år)?
Nej jag har inte använt mina utgågna Ipods på några veckor jag får satsa på något mer långsiktigt när det gäller "mediaspelare", kan inte ens för mig själv godtagbart försvara inköp av nya "poddar" varje år.

Men snälla ditt resonemang saknar ju all form av logik, de flesta köper för det första inte en ny ipod varje år utan kanske vart 2:a eller 3:e år. För det andra så är det klart att en iPod håller mer än ett år, en bekant har kvar sin första generations ipod med det riktiga styrhjulet och den har hållit förträffligt, han har bara bytt batteriet. Att du inte har använt dina ipods bara för att det har kommit nya modeller tyder på något, vad får du fråga närmaste Freud..

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-09-19 07:56

Freud tror jag knappast behövs, svaret är väl snarare en vilja av att ha bra grejor och få valuta för pengarna, och känslan av att "hänga med",(tror inte jag är ensam om detta).
Känslan av att Apple och deras återförsäljare sitter och garvar åt mina idiotköp ökar ju inte direkt lusten att använda prylarna. (Eller som en Teknikmagasinsförsäljare uttryckte saken "bara totalt tekniknollade personer köper utgågna Ipods, barn som fått pengar av sina föräldrar eller pentionärer som köper en present, med andra ord dumma kunder utan koll".)

Ursprungligen av sunkhead:

(Eller som en Teknikmagasinsförsäljare uttryckte saken "bara totalt tekniknollade personer köper utgågna Ipods, barn som fått pengar av sina föräldrar eller pentionärer som köper en present, med andra ord dumma kunder utan koll".)

Nu tror jag att du ljuger och spånar, så Sigmund kallar dig..

• Medlem
  • Torsby
  • 2007-09-19 19:25

Visst får man ha-begär så fort det kommer en ny modell, det har ju inte så mycket med just Apple att göra. För det mesta brukar det dock gå över, tycker jag. Men jag förstår om det känns surt om man precis köpt en modell och det visar sig att en ny släpps veckan efter...

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-09-20 11:21

Nej bara personer utan koll köper gamla modeller enl denne försäljare. (Stämmer ju faktisk helt in på mig själv.) Han sa dessutom att man självklart vill sälja ut sitt gamla lager så fort som möjligt, men att "Ipodnördar" har koll på modeller och köper inte en gammal modell ett par vecker före "släpp". Att upplysa en kund om att det var dags för ny modell var enl. försäljaren (ekonomiskt) idioti (och det kan jag förstå).

• Medlem
  • 2007-09-22 14:58

Jag fattar inte varför du helatiden ska gnälla, varför skulle du INTE köpa AppleCare. Går din iPod sönder så får du en ny, ÄVEN om din modell är "utgången". Finns inte din modell så får du en nyare. Så vad är problemet? Du har ju till och med i en annan tråd sagt att du tycker att nano g2 är snyggare än den nya.

Så kan du inte lägga ner med dina onödiga trådar? Samma ska gällde när det handlade om din G5, då du i en tråd undrade hur man höjde "det värdelösa ljudet", då blev du nöjd efter mitt svar(Inlägg 5 & 7). Fyra dagar senare skriver du en ny hat-tråd där du gnäller över det värdelösa ljudet (en tråd som endast var till för att gnälla och uppreta medlemmar). När du trots allt några dagar tidigare var nöjd med ljudet... Vaför undrar jag.

Är det inte bättre att slänga dina iPods på soptippen, eller ge dem till nån behövande, när du ändå tycker att de är "gamla" och "värdelösa"? Något att fundera på tycker jag.

/Måns

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-09-22 17:56

Ge bort ?? Det kan väl knappast vara någon som är intresserade av utgågna Ipods.(Det som är mest estetiskt tilltalande beöver ju inte vara den nyaste modellen. Men att använda utgågna modeller är det väl förhoppningsvis knappt ingen som är intresserade av.
Att köpa produkter som går ut 1-2 veckor efter inhandlingen är ju inte speciellt roligt.
Ja jag har gjort bort mig och Apple skrattar.

Ursprungligen av sunkhead:

Ge bort ?? Det kan väl knappast vara någon som är intresserade av utgågna Ipods.(Det som är mest estetiskt tilltalande beöver ju inte vara den nyaste modellen. Men att använda utgågna modeller är det väl förhoppningsvis knappt ingen som är intresserade av.
Att köpa produkter som går ut 1-2 veckor efter inhandlingen är ju inte speciellt roligt.
Ja jag har gjort bort mig och Apple skrattar.

Nej, Apple skrattar inte åt dig men finns säkert en hel del andra som gör det, men inte på grund av dina inköp utan för dina åsikter om elektronikprodukters oanvändbarhet efter att de blivit ersatta av nya modeller om dina åsikter vore ens 1% korrekta så skulle det inte säljas eller användas annat än splitternya produkter. Men så är det ju inte, kolla ebay där säljs det varje dag tusentals av "utgångna" mp3 spelare och digitalkameror m.m. till fok som vill ha bra prylar billigt och högaktningsfullt oftast skiter i om prylarna är 5 dar eller 5 år..

• Medlem
  • 2007-09-23 01:35

sunkhead, läste du ens något mer i mitt inlägg än det jag citerar?

Citat:

Är det inte bättre att slänga dina iPods på soptippen, eller ge dem till nån behövande, när du ändå tycker att de är "gamla" och "värdelösa"?

För det du svarade på är en väldigt liten del av vad mitt inlägg handlar om.

1
Bevaka tråden