Up to date

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det känns skönt att man köpte sig en iPod video två veckor innan de lanserar nya modeller som t.ex. touch...

Skulle kanske ha kollat runt lite innan, var det kännt sedan innan att det skulle lanseras nya modeller och att de gamla skulle få en "update"?

Ja, jag vill inte strö salt i såren, men det var faktiskt väntat på flera sätt. För det första var de nuvarande produkterna rätt gamla, det började närma sig ett år sedan Apple gjorde senaste uppdateringen och Apple har av tradition släppt nya modeller i september sedan några år tillbaka, för att ha fräscha nya modeller inför höst- och julshoppingen.

Sen har det också florerat en del rykten under sommaren om hur de nya iPod-modellerna kommer att se ut, som detta och detta. Den 24 augusti kom ett rykte om exakt datum för när de nya modellerna skulle visas upp (fast då kanske du redan köpt din modell?).

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-09-09 15:50

Jo, ha ha ha, du är inte ensam om att du gjort bort dig. Själv sitter jag med en 3 månader gammal Ipod 30Gb och en 14 dagar gammal Nano 2G med AppleCare.
Men jag får skylla mig själv som inte hänger med i rykten datum o.s.v. (man måste tydligen läsa forum och artiklar varie dag för att inte riskera att köpa skit) men som sagt jag blev inte lurad missade bara att "hänga med",(min egen dumhet). Ja fy fan det känns rejält visset speciellt då ekonomin inte är den bästa, har inte råd att köpa ny Ipod Classic och Nano G3.
Ett av problemet är väl att Apple lär strunta i sina utgågna modeller vad gäller service, garanti och"AppleCare" etc. Får försöka spara ihop till en Creative eller liknande.

Ursprungligen av sunkhead:

Jo, ha ha ha, du är inte ensam om att du gjort bort dig. Själv sitter jag med en 3 månader gammal Ipod 30Gb och en 14 dagar gammal Nano 2G med AppleCare.
Men jag får skylla mig själv som inte hänger med i rykten datum o.s.v. (man måste tydligen läsa forum och artiklar varie dag för att inte riskera att köpa skit) men som sagt jag blev inte lurad missade bara att "hänga med",(min egen dumhet). Ja fy fan det känns rejält visset speciellt då ekonomin inte är den bästa, har inte råd att köpa ny Ipod Classic och Nano G3.
[B]Ett av problemet är väl att Apple lär strunta i sina utgågna modeller vad gäller service, garanti och"AppleCare" etc. Får försöka spara ihop till en Creative eller liknande.

[/B]

Var fan får du det ifrån?
Lägger Volvo av att reparera och tillverka reservdelar på äldre modeller så fort dom kommer med en ny?
Näe, sluta med ditt substanslösa gnäll!

Edit:
Och varför skulle Creative i sådana fall vara bättre i det avseendet? Att serva äldre modeller alltså.

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-09-09 16:27

När det gäller bilar finns en lag som säger att tillverkaren skall tillhandahålla reservdelar i ett visst antal år efter att modellen utgått (tror det är 10 år) någon liknande lag finns inte när det gäller t.ex. elektronikprodukter.
Tror Du på fullt allvar att Appel skulle reparera en Nano 2G? Det finns ingen som helst anledning för företaget att serva utgågna produkter när det är bättre att konsumenterna köper nytt så att försäljningsvolymen ökar.
Vidare vad gäller bilar så lever försäljarna mycket på att reparera och serva.och Volvo lär knappast reparera en två år gammal bil gratis.

Tror Du på fullt allvar att Appel skulle reparera en Nano 2G? Det finns ingen som helst anledning för företaget att serva utgågna produkter när det är bättre att konsumenterna köper nytt så att försäljningsvolymen ökar.

Företaget är minst lika intresserade av att ge bra service för att kunder och deras bekanta SKA komma tillbaka och köpa nya produkter.
Om man har haft en iPod som gått sönder efter ett par år och du inte får någon bra reparationsservice är risken rätt stor att man aldrig återvänder till samma företag. Den relationen vill nog ingen ha med sina kunder.

Citat:

Vidare vad gäller bilar så lever försäljarna mycket på att reparera och serva.och Volvo lär knappast reparera en två år gammal bil gratis.

Näe, garantin på nya bilar brukar vara ytterligare ett par år så det lär dom väl absolut göra.

De kan ju inte bara lägga ner AppleCare du betalat för. Om du har tur kanske du får en ny 3G istället ifall du pajar nanon, men antagligen har de ett gäng nanos kvar.

Ännu en trevlig tråd med sunkhead... Jag förstår att folk blir irriterade av att det kommer nya modeller strax efter att de just köpt sina. Men den irritationen är nog ens eget "fel", om man sörjer över att inte ha det senaste så borde man akta sig för att köpa elektronik oavsett typ. Den gamla går inte och dör (förhoppningsvis) bara för att det finns en nyare.

Personligen är jag glad att jag köpte en iPod 5G, istället för att bara sitta och vänta på en 6G. Den har gett mig massvis med underhållning, och jag tycker den är snyggare än de nya. If it isn't white, then it ain't an iPod...

/Michael

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-09-09 23:30

Hur du kan vara glad åt en G5 när det har kommit en G6 är för mig en gåta.
Nu sitter man på Apple och garvar över alla idioter som köpt gammal teknik.
Självklart får man skylla sig själv och förbanna sitt felköp. Men jag tycker ändå att Apple borde informera om nya "släpp" lite tidigare och samtidigt sluta att marknadsföra och sälja gammal utgången (skit)teknik när en nylansering är nära förestående.
Att Apple skulle garantireparera en utgången modell upp tillt vå år efter tillverkningsstopp även om jag till Nanon har köpt "AppleCare" för 375SEK tror jag inte ett dugg på.
Apple har så stor marknadsandel och så höga försäljningsvolymer att om några tusen kunder missar service och garantiåtagande så spelar det ingen som helst roll för Apple.

Men jag tycker ändå att Apple borde informera om nya "släpp" lite tidigare och samtidigt sluta att marknadsföra och sälja gammal utgången (skit)teknik när en nylansering är nära förestående.

Det lär inte hända eftersom Apple jobbar hårt på att hålla allt hemligt innan det är dags. Och det skulle ju döda försäljningen om Apple gick ut tre månader innan och sa "vi vill bara varna för att en mycket coolare produkt kommer om tre månader".

Men är man mån om att inte köpa något när en uppdatering är förestående så är det enkelt att hålla sig uppdaterad om man bara anstränger sig lite. För det första så är det ju självklart att ju längre tid det går efter en lansering desto troligare är det att en produkt blir uppdaterad, det gäller ju precis alla tillverkare av teknikprylar, inte bara Apple.

Sen gäller det bara att lära sig hur ofta Apple brukar uppdatera vissa produkter. Vanligtvis ligger det mellan 6 månader och ett år. Ta iPod t.ex., om man kollar tillbaka de senaste åren så har Apple lanserat nya modeller i september inför julhandeln. Så om man lägger ihop den kunskapen med det faktum att det gått ett år sedan sist, då förstår man att det är mycket troligt att nya modeller kommer snart.

Och att kalla det "skit" är att ta i, produkten i sig är precis lika bra som när den lanserades och är man nöjd med vad man får när man betalar så är det bra, annars ska man väl inte köpa.

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-09-10 12:19

Jo jag vet att "felet" är mitt. Men som ny ipodanvändare är det inte lätt att hänga med i uppdateringssvängarna. (Är ganska övertygad att det finns massor av kunder som inte ens vet att deras nyinköpta Ipod blev historia i onsdags).
Skit eller inte? Min första bil var en Amazon62 som inköotes 1976 med nytt körkort så var jag väldigt nöjd med den, men jämför jag den nu men nuvarande bil så får man nog beteckna Amazonen som "skit" även om man skulle vara väldigt nostalgisk.
Jag har inte lyckats att hitta vilka förbättringar man har gjort i ex.v. förstärkardelarna i poddarna, Hur mycket bättre ljud är det i en Nano G3 i förhållannde till en G2, varför nämns bara design, interface och funktioner?

Jo jag vet att "felet" är mitt. Men som ny ipodanvändare är det inte lätt att hänga med i uppdateringssvängarna. (Är ganska övertygad att det finns massor av kunder som inte ens vet att deras nyinköpta Ipod blev historia i onsdags).

Näe, men om man inte anstränger sig för att ta reda på det känns det fel att klaga i efterhand. Om jag köper en bil idag och sen upptäcker att 2008:orna kommer ut nästa vecka, är det tillverkarens fel då?

Skit eller inte? Min första bil var en Amazon62 som inköotes 1976 med nytt körkort så var jag väldigt nöjd med den, men jämför jag den nu men nuvarande bil så får man nog beteckna Amazonen som "skit" även om man skulle vara väldigt nostalgisk.

Förvisso, men det är en överdriven jämförelse. Det är snarare så att om du köper en BMW av 2007 års modell idag så blir den inte "skit" över en natt bara för 2008 års modell kommer ut imorgon. Det är ju fortfarande precis samma bil, den kan precis samma saker som när du köpte den. Men det finns något som är ännu bättre. Den är därmed relativt sett sämre, men inte "skit" för det.

Jag har inte lyckats att hitta vilka förbättringar man har gjort i ex.v. förstärkardelarna i poddarna, Hur mycket bättre ljud är det i en Nano G3 i förhållannde till en G2, varför nämns bara design, interface och funktioner?

Har du läst iLounge recension som jag tipsade om i en nyhet i förrgår? På sidan 5 står det följande:

Unlike the iPod classic, which saw a noticeable change or two in audio performance from its predecessor fifth-generation iPods, the new iPod nano hasn’t changed much from the second-generation nano in sound quality.

Det besvarar väl din fråga rätt bra?

iLounge fortsätter:

When used with premium earphones, there’s a more instantly apparent base level of noise than in the iPod classic—basically equivalent to the second-generation nano’s—and as a consequence, careful listeners with top-quality earphones will still be able to hear a little hiss overlapping the silent parts of audio tracks. But this sound is relatively slight, and not only hard to hear without using great earphones, but also less likely to be heard by users of the less expensive, lower-capacity nano. In other words, unless you’re an audio snob, you’re unlikely to notice this, or even care.

Ursprungligen av Adrian B:

Och att kalla det "skit" är att ta i, produkten i sig är precis lika bra som när den lanserades och är man nöjd med vad man får när man betalar så är det bra, annars ska man väl inte köpa.

Det håller jag med om, men det är vetandet om att man för samma peng kunde fått den nyare modellen bara man väntat två veckor som svider .

Ursprungligen av Askviken:

Det håller jag med om, men det är vetandet om att man för samma peng kunde fått den nyare modellen bara man väntat två veckor som svider .

Jo, jag sitter här med en iPod 80 GB och de känns inte alls lika kul längre och då köpte jag den ändå för ett år sedan (När den var nylanserad, förstås.)

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-09-10 22:54

Ja det är ju f-n att man skulle göra bort sig så totalt. Blir så jä-la trött, Men nu köper jag en Creative när jag får råd, dom verkar inte byta modeller lika ofta och tycks ha en bra kundvård.

Ja det är ju f-n att man skulle göra bort sig så totalt. Blir så jä-la trött, Men nu köper jag en Creative när jag får råd, dom verkar inte byta modeller lika ofta och tycks ha en bra kundvård.

Du har fortfarande inte beskrivit vad som är dåligt med Apples kundvård. Det enda du kommit med är en massa grundlösa påståenden om hur Apple skiter i kunder med iPod:s äldre än två dagar... Var får du allt ifrån?:confused:

Hur som helst, ha det så kul med Creative. Dom, liksom Apple, gör bra produkter. Det viktigaste är att du blir nöjd och kan njuta av något du köpt och inte bara känna dig lurad...

• Medlem
  • Torsby
  • 2007-09-11 19:41

Tråden flyttad till en mer passande forumdel.

Varför ska du köpa en Creative? Du kommer alltså inte kunna använda din nya iPod bara för att det kommit nya modeller? Förstår jag rätt?

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-09-11 20:47

Jag går inte klädd i garbadinbyxor och banlonpolotröja heller.

30 dagars öppet köp?

Ursprungligen av undegaard:

30 dagars öppet köp?

På obruten förpackning ja ^^

• Medlem
  • Kristinehamn
  • 2007-09-18 21:11

Nej, det är lika bra att låta de "nya" poddarna gå hädan....(märkligt att vissa återförsäljare fortfarande försöker kränga den gamla skiten, girighet ??)

Min kompis använde sin ipod nano gen 2 i 20dagar och fick byta när hon såg att nano gen 3 kom ut. Var inga som helst problem. så om du/ ni nu vill byta så tror jag inte det är något problem.

Ursprungligen av erlandstheking:

Min kompis använde sin ipod nano gen 2 i 20dagar och fick byta när hon såg att nano gen 3 kom ut. Var inga som helst problem. så om du/ ni nu vill byta så tror jag inte det är något problem.

Tillkom då en avgift för att återställa ipoden till fabriksinställningar? (På mitt kvitto står det att det kostar 600kr)

1
Bevaka tråden