Pris för begagnad MacBook?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har den billigaste av MacBook-modellerna, har inte "pimpat" den på något sätt utan den är helt i originalutförande. Batteritiden är i princip oförändrad sen jag köpte den och förutom lite slitage där handlederna vilat är den i bra skick. Inköpt i juli förra året och har funkat klockrent under tiden jag haft den.

Vad kan man förvänta sig att få om man säljer den? Jag suktar lite efter en iMac men både plånbok och förnuft säger ifrån när jag funderar på att ha två datorer.

Har kikat runt på annonssidor men det är en sån enorm spännvidd på priserna så det är svårt att få en uppskattning. De flesta verkar begära runt 7000 kr, men frågan är ju om de räknat in en prutmån där också.

Vad tror ni? Är 6-7000 kr möjligt? Om det är det så är jag ju mer än halvvägs till en iMac (20-tummarn) om jag får MB:n såld.

MVH JM

6,500kr låter väl överenskomligt om man ska se till att prutningen är klar. Mac har ganska högt andrahandsvärde och borde därför vara värd så pass mycket pengar när den är begagnad.

Jag tycker också att 6500 kr låter rimligt. Tack för ditt svar!

/JM

PS Har någon en avvikande åsikt får ni gärna säga det.

Jag kan tänka mig köpa den för 4000:- Nä men, du får säkert 6-7000;- för den, nog inga problem med det.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-10 08:18

Lånar tråden..

Jag köpte min MacBook i juni förra året. Den är svart och så har jag installerat till 1 GB RAM.. Är det ungefär i samma prisklass som den ligger i eller?

dayweed; Jag tycker väl att din borde ligga åtminstone ett par tusenlappar över min. Högre nypris plus att du pimpat din något.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-10 10:36

Natarjasana: Så sant så! Fast jag har inga planer på att sälja min ändå. Tänkte bara höra mig för..

Lycka till med att sälja din

dayweed: Tack för lyckönskningen, tacksamt nog har jag redan en snudd på bombsäker köpare om jag vill sälja. Har dock inte bestämt mig än för hur jag ska göra, ska hur som helst avvakta tills Leopard kommer och jag vill se några iMac 20" i verkligheten innan jag bestämmer mig, med tanke på skärmproblematiken som det surras om.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2007-09-10 11:10

Natarjasana: Varsågod. Det låter bra att du har det. Jo, det är alltid svårt att bestämma sig i början. Jag har inte märkt av några skärmproblem på den nya iMac 20" , men det kan visst vara så :/ Har ingen ny iMac själv, men ta dig en titt i någon affär och bedöm där.

Lånar även jag denna tråd.

Jag har en MacBook, mellanmodellen, 2,16Ghz, uppgraderad till 2,5GB, 120GB HDD. Inköpt Okt -07. Pedantiskt skött, ser i princip ut som ny. Endast 46 cykler på batteriet.

Skickad även med: En licens till iWork -08, En licens till Office 2008, ett "Walk on Water" neoprenfodral, fjärrkontroll samt Mini DVI-DVI kontakt.

Vad tror ni detta paketet kan vara värt?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-21 23:50

Testa länken i första inlägget i den här tråden.

http://www.99.se/k-pa-mac-k-ptips/248818-att-v-rdera-begagnad-mac.html

Tack för tipset!
Provade att fylla i mina uppgifter där och fick fram:
Din dator är en
MacBook 13 tum Intel Core 2 Duo 2,16 GHz 2560 / 120 Gt / SuperDrive
Mac2Sell beräknad pris för din dator är:
SEK 9.590 inkl moms

Kan detta verkligen stämma? Jag förstår ju att det är en uppskattning och kan betyda vad som helst, är köparen som i slutändan sätter priset, men ändå?

Behöver en riktlinje för vart jag skall lägga ribban, och den är alltså så hög som 9.500 ?

Borde inte priset sjunka när det släpps en ny modell, till exempel den där Alu-MacBooken man snackar om?

Det är ju de, och nu är det så att jag skall få en MacBook, så fort den nya designen kommer. Därför denna jag har nu skall säljas. Så vad gör man? Spelar kall och kränger denna innan den nya designen kommer, och hoppas att man inte är allt för länge utan dator ?

• Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-08-22 12:01

Din dator är en
MacBook 13 tum Intel Core Duo 1,83 GHz 2048 / 60 Gt / DVD -enhet

Mac2Sell beräknad pris för din dator är:
SEK 6.480 inkl moms

Det låter ju faktiskt ganska rimligt.. Fast jag lär ju sälja den till kompispris efter jag har köpt den nya.

1
Bevaka tråden