Historien om en Mac Pro

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte bara berätta om min erfarenhet av Apple Support ang min Mac Pro där mit XT1900 kort började bete sig konstigt.

Haft burken sen februari-mars i år, köpte den beggad fast i super skick. Den har fungerat klockrent förutom när jag av en händelse drog igång world of warcraft på min 40 tums tv i 1920 x1080 med 2 x AA. Fungerade fint i ca 30 sec sen började konstiga saker hända och efter 3-4 min låste sig hela datorn. Deta hände varje gång. Om man drog ner inställningarna så fungerade detta bättre, det tog då längre tid men med samma resultat.

Började då leta i WOW forumen i USA och mycket riktigt fanns det en tråd på 13 sidor om Mac Pro och Radeon XT1900 issues. Det finns en bats med felaktiga kort/GPU:er så är feltillverkade och orsakar detta fel. Blizzard ställer t om upp och hjälper en om Apple är motsträviga. Man blev lite glad att fler hade samma fel, efter det blev jag lite fundersam hur detta skulle gå när jag tog upp detta med Apple Support.

Tur i oturen så hade jag ca 2 mån garanti kvar. Ringde Apple support pratade med en kille som gick igenom det vanliga med att man endast har 90 dagars telefonassistans mm. När vi kommit över denna fas så berättade jag om felet och han ville först inte lyssnade och frågade om jag installerat om mm. Föklarade att detta fel dyker upp i 3D spel och märks aldrig när man spelar upp film eller jobbar i OS X.

Han reggade min dator och bad med åka in till närmsate service ställe, vilket jag gjorde. Innan så preppade jag en film (med mobilen) där jag spelade in hur det ser ut och hur lång tid det tar innan datron låser sig. Felet börjar med att polygoner ritas upp fel och blir värre och värre tills allt fryser. Du tvingas starta om datron med power knappen.

Vidare lade jag en länk på skrivbordet till Blizzards forum där felen finns förklarade.
Efter ett par dagar fick jag svar från service stället att det var grafikkortet och att det var bra om jag också ringde till Apple och talade för min sak då det tycks gå snabbare enligt servicestället.

Efter samtal med nivå 1 (en massa förklaringsrunda) blev jag kopplad till nivå 2 pratade med en underbar tös som heter Marina. Frågade helt enklet hur många dagar, månader eller år jag skulle få vänta tills mitt grafikkort skulle bytas. Hon förklarade att de inte kan göra något innan 10 dagar passerat då det kan lägga in en högre prio.

Efter 5 dagar ringer Marina upp mig, "Du får en ny dator med samma grafikkort". Blev lite paff Vad i tänkte jag. Tydligen gick det fortare att få fram en hel dator än en reservdel.

Jag fick alltså en helt ny Mac Pro med lite bättre konfig än den jag köpt. Utan tjafs och utan bråk. Tilläggas att jag är en mycket envis, fokuserad och målmedveten människa som inte backar i första taget när något inte går min väg. Plus att jag förr eller senare får som jag vill

Min dator kom igår. Jag är nöjd med resultatet och jag hade varit lika nöjd om hag fått ett nytt grafikkort också. Min Mac Pro är den bästa maskin jag haft, saknaden har varit enormt när den var borta

Vill på detta sätt belysa att Apple inte bara har "skit,dålig och crapsupport" även om jag läst och hört massa. Alla kan bätta sig. Det viktigaste är att fråga kunden hur man kan få den nöjd. Låt kunden berätta och sen tar man ett beslut. Man kan ju självklart inte få igenom vad som helst.

Villa tacka Marina på Apple Support för den excellenta service. Fick min nya dator efter 6 dagar totalt efter att vi gjort en nybeställning. Den gamla hämtades upp också av TNT.

Over and out för idag!

BTW Det är jag på bilden

Alltid roligt när folk skriver ner sina solskenshistorier, brukar ju annars vara så att det är klagandet som hörs högst

Det är lätt att klaga och jag tycker att man ska klaga kritisera. Men man ska även kunna ge beröm när saker fungerar.. I detta fall har det gått bra och Apple har faktiskt skött sig.. Faktiskt har jag än så länge inte haft någon större otur med deras service. Haft mac:ar sen 1995... Så lite tur har man...

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-11 23:14

Ja, vad trevligt med positiv feedback angående Apples service och garantier. Jag hoppas att fler med positiva erfarenheter, berättar om dem i vårt forum. Så att folk kan läsa två sidor i det hela. Kul att du är nöjd med din MP. Jag är också väldigt nöjd med min. Fungerat felfritt i snart ett år.

Ursprungligen av Reisan:

Ja, vad trevligt med positiv feedback angående Apples service och garantier. Jag hoppas att fler med positiva erfarenheter, berättar om dem i vårt forum. Så att folk kan läsa två sidor i det hela. Kul att du är nöjd med din MP. Jag är också väldigt nöjd med min. Fungerat felfritt i snart ett år.

Det hoppas jag också! Det är en helt sjukt bra maskin. Kostar lite flis men kollar man på liknande maskiner bland PC tillverkare så är de ungefär lika dyra.. kolla på HP:s burkar som har namnet "workstation". Dock så behöver Apple förbättra Applecare mot företag. HP har på platsen inom 24 tim till en kanon kostanad.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-12 16:47
Ursprungligen av screwpull:

Det hoppas jag också! Det är en helt sjukt bra maskin. Kostar lite flis men kollar man på liknande maskiner bland PC tillverkare så är de ungefär lika dyra.. kolla på HP:s burkar som har namnet "workstation". Dock så behöver Apple förbättra Applecare mot företag. HP har på platsen inom 24 tim till en kanon kostanad.

Ja, MP kostar en slant, men det är det värt för Apples flaggskepp, tycker jag. Fastän det kommit uppgradering av MP till Quad-core, så känner jag att jag har så att jag klarar mig och lite till i 4-5 år framöver. En bra investering, mao. Mm, angående APP så är jag bara påläst för konsumentdelen. Trodde det var liknande deal för företagare.

Jag tycker APP har bra deal. Finns ju fler tillverkare som har liknande erbjudande. En MP som fungerat felfritt i 1+2 år är ju grymt tillfredställande. Och om den sedan fungerar ytterligare 2 år så har det verkligen lönat sig!

Jag måste säga att tidigare ägare av din dator måste ha varit en riktigt bra människa som tagit så väl hand om datorn och lämnat en "aura av tur" kring dess framtid. Han förtjänar minst en kall öl!

Ursprungligen av Björnström:

Jag måste säga att tidigare ägare av din dator måste ha varit en riktigt bra människa som tagit så väl hand om datorn och lämnat en "aura av tur" kring dess framtid. Han förtjänar minst en kall öl!

hehe undrar vem den förra ägaren var?:cool:

1
Bevaka tråden