Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ändra förvalt språk till "Alla" i Pages stavningskontroll?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-09-17 12:21

Hej,

Har ett jobbigt problem med senaste Pages jag inte lyckats lista ut riktigt. Default så är språk för stavnings kontroll Svenska. Jag skriver Svenska/Engelska 50/50 och måste hålla på att ändra varje gång...

Hur kan jag ändra default för stavningen till "Alla" istället för "Svenska"?

Är det inte bara att sätta stavningskontrollsspråk till Multilingual i något annat appleprogram?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-17 14:21

En annan snabb fråga om senaste Pages, finns det ingen synonym ordlista?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-09-17 16:33

Har multilingual i Mail och Safari men funkar inte i Pages.

Och nej, verkar inte finnas någon synonym ordlista.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-17 17:05

Jag har samma problem eftersom jag just nu studerar tyska. Språket sätts per styckemallsbasis, så om du skriver mycket på olika språk kan du göra två olika mallar, en svensk och en engelsk, tysk etc.

Det finns endast engelsk synonymordlista.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-17 19:38

ni som går i skola vet att man använder synonymlistan väääldigt mycket så pages e inget alternativ så Word är mycket bättre enligt mig

Ursprungligen av Esa:

ni som går i skola vet att man använder synonymlistan väääldigt mycket så pages e inget alternativ så Word är mycket bättre enligt mig

Fast å andra sidan blir du mycket bättre på att skriva om du använder program utan synonymordlista, fast det kanske inte är vad det handlar om i skolan längre

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-17 20:50

Själv har jag Duden Universalwörterbuch att slå i, men den är ett externt program, tyvärr. Vore smidigare om man kunde lägga in den i Systemet. Eller någon annan ordbok för den delen.

Jag måste vara lite dum... men hur får jag stavningskontrollen att vara svenska som standard? Jag kör systemet och alla program på engelska men vill naturligtvis ha stavningskontroll på svenska. Hur ställer man in det i Pages?

Om jag ändrar en styckemall till svenska verkar det bara vara för aktuellt dokument. Nästa dokument är inställt på engelska igen...

Ursprungligen av Mattias Malm:

Jag måste vara lite dum... men hur får jag stavningskontrollen att vara svenska som standard? Jag kör systemet och alla program på engelska men vill naturligtvis ha stavningskontroll på svenska. Hur ställer man in det i Pages?

Om jag ändrar en styckemall till svenska verkar det bara vara för aktuellt dokument. Nästa dokument är inställt på engelska igen...

Det du kan göra är ju att ställa in svenska som språk och sedan spara det som en mall, template. Den kan du sedan välja som standard i Pages-inställningarna.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Det du kan göra är ju att ställa in svenska som språk och sedan spara det som en mall, template. Den kan du sedan välja som standard i Pages-inställningarna.

Men då måste jag göra det för alla mallar jag vill använda gissar jag. Kan man inte på något sätt ställa in att just Pages i första hand körs på Svenska medan allt annat i första hand körs på engelska?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-18 08:09

Att Pages saknar synonymordlista är nog dess största brist.
Jag kommer ge Pages fram till nya Word kommer ut på marknaden och testa det.
Min svenska kanske blir bättre eller så får jag önska mig en synonymordlista i julklapp

så det är fastställt att miltilingual inte finns i pages, men finns det i word?

  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-10-26 10:19

Finns det verkligen ingen lösning på detta? På fullaste allvar?

Helt värdelöst av Apple.

Ursprungligen av LarsW:

Finns det verkligen ingen lösning på detta? På fullaste allvar?

Helt värdelöst av Apple.

Håller med om att det är synd att det inte finns Synonymordlista på svenska. Skulle uppskatta integrering utav svenska Nationalencyklopedin i Spotlight också.

Jag har nog aldrig nyttjat en synonymordlista, varken i skolan eller senare. Möjligen har jag någon gång kollat upp engelska ord vid översättning för att förstå vad som åsyftas och inte förändra skribentens intention. Och till det finns ju t.ex. Nisus Thesaurus på OS X.

Hej

Tror mig ha hittat en synonymordlista gjord för OS X ordlistan någonstans på nätet. Borde man inte kunna lägga in den själv? Har letat runt men hittar inge mapp i ordlistans Contents som har ett passande namn, är det någon som vet var ordlistan har sina synonymordlistor?

MVH

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-07 06:27

Om synonymordlista...

Det stöds väl i alla Apple-program? Ställ musen ovanför ordet och tryck control-apple-D. Välj Thesaurus i den lilla menyn undertill.

Inget stöd för Svenska, dock.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2008-04-11 15:13

Hej Lars!
Det finns visst lösning på din originalfråga.

Välj Inspector -> text -> More

Där du väljer språk kan du välja ALLA.

Tips! läs i hjälpfilerna!

  • Medlem
  • 2013-04-07 18:50

Stavningskontroll

Har samma problem då jag skriver på engelska, svenska och norska hela tiden!
Litet förtvivlat när jag skriver till dere på norska och datorn vill hela tiden ändra till dåre )
Hittar ingen lösning här - har någon annan löst det än? Det gäller mail, word - ja allt!
Jag är ny till Mac så jag hittar inte så bra än!

1
Bevaka tråden