Otrevligaste försäljare jag pratat med....

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Östersund
  • 2007-09-13 18:37

.... var idag på Macoteket. Jag måste säga att idag blev jag nästan stum av förvåning när jag pratade med en försäljare hos Macoteket.

Jag hade sedan länge beställt en Vesa adapter och arm till en ny imac som jag beställt samtidigt. Datorn kom med adaptern dröjde. Efter ett par veckor var den på plats och jag skulle äntligen montera datorn på väggen i fotosalen på skolan. Men det gick inte. (jag har gjort det förr på äldre imac)

Ringde till macotekets support och satt i 45 min i telefonkö. Jag gav upp och kopplade in mig till försäljning istället. Mest för att höra om det var något jag missat med monteringen. Fick till svar att de inte supportar en appleprodukt utan jag skulle ringa till Apple. Jag undrade om det inte ändå var möjligt att de kunde hjälpa mig eftersom jag ändå köpt den hos dem.

Men han var benhård. Jag ringde till Apple, där kunde inte den jag pratade med någonting alls om Vesaadaptern. (dåligt) utan undrade om jag ändå inte kunde prata med macoteket om de inte kunde hjälpa mig.
Ringde igen till macoteket.

Denna gång fick jag prata med samma försäljare. Jag berättade om Apple supporten (eller brist på den). och bad om hjälp. Nu undrade han om jag inte förstod vad han sade första gången. Att det var Apple som skulle supporta deras produkt. Jag undrade ändå om det inte kunde hjälpa mig eftersom de sålt produkten till mig.

Han hävade att Apple gjorde det gratis och att Macoteket skulle i så fall behöva ta ut avgift för supporten. Nu började jag bli irriterad av att ingen kunde ta ansvar. Macotekets försäljare tyckte att jag tjavsade och skulle sluta och ringa Apple istället. Jag hade under samtalet börjat plocka tillbaka grejorna i paket igen och ge upp. Sa också att jag ville skicka tillbaka varorna.

Då blev försäljaren arg. Det fick jag absolut inte göra, det var inte Macotekets fel att det inte funkade. JAha nu stod jag med grejor för 1800 kr som inte fungerade och som inte fick lämnas tillbaka. (Jo jag vet konsumetköplagen) Jag ringde åter igen till Apple, förklarat hur allt var. (vilket bemötande jag fått av Macoteket, och vad Apple support tidigare sagt) Nu fick jag hjälp bums. Killen på supporten lovade att jag skulle ha en lösning innan vi lade på telefonen.

Det visade sig till slut att macoteket skicka en Vesaadapter som inte funkade på Imac 20" och att det inte fanns en till de nya svarta imacarna (bara till 24").

Nu ville försäljaren på macoteket inte känna igen mig när jag ringde, men undrade samtidigt om jag varit i kontakt med apple som han sagt.
Nu när det visat sig att macoteket inte kontrollerat om de varor de sålt fungerar ihop med varandra får jag skicka tillbaka grejorna.

Men jag tror inte på det förrän jag ser paketavin och krediteringen i brevlådan. Tyvärr finns det ingen återförsäljare av mac i Östersund där jag bor, så postorder är enda möjligheten, men Inlife lär vara de som jag nyttjar i framtiden.

Senast redigerat 2007-09-13 18:53

Hm... Känns som att det är rätt vanligt med dålig support på diverse produkter. Tur dock att det löste sig tillslut.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-09-13 21:03

Förstår inte vad problemet var riktigt? Nä, jag skojar bara. Man blir så förbannad när man hör sådana historier. Allså, är man säljare måste man ju för f-n fatta att det är kunderna som (till syvene och sist) faktiskt betalar ens lön. Inga kunder, inget säljjobb. Jävla dårar.

• Medlem
  • International user
  • 2007-09-13 21:14

Åk till Apple/Postero i Sundsvall.
Trevliga norrländska killar.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

Åk till Apple/Postero i Sundsvall.
Trevliga norrländska killar.

Yes!!

Ursäkta, men det är ungefär 18 mil mellan Östersund och Sundsvall... Lite som mellan Hötorget och Slussen ungefär...

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-15 08:50
Ursprungligen av William WM:

Ursäkta, men det är ungefär 18 mil mellan Östersund och Sundsvall... Lite som mellan Hötorget och Slussen ungefär...

Hahahaha, det där var riktigt kul.

Angående Macoteket så har jag haft skaplig kontakt med dem genom åren. Killen som benämnde trådskaparens fall borde söka sig till ett jobb där man inte handskas med människor däremot.

InLife har vid de få tillfällena jag handlat/besökt dem varit trevliga.

Humac har känts lätt oengagerade dock, dessvärre ligger butiken bara några hundra meter ifrån där tjejen bor, så det är ofta man slinker in och drömmer om sitt nästa inköp.

Mindre engagerad/otrevlig personal kanske beror på att de i grunden är Mac/datornördar som egentligen saknar den där inre sociala talangen som är så viktig när folk ska spendera sina slantar, ett leende när man kommer in i butiken ackompanjerat med ett "hej" gör så mycket. Mac-butikspersonalen borde ta ett studiobesök på några av Carlings-butikerna i Stockholm, jeddrar vilken trevlig butikspersonal de har.

• Medlem
  • International user
  • 2007-09-15 09:32
Ursprungligen av William WM:

18 mil för många som bor i norr är ungefär som du beskriver det, som en resa mellan Hötorget och slussen.

Yes!!

Macoteket hittar på sina egna lagar och regler. Jag köpte ett tangentbord som skulle visa sig vara trasigt av dem. Går tillbaka till affären nästa dag och ber om ett nytt. Säljaren påstår då att jag får ta det med Apple, vilket strider mot konsumtköplagen. Köp aldrig något av det skitföretaget.

Kullander & Kullander däremot, det är några som vet vad service är. Handlar efter ovanstående incident bara av dem.

Ursprungligen av Kristofer:

Macoteket hittar på sina egna lagar och regler. Jag köpte ett tangentbord som skulle visa sig vara trasigt av dem. Går tillbaka till affären nästa dag och ber om ett nytt. Säljaren påstår då att jag får ta det med Apple, vilket strider mot konsumtköplagen. Köp aldrig något av det skitföretaget.

Kullander & Kullander däremot, det är några som vet vad service är. Handlar efter ovanstående incident bara av dem.

Word

Stoffen

Trist att höra om sånt här... Blir bara mer och mer övertygad om att jag aldrig kommer handla nåt på macoteket. Tack för "varningen" och hoppas det löser sig!
Handlar på Janssondata i Helsingborg och har hittills fått väldigt bra service.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-09-14 15:13
Ursprungligen av Andreas Th:

Trist att höra om sånt här... Blir bara mer och mer övertygad om att jag aldrig kommer handla nåt på macoteket. Tack för "varningen" och hoppas det löser sig!
Handlar på Janssondata i Helsingborg och har hittills fått väldigt bra service.

Får instämma, trevligt folk där. Jag var där och undrade om jag kunde få en demonstration av en MIDI-klaviatur vilket resulterade i att en anställd möblerade om en massa för att jag skulle kunna pling-plonga lite.

• Medlem
  • 2007-09-13 22:34

Det finns helt klart rötägg på Macoteket. Jag har blivit behandlad som luft där, som om det på något sätt skulle vara ballt att stå i en butik och sälja grejer. Men de flesta gånger har jag fått bra service. De har ju trots allt rätt bra utbud och låga priser, så jag lär säkert återkomma.

De har ju helt klart fel i att Apple ska ta konsumentkontakten. De gör det, men de behöver inte göra det.

• Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2007-09-13 23:42

Jag själv avstår att handla från Macoteket eftersom jag flera gånger råkat ut för felaktiga produkter med kasst bemötande från supporten som följd.

Ja, Macoteket är en lustig butik.
Har handlat där några gånger. Två av dessa gånger har jag bemötts nonchalant och snobbigt. Som att man ska vara tacksam att man ens blir insläppt. Och då har jag bara varit där inne för att handla utan att ställa frågor eller begära service.

Har bara handlat på macoteket en gång och då var det inga problem.. iof behövde jag inte hjälp med något utan gic bara runt bland hyllorna, tog det jag ville ha, gick till kassan och sen var det klart.
Däremot gick mina föräldrar dit inför min födelsedag och dehar verkligen noll koll på datorer, de hade dock min önskelista (och jag får skriva exakt vad allting är, vart man kan köpa det och ungefär vad det kostar... eftersom oftast heter ju grejerna man vill ha Xz25 qpe XL eller nåt liknande... Iaf, säljaren hade varit jättetrevlig och hjälpt dem mer än de flesta andra säljare vid andra affäre, enligt mamma.
Antar att det beror helt på person... tror inte macoteket har fler otrevliga säljare än andra..

InLife däremot, skulle lämna in min iPod och fick en utskällning av snubben :/ Slutade med att jag gick därifrån, och iPoden har inte krånglat sen dess (har inte gjort ett dugg med den.. bara började funka helt plötsligt)

Har bara handlat med två Apple-inriktade företag i Sverige, Macoteket och MacSupport (både i Lund och Malmö). Vet inte om det beror på att jag är ung men jag har verkligen fått urusel hjälp. Det är som de inte bryr sig om att sälja till en.

Har dock bara hört gott om Kullander & Kullander så det får bli de nästa gång!

• Medlem
  • Östersund
  • 2007-09-14 07:41

jag har handlat otaliga gånger på Macoteket tidigare (och blivit bra bemött) och även denna gång vid köptillfället två veckor tidigare, men denna gång var det under allt kritik när jag behövde hjälp. Det går bra att ta betalt men att följa upp kunden i sitt köp verkar ointresant. Men han hade väl en dålig dag och lät det gå ut över mig. Om jag hade varit chef på macoteket och hört hur den försäljaren pratade med mig som kund hade jag blivit klart bekymrad. En försäljare ska ju vara extra kundorienterad, ha tålamod och serviceinriktad. Denna suckade högt, tyckte att jag va tjafsig, argumenterade mot mig och var otrevlig.

• Medlem
  • Täby
  • 2007-09-14 14:11

Hade också problem med otrevligheter på macoteket för ett par år sedan, har inte handlat där sen dess och rekomenderat mina kompisar att låta bli också.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-14 14:46

Har vart inne på Apple Store på Kungsgatan och Macforum på Avenyn här i Göteborg.
Och jag måste säga det men det är verkligen rätt flummiga människor som jobbar i butikerna.
Inga direkt säljare alls, verkar som att det är så i varenda mac butik??!?! Va en tjej där senast som lallade runt i MYSBYXOR! Serriöst intryck när man som kund ska köpa en dator för 10-20.000kr.

Tvivlar inte på deras kunnighet men de har verkligen inga säljar typer i butikerna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-14 15:17
Ursprungligen av nofate:

Va en tjej där senast som lallade runt i MYSBYXOR! Serriöst intryck när man som kund ska köpa en dator för 10-20.000kr.

Tvivlar inte på deras kunnighet men de har verkligen inga säljar typer i butikerna.

Vilken skandal! Mysbyxor när man jobbar som försäljare! Hur ska man kunna lita på en sån! Nej, proper klänning eller välpressade byxor och slips och kavaj för herrarna är väl ett minimikrav. Har ni förresten sett Steve Jobs slappa stil? Man kan ju få lust att gå över till Windows för mindre. Vart är världen på väg?

• Medlem
  • International user
  • 2007-09-15 16:13
Ursprungligen av maca:

Vilken skandal! Mysbyxor när man jobbar som försäljare! Hur ska man kunna lita på en sån! Nej, proper klänning eller välpressade byxor och slips och kavaj för herrarna är väl ett minimikrav. Har ni förresten sett Steve Jobs slappa stil? Man kan ju få lust att gå över till Windows för mindre. Vart är världen på väg?

Genom ditt klädval förmedlar du ett budskap. Sjaskiga kläder ger intrycket av en slapp och oengagerad attityd. Kunden får då intrycket att han inte är viktigt och att säljaren inte respekterar situationen. En presumtiv kund som inte känner förtroende för säljaren blir sällan en köpare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-14 16:14
Ursprungligen av nofate:

Har vart inne på Apple Store på Kungsgatan och Macforum på Avenyn här i Göteborg.
Och jag måste säga det men det är verkligen rätt flummiga människor som jobbar i butikerna.

"Apple store" på kungsgatan är Snaskoteket!

Vad än Steve har på sig så är det skit samma. Det är iaf normala kläder som man varken har på sig när man tränar eller tar det chill hemma.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-14 16:30
Ursprungligen av atomlab:

Vad än Steve har på sig så är det skit samma. Det är iaf normala kläder som man varken har på sig när man tränar eller tar det chill hemma.

Intresse, kunskap, ärlighet och förståelse är vad jag värderar hos en försäljare. Att jag ofta reagerat över slipsnissar och "försäljartyper" av trist standardgränssnitt som ett brott mot det jag uppfattar vara en del av apple-kulturen är underordnat, men när det börjar dyka upp krav på striktare klädsel på apple-försäljare har det definitivt gått för långt!

The text used in the introductory "Think Different" commercial:
Here’s to the crazy ones.
The misfits.
The rebels.
The troublemakers.
The round pegs in the square holes.
The ones who see things differently.
They’re not fond of rules.
And they have no respect for the status quo.
You can quote them, disagree with them, glorify or vilify them.
About the only thing you can’t do is ignore them.
Because they change things.
They push the human race forward.
And while some see them as the crazy ones,
We see genius.
Because the people who are crazy enough to think
they can change the world,
Are the ones who do.

This text has recently resurfaced in Mac OS X Leopard on the high resolution icon for Text Edit.(http://en.wikipedia.org/wiki/Think_Different)

• Medlem
  • Östersund
  • 2007-09-14 16:38

Kanske avslutar min tråd här med att säljaren på Macoteket pratat in ett meddelande på telefonsvaren på jobbet. Där jag fick ett returnummer och att han skulle skicka en paketavi. Han avslutade med att beklaga det inträffade.
Så lite upprättelse iallafall i slutändan.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-14 17:15

Du är en av många som fått dålig service. Verkligen otur, men bra att du fick upprättelse till slut. Jag har dock inte haft med Macotekets support/säljare att göra. Har handlat många produkter, men aldrig behövt reklamera eller få support. Jo, förresten, där halvljög jag ju. Jag har haft mailkorrenspondens med Macotekets tekniker när en FW-port ej ville fungera på min tidigare PB. Och då fick jag snabbt svar och lösningserbjudanden (porten var sönder och byte av logikkort var enda lösningen).

De två butiker som jag handlat i personligen, är Kullander & Kullander och MacSupport i Malmö. Båda butikerna har jag fått bra bemötande och service i butik. Har bara hört lovord om Kullander. Och överhängande positivt om MacSupport. Jag ska i fortsättningen hålla mig till dessa två. Främst Kullander. Lite dyrare, men det är det värt med tanke på deras serviceanda.

Slutligen vill jag tycka att det är tur att det överhängande är mest trevliga och hjälpsamma personer i butik och i telefon. Dock borde de vara mer krävande när det gäller personlighet på de personer de anställer. Tålamod, flexibilitet och förståelse är tre nyckelord som borde vara stående krav i anställningar. Detta gäller all kundkontakt i alla sammanhang.

• Medlem
  • International user
  • 2007-09-14 17:26
Ursprungligen av Samor:

Kanske avslutar min tråd här med att säljaren på Macoteket pratat in ett meddelande på telefonsvaren på jobbet. Där jag fick ett returnummer och att han skulle skicka en paketavi. Han avslutade med att beklaga det inträffade.
Så lite upprättelse iallafall i slutändan.

Så bra.
Jag har också vid inte mindre än 2 tillfällen stött på samma problem. Det går fint att handla hos Macoteket. Men när problem uppstår blir de direkt otrevliga och spydiga, och vill inte ens lyssna på eller ta problemen på allvar. Det här var nu ett tag sen, så jag har glömt bort det mesta av ordväxlingen (som tur är). Dock fick jag också returnera tillslut. Men man kan ju fråga sig hur många sådana här försäljare de har, eftersom det uppenbart verkar vara en del som råkat ut för dilemmat?

MacForum i Gbg verkar ganska ointresserade av att sälja tycker jag. Var inne i en av deras butiker och hittade ett billigt iskin typ till MBP innan jag köpte min MBP, på Apple store så klart. Ringde MF sedan för att kolla pris och namn eftersom jag glömt av det sedan jag var inne i butiken. Mindes bara att det var ett bra pris. Försäljaren på MF skulle kolla upp det om jag kunde återkomma senare under dagen. När jag sedan gjorde det och fick prata med samma kille så sa han att han inte hade haft tid. Nähä, ska jag ringa i morgon då eller? Näääh tyckte han, jag hinner inte kolla upp det. Vilken kommentar till en kund! Jaså du, sa jag och la på, och skakade på huvudet.

Kan väl lugnt säga att jag undviker dessa butiker så mycket jag kan. Dock är det ju så som någon annan nämnde att det har i alla fall varit så att Macoteket har bra priser och utbud, och varit ganska ensamma om det i Mac världen. Men tack och lov så dyker det ju upp fler och fler som säljer Mac-relaterat, så det är inte svårt att undvika Macoteket idag, och det gör jag med glädje.

Ursprungligen av nofate:

Inga direkt säljare alls, verkar som att det är så i varenda mac butik??!?! Va en tjej där senast som lallade runt i MYSBYXOR! Serriöst intryck när man som kund ska köpa en dator för 10-20.000kr.

Frågan är om det inte är kunderna det är mest fel på...

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-09-15 01:48
Ursprungligen av Simon Templar:

Frågan är om det inte är kunderna det är mest fel på...

Det är säljarna. Har nyligen börjat arbeta hos en datoråterförsäljare, slappare attityd och ignorans har jag aldrig sett i en bransch. Inte ens internerna på Norrtäljeanstalten som knappt får betalat för sitt jobb har seriösare inställning.

Inte en kotte är insatt i vad dom säljer, och är ännu mindre intresserad av att lära sig. Blir kunden krävande, då drar dom till med "nej, det har vi inte i lager".

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-09-14 17:11

Vi har valt att sluta använda Macoteket och handlar nu istället direkt från Apple, eller via andra ÅF. Detta efter att ha behandlats som skit från gräsrötterna ända upp till försäljningschefen. Välj andra!

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-14 18:02

Jag måste bara instämma med en tidigare talare.. Kullander & Kullander är riktigt duktiga och trevliga. Går alltid dit även om jag bor närmre till andra Apple ÅF.

Bevaka tråden