Mac Backup 3 lååångsam

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har kört Macens Backup (version 3.1.1) hela natten (6 h) från min Power Mac G4 733 MHz till en extern hårddisk. Det tog ca 6 h att ta backup på en 9,2 GB fil till min externa hårddisk LACIE (300GB). I själva verket delar Mac upp det i 3 st backup-delar. 9,2 / 3 = 3,06 GB. Detta skall inte ta 6 h!! Jag kör Full Backup.

Den långsamma överföringen kan eventuellt bero på att ´min Mac är ansluten till hårddisken via en USB som har en kapacitet på 12 Mbit/sek. En grov beräkning ger 9,2 GB =9 874 milj bytes(enligt Mac info) x 8 => 78 992 Mbit. Med en USB hastighet på 12 Mbit/sek => 6582 sek => 1 h 50 min.

Konstaterar vidare att filsysytemen är olika på Mac (Journaled HFS+) och på LACIE (MS-DOS FAT32). Kan detta ha betydelse??

Finns det någon som har en ide huru få snabbare backup .

Martin

Svaret ligger i USB1-anslutningen. Du får i praktiken en hastighet på endast 0,5 MB/sek skulle jag uppskatta. Det blir 9200MB/0,6 = 18.400 sekunder = 5 timmar.

Jag brukar köra backup över Firewire 400 och får då cirka 7Mb/sek i praktiken på en 400Mbit teoretisk maxhastighet. Det är väldigt stor skillnad om du kör backup på en stor fil eller tusentals småfiler.

Lacie extern hårddisk utan Firewire

Ursprungligen av Björnström:

Svaret ligger i USB1-anslutningen. Du får i praktiken en hastighet på endast 0,5 MB/sek skulle jag uppskatta. Det blir 9200MB/0,6 = 18.400 sekunder = 5 timmar.

Jag brukar köra backup över Firewire 400 och får då cirka 7Mb/sek i praktiken på en 400Mbit teoretisk maxhastighet. Det är väldigt stor skillnad om du kör backup på en stor fil eller tusentals småfiler.

Tyvärr fins det ingen Firewire på denna LaCie externa hårddisk. Får använda den till ankare till båten.

• Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-17 15:00

Vad är Macens back-up? Ett program som ingår?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-17 15:16

Ett program som ingår om man har .mac medlemskap
Åtminstone var det så tidigare

/thomas

1
Bevaka tråden