Råkade köpa fel ipod nano förra veckan! Ville ju ha den nya hur ska jag göra?

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej! Råkade köpa fel ipod nano förra veckan på applestore.se Ville ju ha den nya.
Har nån varit med om nått liknande. Jag tycker applestore.se lurade mej.
Hade!

Du menar att du köpte en ipod och några dagar senare släpptes den nya?

Har du snackar med applestore?

Ja jag köpte den gammla!

och nu har den nya kommit ut. Kunde det inte stått på applestore.se att den nya skulle komma bara några dagar efteråt?

Det finns bara ett sätt att gardera sig mot den "upplevelsen" - köp en Zen.

Ursprungligen av AndreasAxelsson:

Kunde det inte stått på applestore.se att den nya skulle komma bara några dagar efteråt?

Apple hade en pressträff i onsdags då den visades upp för världen för första gången. Apple gillar överraskningseffekten och hemlighåller alltid information om kommande modeller innan de lanseras (däremot fanns det gott om rykten i veckor innan, så att det skulle komma nya modeller var väntat).

Men som de andra redan sagt så har du returrätt i 14 dagar så bara du inte använt den kan du ångra köpet och skicka tillbaka den. Ring till Apple Store så kan dom hjälpa dig med detta.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2007-09-10 12:45

Detta har drabbats oss alla någon gång så känn lugnet....

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-10 12:47

Har du inte brutit förpackningen är det lugnt. Då kan du skicka tillbaka den.

Har du köpt den på applestore.se så har du 14 dagars returrätt, så om du bara köpte den för några dagar sedan så ska det bara vara för dig att skicka tillbaka den och sen göra en ny beställning.

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-09-10 13:25

Du är inte ensam, själv köpte jag en Ipod video 30Gb i juni och för två veckor sedan en Nano 2G med "AppleCare". Jag fick vara nöjd i nästan två veckor , nu sitter man med två poddar som är historia. Eftersom jag aldrig haft Apple produkter innan har jag missat rykten, forum, Apples lanseringar i september o.s.v. Ekonomin är inte den bästa så jag har inte riktigt råd att köpa två nya poddar redan. Men som sagt felet är mitt eget, skulle tagit reda på mer och väntat. Just nu är jag ganska uppgiven och missmodig med tanke på att jag gjort bort mig. Får försöka spara ihop till en videospelare i allafall Creativs verkar hyfsad, vågar aldrig köpa Appleprodukter mer.

• Medlem
  • International user
  • 2007-09-10 13:30
Ursprungligen av sunkhead:

Får försöka spara ihop till en videospelare i allafall Creativs verkar hyfsad, vågar aldrig köpa Appleprodukter mer.

Du tror inte att Creative uppdaterar sin produktlinje ibland de också? Då löper du ju samma risk att bli "blåst" och sitta med en "historisk" spelare om du köper en sådan.

Det här gäller ju alla tekniska apparater. Man har aldrig det värsta särskilt länge innan det kommer något hetare. Däremot måste man ju inte uppgradera varje gång, personligen brukar jag hoppa över ca varannan generation.

Min iPod tex, jag har haft iPod 3G-> iPod mini -> iPod nano 2g. Det är klart att det kändes surt när nanon släpptes inte så lång tid efter att jag köpt min mini men när den värsta besvikelsen lagt sig så hade jag mycket glädje av min mini, den blev ju inte sämre bara för att nanon släppts.

Du är inte ensam, själv köpte jag en Ipod video 30Gb i juni och för två veckor sedan en Nano 2G med "AppleCare". Jag fick vara nöjd i nästan två veckor , nu sitter man med två poddar som är historia. Eftersom jag aldrig haft Apple produkter innan har jag missat rykten, forum, Apples lanseringar i september o.s.v. Ekonomin är inte den bästa så jag har inte riktigt råd att köpa två nya poddar redan. Men som sagt felet är mitt eget, skulle tagit reda på mer och väntat. Just nu är jag ganska uppgiven och missmodig med tanke på att jag gjort bort mig. Får försöka spara ihop till en videospelare i allafall Creativs verkar hyfsad, vågar aldrig köpa Appleprodukter mer.

När Creative kommer med en ny "videospelare" kommer du aldrig köpa något från Creative eller? Och om du inte kan använda dina nyinköpta Ipod för att det har kommit några nya har du större problem än bara ekonomin. Man kan ju inte bli mer missnöjd med en produkt för att det finns någon bättre. Alla funktioner som du köpte den för finns trots allt kvar!

TACK FØR SVAREN!! Ipoden är urtagen ur förpackningen!

Och har en ingravering =(. Gäller inte returrätten då? Väldigt tacksam för svar!
//andreas

Ursprungligen av AndreasAxelsson:

Och har en ingravering. Gäller inte returrätten då?

Så här står det på Apple Store:

"Kontrollera att du stavat rätt, eftersom graverade iPod inte kan returneras."

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Så här står det på Apple Store:

"Kontrollera att du stavat rätt, eftersom graverade iPod inte kan returneras."

Lite av en tolkningsfråga. Klart Apple kan vägra att ta emot en retur på grund av felstavning. Däremot är det svårt att veta om distansköpslagen fortfarande gäller? Eller?

Tycker du ska ringa och prata med Apple och se vad de säger. Det brukar lösa sig.

Ursprungligen av johan_fbg:

Lite av en tolkningsfråga. Klart Apple kan vägra att ta emot en retur på grund av felstavning. Däremot är det svårt att veta om distansköpslagen fortfarande gäller? Eller?

Är den personligt graverad så är det nog noll chans att de byter den, av förklarliga skäl.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-10 22:56
Ursprungligen av Simon Templar:

Är den personligt graverad så är det nog noll chans att de byter den, av förklarliga skäl.

Vad sägs om att kolla fakta innan tvärsäkra uttalanden?

Det går alldeles utmärkt och en god vän till mig gjorde det när video iPod kom. Apple kan skriva vad de vill på sin hemsida om att det inte gäller och förmodligen kan en säljare över telefonen också säga att 'det går inte', lagen gäller fortfarande. Det enklaste är bara att säga man vill byta med hänsyn till den lagen och så kommer UPS och hämtar din (graverade) iPod.

Ursprungligen av d99gnu:

Vad sägs om att kolla fakta innan tvärsäkra uttalanden?

Det går alldeles utmärkt och en god vän till mig gjorde det när video iPod kom. Apple kan skriva vad de vill på sin hemsida om att det inte gäller och förmodligen kan en säljare över telefonen också säga att 'det går inte', lagen gäller fortfarande. Det enklaste är bara att säga man vill byta med hänsyn till den lagen och så kommer UPS och hämtar din (graverade) iPod.

Tyvärr har du fel vad gäller lagen.

"5 § Avser distansavtalet en vara som skall tillverkas eller
väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller
som annars skall få en tydlig personlig prägel, får konsumenten
och näringsidkaren skriftligen avtala att det inte skall finnas
någon ångerrätt."

någon ångerrätt."

Frågan är om en pytteliten ingraverad text som man kan skriva in på deras hemsida som ett steg i beställningen räknas som att den väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål.

Ursprungligen av Laseranders:

Frågan är om en pytteliten ingraverad text som man kan skriva in på deras hemsida som ett steg i beställningen räknas som att den väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål.

Du missade "eller som annars skall få en tydlig personlig prägel" vilket stämmer in i det här fallet.

Du missade "eller som annars skall få en tydlig personlig prägel" vilket stämmer in i det här fallet.

tveksamt. Det är ju egentligen inte en tydlig personlig prägel… plus att apple uppmuntrar till att gravera in nåt vilket borde göra att det där försvagas.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-11 07:17

"... får konsumenten
någon ångerrätt."

Jag har svårt att tänka mig att klickande på hemsidan räknas som skriftligen avtalat om att det inte skall finnas ångerrätt. Jag har även svårt att tänka mig att Apple byter graverade iPods för att vara schyssta, och eftersom de de facto gör sådana byten när man hänvisar till lagen så delar nog även Apple min uppfattning om att man inte gjort ett skriftligt avtal om att avsäga sig rätten.

någon ångerrätt.
"

Går man med på det automatiskt när man köper produkten eller vadå?
Dessutom vill man väl inte ha en graverad iPod, det är ju skitfult =P

Men likväl måste man väl ha rätt att ångra sitt köp, det är ju inte så att det är hela världen att byta baksidan av produkten, då den ändå returneras till någon fabrik där det lätt går byta baksidan. Man bör väl fortfarande ha ångranderätt?
Eller? Knepigt det där alltså...

tillägg:
Sen tycker jag ju att är man smart så läser man på lite om produkten innan man köper den. Speciellt när det kommer nya iPods ganska ofta och liknande.
Ingen köper väl en dator utan att kolla om det kommer en ny produkt snart, om det är det senaste man är ute efter, och det är ju en fråga man bör ställa sig, är det det viktigaste att det är senaste modellen eller ger den näst senaste modellen det man vill ha också? Visst är det surt att köpa den precis innan, men hey, musiken är inte bättre på nyare iPoden än på modellen före. Och är det en penisförlängare man vill ha eller vill man lyssna på musik?

Jag gjorde samma tabbe när jag köpte min iMac, de släppte en Intel Mac 1,5 vecka senare, men som tur var hittade jag ett fel på den, så jag fick hela datorn utbytt, till den nyare modellen. Hehe...

Ursprungligen av RockyMontana:

Går man med på det automatiskt när man köper produkten eller vadå?
Dessutom vill man väl inte ha en graverad iPod, det är ju skitfult =P

Men likväl måste man väl ha rätt att ångra sitt köp, det är ju inte så att det är hela världen att byta baksidan av produkten, då den ändå returneras till någon fabrik där det lätt går byta baksidan. Man bör väl fortfarande ha ångranderätt?
Eller? Knepigt det där alltså...
.

Inte knepigt alls lagen är glasklar och när det dessutom står på beställningssidan i Applestore att graverade ipods inte returneras så är det inte så mycket att bråka om, men Apple kan ju vara snälla..

• Medlem
  • 2007-09-10 18:52

Gör de nylanserade produkterna dina befintliga iPods sämre?
Märkligt resonemang...

• Medlem
  • International user
  • 2007-09-10 22:23

Med ditt resonerande kan man egentligen aldrig vara nöjd med prylar man köpt, eftersom det kommer nya, bättre, smartare osv - hela tiden.

Ta det lugnt och njut av det du har - strunta i vad andra har (och kanske skryter med).

Apples prylar är inte historia. Bara tidlösa.

Om man beställt med graverig kan Apple Store neka dig at returnera, men om du inte hade gjort det hade du kunnat returnera den upp till 14 dagar efter att du mottagit den även om du använt den. Det är först om man väsentligt påverkat varan, t ex genom att köra en vinkelslip eller liknande över den som Apple kan neka dig att returnera den på grund av att du använt den. Men att öppna förpackningen, koppla ihop med datorn och lägga över musik på den ska inte vara något problem.

• Medlem
  • Torsby
  • 2007-09-10 17:58

Men borde inte distansköplagen gälla även om man gjort en gravering? Eller står det i nån finstilt text nånstans att man avsäger sig den då (vilket inte heller är tillåtet, tror jag)?

• Medlem
  • Linköping
  • 2007-09-10 21:20
Ursprungligen av Spyder:

Men borde inte distansköplagen gälla även om man gjort en gravering? Eller står det i nån finstilt text nånstans att man avsäger sig den då (vilket inte heller är tillåtet, tror jag)?

Jo, visst gör den det, men den har skrivningar om specialtillverkade/specialbeställda produkter som undantar dem från returrätten.

Jag har för mig att jag hört om nån som returnerat sin iPod trots att den var graverad. Kanske rent av står om det i nån gammal tråd här.
Testa!
Det värsta som kan hända är att de säger nej.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2007-09-10 19:36

SItt lugn med din iPod. Det är ju som eQ säger - det är ju inte så att de blev sämre över en natt?!

Och visst är det ju rätt logistkt att Apple inte slår på trumman några veckor före en lansering och ropar "Köp ingenting ännu - vi lanserar nytt om några månader!"...

Bevaka tråden