Vågar jag köpa bärbar mac

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-09-09 01:37

Hej

Jag har under ett längre tag nu funderat på att köpa en bärbar dator, och då återigen bli macägare (senaste var en mac performa nåntingnånting i mitten på 90-talet). Jag står och klurar mellan en lite dyrare mb eller den billigaste mbp. Jag har hyfsad uppfattning om skillnaden mellan dem, frågan för egen del är väl om jag kommer att göra så mycket tungt arbete på den att det rättfärdigar den dyrare mpb'n. Det är dock inget jag kräver att ni, kära läsare, förväntas kunna svara på.

Däremot så har jag ett litet annat orosmoln/fundering på himmeln. När man läser på forum som det här eller macworlds forum så får man lätt intrycket att det är mycket hårdvarustrul med båda dessa datorer. T.ex så har jag läst en del om missfärgning av skärmen på ett par av modellerna.

Det är ju ofta så att det man hör är saker som går dåligt, medans alla som är nöjda ägnar sig åt annat än att klaga på nätforum, men jag blir ändå något fundersam. Så min fundering är väl mest om de nuvarande mb och mbp-modellerna har några kända vanliga problem, hur vanliga de är och vilka modeller som är "säkrast" ur kvalitetssynpunkt.

Mvh
Ulf

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-09 01:54

Jag förstår din oro inför valet av inköp av en bärbar dator. Det är bra att läsa om andras erfarenheter om produkter du väljer mellan. Och som du själv skriver, så är ju de missnöjda användarna, de som hörs och syns mest. Dock är dessa olycksdrabbade, en minoritet bland alla användare av bärbart. Jag själv hade haft samma oro inför ett sånt köp. Men det enda jag kan rekommendera är att köp i god tro, dvs köp den dator du önskar/beslutar dig för. Och hoppas att den ej strular. Garantin är din försäkring mot fabriksfel.

• Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-09 02:00

Angående valet mellan en MB och en MBP, så tänk med framförhållning. Du vill säkert ha datorn i minst 2-3 år, antar jag. Och en MBP har bättre prestanda i grundutförandet, samt bättre möjlighet för uppgraderingar.

Jag tycker att om du har möjlighet att köpa en MBP, så gör det. Mina rekommendationer är alltid att skaffa en dator som uppfyller ditt behov just nu och lite till. Just för framförhållningen och att den ska bestå några år framöver.

Jag är en av dem som haft mycket otur med min MacBook som jag köpte i juni förra året (som för övrigt är min första mac). Random shutdowns (byte av logikkort), gulnande osv.
Min är dock en av de äldre modellerna och sedan dess verkar det som om de mognat och skakat loss sig sina småproblem.
Visst finns det problem men detta är inte enbart på macarna utan även på pc-sidan ju.

I mitt fall kan jag ju säga att macbooken, som jag fortfarande har, är den bästa datorn jag någonsin haft även fast den har haft sina fel (var riktigt besviken ett tag).

Ang. om du ska köpa mpb eller mb hänger ju bara på vad du ska använda den till. Jag stod själv och valde mellan dem men det slutade med en macbook då jag aldrig spelar spel eller sysslar med avancerad videoredigering eller motsvarande.
När det inte gäller grafisk prestation är de i princip lika snabba.
Jag fotar en del men sådan bildbehandling klarar mb utan problem (adobe photoshop ligthroom).

Hoppas du inte blir besviken när du gjort ditt val Lycka till

Mina 2 cent

Jag följande erfarenhet av bärbara macar;

1:a generationens iBook, ett blåvitt dasslock som strulade en hel del, 6 ggr tror jag den var i Holland i vände på reparation.

Nästa blev en vit 12" iBook G3 som gick som en klocka innan jag sålde den och köpte en 15" PowerBook G4 Alu när den kom ut för jag ville har en större skärm. Den har haft typfelet med ena RAM-platsen så den har varit 3 ggr på rep , 2ggr för RAM och en gång för grafikkortet som lade av timmar efter den kom tillbaks från första reparationen (hände mig med dasslocket också). PB har dock lyckats undvika alla batteribytesprogram trots att jag har två batterier till den av olika årgångar!

Jag hade samma funderingar förra året om MacBook vs MB Pro:
+ Smidigare format
+ Oömmare skal, känns robustare
- Litet grafikkort som tar av RAM
- Mindre skärm
- Saknar FireWire 800 och kortplats mm

Apple gör det inte lätt att välja

Men sedan augusti förra året har jag en svart MacBook som bortsett från batteribyte (Apple frivillga utbyteskampanj) än så länge gått som en klocka. Jag har kvar PowerBooken men saknar inte finesserna längre.

Jag ångrar inte att jag valde den smidigare robustare MacBooken , skillnaden mellan 13" och 15" märks när den ska förflyttas. Behöver man en större skärm så är ändå 15" för litet. Bättre att satsa på en separat större skärm eller en kanske t o m fundera på en iMac kombinerat iPod touch/iPhone.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-09-09 09:44
Ursprungligen av Andreas Th:

Jag är en av dem som haft mycket otur med min MacBook som jag köpte i juni förra året (som för övrigt är min första mac). Random shutdowns (byte av logikkort), gulnande osv.
Min är dock en av de äldre modellerna och sedan dess verkar det som om de mognat och skakat loss sig sina småproblem.

Ledsamt att du haft lite strul, men det verkar som om det löst sig till slut, vilket ju är hoppingivande

När du pratar om att de mognat, är det bättre att vänta till en helt ny mpb/mb lanseras och hoppas på bättre kvalitet, eller bör man vänta en bit in på en produktcykel för att de enskilda modellerna blir bättre allteftersom?

Ursprungligen av Andreas Th:

Ang. om du ska köpa mpb eller mb hänger ju bara på vad du ska använda den till. Jag stod själv och valde mellan dem men det slutade med en macbook då jag aldrig spelar spel eller sysslar med avancerad videoredigering eller motsvarande.
När det inte gäller grafisk prestation är de i princip lika snabba.
Jag fotar en del men sådan bildbehandling klarar mb utan problem (adobe photoshop ligthroom).

Mitt problem är väl lite att jag kommer att använda den så högt den fungerar typ. Blir det en mb så kommer jag nog mest att använda den till mer "ta fram skrivet material" typ (arbetar bl.a som lärare så det blir mycket föreläsningar och sådant), med lite bildbeh. och lättare filmarbeta on the move. Blir det en mbp så kommer jag säkerligen investera i final cut studio och köra lite tyngre filmredigering också.

Jag var inne på apple-butiken igår en sväng innan Finnkampen och pratade med personalen (som för övrigt verkade bra, kommer nog att kosta på mig de extra hundralapparna där för att faktiskt få prata med en person direkt, plus att de enligt utsago hade en egen serviceverkstad att lämna in saker på om det strulade). Mitt intryck var det att mb = långt mycket smidigare. Så, om man sak arbeta när man faktiskt sitter på bussen osv, så är mb ett mer passande val.

/Mvh
Ulf

• Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-09 17:00

En av viktigaste när man köper bärbar mac är ju se till köpa förlängd garanti, dvs Apple Care.
Eller vissa butiker erbjuder egna försäkringar (förlängd garanti).

Har man köpt förlängd garanti, så känns det trygg och sover gott. En bärbar dator utsätts ju enormt mycket stötar jämfört med en stationär dator ! Du blir mer nöjd kund !

Dessutom är det lättare att byta upp/sälja dator om garanti finns kvar ! Mer valuta ! Det man har lagt ut extra kostnader för förlängd garanti får man tillbaka vid försäljning !

• Medlem
  • Ludvika
  • 2007-09-20 18:25

Visst vågar du

Visst ska du våga köpa en bärbar mac, om man är i en situation där man bara har råd eller vill ha en dator ser jag inga motiv för att köpa en sationär. Idag vill man väl kunna ta med sig sin dator?

Nu är ju jag student och däremellan jobbar jag mycket på annan ort så jag blir väl lite partisk!!

Dock har jag haft 3 bärbara (2pc och nu en MB) jag har dock haft tur det enda felet jag haft genom åren är på den 1:a jag hade strulade nätverkskortet. I övrigt har dom funkat hela tiden och överlevt en hel del flyg och massor med tåg resor.

MB eller MBP är svårare ibland ångrar jag mig grovt att jag inte valde den kraftfullare MBP men samtidigt gillar jag verkligen det smidiga formatet på MB. Det är svårt men som har nämnts tidigare är ju alltid en extern skärm ett alternativ.

Nu är jag själv i valet och kvalet mellan mac mini och iMac, mycket för att slippa koppla in externa skärmar, tangentbord osv då det är betydligt skönare att jobba med stationär när man sitter länge.

• Medlem
  • Borås
  • 2007-09-20 18:40

Klart du ska ha en mac

Som det har sagts så är det inte många som har några problem samt överlag är servicen i toppklass om man nu ändå skulle få problem. Jag vågar påstå att köpa en pc på de flesta ställen har långt sämre service samt långa väntetider på att åtgärda fel. Jag själv samt de flesta av dom jag känner som lämnat in sin pc har fått vänta länge samt diskutera fram o tillbaka.

Jag köpte en svart macbook som jag inte ångrar en sekund, dels för att jag fick större disk samt 2000 pix billigare för att det var utförsäljning i samband med att apple uppgradera minnet samt sänkte priserna på de vanliga macbooks men min svarta hade fortfarnde priset 13995 utan 160 gb disken som jag fick. Dessutom är den toksnygg.

Oavsett vilken du väljer tror jag inte du blir ledsen men en pro är ju kanske att rekommendera för mer långsiktigt. Själv kommer jag handla en mac pro lite senare så då känns det skönt med formatet på macbooken. Hade jag kört laptop som min huvudator i de nästkommande åren så hade jag köpt MBP helt klart men jag kan inte leva med bara 1 dator.

Lycka till med ditt beslut.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-09-20 19:07

Tack för alla inlägg tips. Efter mycket funderande lutar det åt att jag införskaffar den "minsta" mbp så fort efterdyningarna efter senaste bilservicen har lagt sig

Verkar som om de värsta problemen med t.ex skärmarna har lagt sig om man tittar runt lite, och de där 14 dagarnas öppet köp på distansköp gör ju att man känner sig väldigt trygg om det dyker upp något snabbt som inte faller under garanti (någon enstaka död pixel t.ex).

Återkommer med vidare rapport om när jag har fått mina giriga små (nåja, så där jättesmå är de inte) fingrar på den.

/McWolfe

• Medlem
  • International user
  • 2007-09-20 19:06

Bärbara PC:s lider av kvalitetsproblem i samma utsträckning som macar. Det handlar om att inte ha otur helt enkelt, den stora majoriteten datorer fungerar utmärkt i många år.

• Medlem
  • Lund
  • 2007-09-20 20:00

Lösning på många problem som ovannämnda har sagt: köp på internet så kan du returnera inom 14 dagar, har du minsta lilla problem så häv köpet istället för att klydda med garanti.

Läs PC-testet

Hej!

Jag har och har haft ett flertal iBook och PowerBook. Det funkar utmärkt. Du kan ju också läsa testet i PC för alla, ttp://www.idg.se/2.1085/1.121618. Det säger en hel del, tycker jag

Min dotter har en MacBook (cirka 6 månader), hon bor inte hemma men jag brukar få hjälpa till om något strular med datorer. Det har varit hellungt.

Lycka till
//tm

Jag hade rakt av utan tvekan köpt MBPn alltså. Har man kapitalet till den så är den helt klart värd det extra.
nu sitter jag själv på en MB och tycker att det visst är stor skillnad på 13 och 15". Visst kan man skaffa extra skärm osv, men det är ändå mer värt att ha 15" direkt på notebooken tycker jag. Man kan skaffa extra skärm ändå om man tycker att det är för lite.
Men den extra krämen som det är i datorn tycker jag helt klart är värt att lägga pengarna på om man har dem.

1
Bevaka tråden