Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blueray.wmw i VLC?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2007-09-10 20:59

Lite malplacerad tråd kanske, men eftersom jag har en mini så tänkte jag höra här. Jag har problem att spela upp blueray filer i VLC och i quicktime också. Undrar om det är någon som vet hur man kan få det att fungera.

Sedan en mer macmini-relaterad fråga är jag har precis instalerat en n-standardrouter. En D-link DKT-410 och frågan är om den fungerar med macminin och om den kan använde usb-adaptern som följer med och på så vi kunna ta del av n-standarden eller måste jag byta ut airportextreme-kortet i minin...

Det finns ännu inga codecs för HD-DVD eller Blu-Ray filmer/rippar. Närmsta du kommer är genom Bootcamp och PowerDVD Ultra 7.3.

Leta efter drivrutiner för mac till kortet. Finns det inte behöver du nog byta airport-kortet. Vet inte om det går att byta det dock, dvs om det är samma som till Macbook osv.

Nu så här två år senare då?
Kan man spela Blueray-filer i någon spelare på Mac?

Ursprungligen av theplague:

Nu så här två år senare då?
Kan man spela Blueray-filer i någon spelare på Mac?

Nej det går inte.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-10-28 23:31

Det kan gå (beror på) i VLC...

Kan behövas att man gör om containern..

Henil:
Utveckla gärna det där.
"Containern"?!

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2009-10-30 23:39
Ursprungligen av theplague:

Henil:
Utveckla gärna det där.
"Containern"?!

'Container' = paket filmen och dess ljud är 'inslängt' i... ex. fil som slutar på .mkv har container Matroska.... fil som slutar på .mov har quicktime som container.. (i övrigt kan dessa filmer vara exakt lika.

Jag laddade ner en film och såg på den via VLC (och sedan på PS3:an via MediaLink) för ett halvår sedan (som jag har glömt bort namnet på). Det var en Blu-ray-film ('container' .m2ts) med 1080p upplösning, 20-25 MB stor. Superbra kvalitet.

MPlayer har väl stöd för Bluray?

Ursprungligen av hansfilipelo:

MPlayer har väl stöd för Bluray?

Är det en bra spelare?

bluray-rippar i mkv är ju naturligtvis inga som helst problem.

Ursprungligen av Stinky:

bluray-rippar i mkv är ju naturligtvis inga som helst problem.

Hur fungerar det med detta format?
Blir det någon kvalitetsförsämring från Blueray?

Jag har som ni märker rätt dålig koll på detta. När jag packar upp en del DVDR- eller Blueray-"paket"(ja ni fattar, rippade från skiva till filer) av rar-filer(med UnRarX) får jag följande felmeddelande:
"Inappropriate ioctl for device"

Vad beror det på?

Hur bör jag spela upp DVDR- och Blueray-rippar på min Mac?

mkv-bluray-rippar i 1080p kan bli hackiga beroende på hårdvara, och få ljudproblem, men frånsett det så funkar det att spela upp i VLC och Quicktime (med Perian). Upplever det dock som knöligare att få till det än det är med t ex MPC eller Gnome Player i Windows. Är rippen i 720p är det inga som helst problem, och Perian fixar surroundljudet också.

Rent allmänt rekommenderar jag VLC, Plex eller Boxee för att spela film i Mac.

Ursprungligen av Stinky:

mkv-bluray-rippar i 1080p kan bli hackiga beroende på hårdvara, och få ljudproblem, men frånsett det så funkar det att spela upp i VLC och Quicktime (med Perian). Upplever det dock som knöligare att få till det än det är med t ex MPC eller Gnome Player i Windows. Är rippen i 720p är det inga som helst problem, och Perian fixar surroundljudet också.

Rent allmänt rekommenderar jag VLC, Plex eller Boxee för att spela film i Mac.

Det handlar väl mer om hur gammal burken är. På en iMac 24" 2.8 Ghz Alu så är det inga problem alls i Mplayer.

Stinky:
Tack för klargörandet.

Ingen kommentar till mitt UnRarX-problem?

Nej, men testa MacPar Deluxe i stället. Ett mkt bättre program än UnrarX, går aldrig bet. Dubbelklicka direkt på en par-fil så lagar den sig själv också om den är trasig. Kostar en liten slant men det är utvecklaren värd.

Ursprungligen av Stinky:

Nej, men testa MacPar Deluxe i stället. Ett mkt bättre program än UnrarX, går aldrig bet. Dubbelklicka direkt på en par-fil så lagar den sig själv också om den är trasig. Kostar en liten slant men det är utvecklaren värd.

Får detta fel:

Vad betyder det?

Ursprungligen av theplague:

Får detta fel:

Vad betyder det?

Radera den där filen med ändelsen .img så ska det nog gå bra.

Ursprungligen av Stinky:

Radera den där filen med ändelsen .img så ska det nog gå bra.

Vadå, det är ju filen som resten av filerna packas upp till?!

Stinky:
kollar upp det!

Henil:
Ok, då fattar jag.

sorry, det är en disc image? OK. Kan du lägga upp en skärmdump på hur samtliga filer ser ut i sin mapp, innan uppackning?

1
Bevaka tråden