Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behörigheter när man flyttar filer

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mina kunskaper på detta med behörigheter är väldigt rudimentära, och det är två fall som jag är angelägen att få pejling på:

1
Jag skall skapa ett nytt användarkonto i ett vanligt Mac OS X, för att det gamla har fel kortnamn, och sedan måste jag flytta över filer från det gamla användarkontots skrivbordsmapp. Kommer jag att få problem med filbehörigheterna då?

2
För det andra skall jag migrera en ful-filserver till en riktig AFP-server i Mac OS X Server. På ful-filservern har alla loggat in som den datorns ägare, på enda kontot Fileserver. Dvs ägare till alla dokument är Fileserver och övriga har bara läsrättighet, villket har funkat bra så långt.

Men innan jag sätter igång och flytta alla dokument till den nya, "riktiga", AFP-servern, där jag lagt upp nätverksanvändare med Workgroup Manager, undrar jag om jag behöver manipulera filrättigheterna på de dokument som flyttas? Vidare – är det viktigt att jag genomför den här dokument-flytten på ett visst vis?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-07 13:45
Ursprungligen av Pär Johansson:

1
Jag skall skapa ett nytt användarkonto i ett vanligt Mac OS X, för att det gamla har fel kortnamn, och sedan måste jag flytta över filer från det gamla användarkontots skrivbordsmapp. Kommer jag att få problem med filbehörigheterna då?

Ja, om du glömmer bort att ändra ägare och grupp på filerna. Alltså måste du se till att den nye användaren står som ägare (och motsvarande grupp) på filerna efter flytten.

Ursprungligen av Pär Johansson:

2
För det andra skall jag migrera en ful-filserver till en riktig AFP-server i Mac OS X Server. På ful-filservern har alla loggat in som den datorns ägare, på enda kontot Fileserver. Dvs ägare till alla dokument är Fileserver och övriga har bara läsrättighet, villket har funkat bra så långt.

Men innan jag sätter igång och flytta alla dokument till den nya, "riktiga", AFP-servern, där jag lagt upp nätverksanvändare med Workgroup Manager, undrar jag om jag behöver manipulera filrättigheterna på de dokument som flyttas?

Ja, det nåste du. För när alla användare anslöt sig med en och samma användaridentitet så fick alla filerna en och samma användaridentitet också. Ganska självklart om du tänker efter. Därför kommer du att få dela upp filerna till respektive användare (praktiskt i olika mappar) och ändra enligt punkt #1 till motsvarande användare och grupp.

Ursprungligen av Pär Johansson:

Vidare – är det viktigt att jag genomför den här dokument-flytten på ett visst vis?

Nej, ordningen är inte signifikant.

Fall 1 verkar enkelt.
----------------
Fall 2 handlar om hela administrationen för ett litet företag. Om jag har 6 användare och några tusen filer i en mapphierarki bör det väl hanteras så här då: När alla dokument är överflyttade till Mac OS X Server skapar jag en GRUPP som alla får bli medlemmar i som skall kunna jobba med samtliga filer. Därefter får jag väl göra Visa Info på mappen som innehåller detta filer, och låta just den gruppen få behörigheten Läsa och skriva, plus att jag markerar att modifieringen även skall slå igenom på underliggande nivåer. Vem som är de befintliga dokumentens ägare är väl i praktiken likgiltigt, antar jag. Tänker jag fel så säg till…

1
Bevaka tråden