Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inspelning och datorn dyker, mer RAM?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Satt igår med en kille och spelade in en av dennes låtar.
Använde EZdrummer Nashville (kräver 300 ram) plus en samplad bas på några mb.
Plus ett par audiospår. Redan efter en slaskgitarr och en slasksång börjar datorn bli otroligt trög och uppspelningen flyter inte alls på ett bra sätt. Så sjukt irriterande, helst när man spelar in någon annan som bara får sitta och vänta.

Min fråga: Kommer det bli bra ifall jag uppgraderar datorn till 2gb ram?
Jag kör LE7, iMac G5 1,9. Har idag 1 gb i ram.

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-11 10:28

Har ingen aning om hur mycket CPU ezdrummer drar, men det låter väl inte helt orimligt att det är dåligt med minne. Är ju rätt billigt med en sticka RAM (och väl värt det) så släng i en extra så märker du

Tror inte EZ suger så mkt CPU faktiskt. Men den slukar ju en del ram.

Frys Ezdrummer under tiden du spelar in. Ställ upp buffersize om du nu inte använder dig av medhörning genom Logic vill säga. Annars är det viktigaste att du inte spelar in på samma hårddisk som systemet ligger på. (Och där samplingarna ligger).

Att frysa funkar tyvärr inte eftersom jag kör multichannel. Visserligen skulle jag ju kunna sätta den på stereo så länge jag spelar in men

Är det verkligen så viktigt med en extern disk? Tycker det borde funka ändå men...

Jag tror inte det beror på för lite ram, jag tror snarare buffersize och hårddisk-problem.
Det borde funka fint som snus.

Så ser aktivitetskontrollen ut. Verkar ju sjukt att det bara är 21 mb ledigt minne.
Vad menas med siffran 5,4 gig under Virtuellt minne?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-09-11 19:20

virtuellt minne = cachefilen påhårddisk. När ett program inte är aktivt på en stund och andra program vill ha minne så flyttas inaktiva program ut i cacheminnet på disk.

Ursprungligen av Arete:

virtuellt minne = cachefilen påhårddisk. När ett program inte är aktivt på en stund och andra program vill ha minne så flyttas inaktiva program ut i cacheminnet på disk.

Ah! Tackar. Ser det där värdet normalt ut?

1
Bevaka tråden