Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avancerad webmail?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-09-14 02:25

Hej!

Jag ska jobba på många ställen och vill inte ta me datorn längre. Jag använder Entourage för mail och har en massa system upplagda för att mappa olika mail och kontakter i grupper och kategorier osv.

Har kollat på Gmail för det vore skönt att inte bära omkring på sitt liv när man är ute o går. Vore på sätt o vis skönt att ha allt på webben, men - finns det nån webmail som håller måttet? Gmail verkar va bra på mycket men har inte alls de kategoriseringsmöjligheter jag behöver. Jag behöver nåt som Entourage och gärna bättre ändå. Några tips?

Jag skulle gärna även lagra filer på nätet om det är möjligt att göra säkert.
På så sätt kunde jag lämna datorn hemma o jobba från olika datorer med samma filer, i alla fall när det är små filer det handlar om.
Tacksam för tips!
Aniah

Är det här något för dig?

http://www.kerio.eu/img/webmail_mac.png

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-14 08:45

Zimbra-hosting kanske?

http://www.01.com/

Tycks vara möjligt att prova gratis i 30 dagar.

RoundCube verkar ett intressant webbmejlprojekt, men det är i version 0.1 fortfarande, så det har väl en bit att gå.

Själv kör jag med Gmail (som komplement till Eudora lokalt) sedan jag började använda det med eget domännamn.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-14 12:08

Jag använder Messagingengine.com's Fastmail.fm - bra filter, folders, olika identiteter/profiles, webbmail/IMAP/POP/SMTP, spamskydd, stöder egna domäner, filarea, ftp, etc. Aningens mindre web-2.0 än gmail, men mycket mindre ivägen också. Finns i versioner från gratis till $40/år. Jag använder deras webmail när jag är ute på äventyr, eller Mac OS Mail med IMAP-koppling om jag har laptopen med.

Värt att titta på. Små nog att bry sig, stora nog att kännas säkra. Länge sedan det var någon outage. Följer standarder bra och funkar således på alla platformar, Windows, Linux, Mac, alla browsers etc. Går att "skinna" eller vad nu kidsen kallar det.

Om du signar upp, ange gärna att jag tipsade dig, så får jag en guldstjärna!

Senast redigerat 2007-09-14 12:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-14 15:00

Aniah,

Kolla in mail2web, vilket ger dig webbgränssnitt mot valfritt mailkonto...

- Torkel

  • Medlem
  • 2007-09-14 20:52

intressant. Kan man lita på de här? Är de liksom kända? Har aldrig hört om dem förut. Och kan man importera alla sina 3000 mail och lika många kontakter från Entourage..?

Ang mail2web - det är fantastiskt, använder det jämt när jag reser men inte för att lagra nångting alls, bara för att kolla alla adresser, på samma adress dessutom. jättesmidigt för just det.

Jag använder Squirrelmail
http://www.squirrelmail.org/screenshots.php

Tycker det är enkelt och bra.
Inget flashigt alls, men ändå allt man behöver.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2007-09-30 12:49

Hosted Exchange - Inkl. Entourage

Om du är villig att betala en liten penning per månad rekommenderar jag Hosted Exchange. Då använder du dig av Entourage (eller om du så vill Outlook (!), och kommer åt den överallt där du har tillgång till Internet - och om du har en smartphone kan du tom bära med dig allt, vart du än går . Utrymme finns att köpa till i form av mappar som du kan dela med andra om så önskas. Väldigt bra, väldigt känt och mkt smidigt.

Du kan tom få hjälp att flytta över dina mail o kontakter om du väljer rätt levernatör.

Kolla in http://www.dicom.se/page/14/ eller sök bara på Hosted Exchange för fler alternativ.

Personligen skulle jag inte rekommendera ngn POP-lösning, eller ngn okänd aktör om du har affärskritiska mail iaf. Hellre gmail, som ändå är bra och gratis och går att kategorisera i viss mån.

Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2007-10-06 20:50

Hosted Exchange är väl lite väl att ta i!!

Vilken IMAP mail som helst har minst lika hög nivå av användarvänlighet som Exchange.

Om du alltså INTE vill ha med dig datorn, och ändå vill lägga upp en massa konton kan du;
1.) Vidarebefodra all mail till ett gmail konto eller liknande
2.) Använda POP och köra nån av dom många "kolla min e-post gratis" webbmail. Säkerheten kan man självklart diskutera
3.) Köpa en egen server med mailserver där du "pollar" mailen till olika mappar/konton.
4.) Accessar din egen dator hemma från VNC / Remote desktop liknande lösningar och startar helt enkelt ditt mailprogram på den.

1
Bevaka tråden